آیا باید به‌خاطر درآمد زیادتان نگران باشید

دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
دریافت حقوق بالا واقعاً عالی است؛ اما آیا موردی برای نگرانی در این زمینه وجود دارد؟ آیا فرد،‌ ارزش دریافت این میزان حقوق را دارد؟
تبلیغات

کارمندی پرسیده است:

من سال‌ها در شرکت‌های دولتی و بدون سود مشغول بوده‌ام ولی به‌تازگی، شروع به کار در یک شرکت سودمحور کرده‌ام و درآمد ماهیانه‌ام از همان ابتدا، بسیار بیشتر از شغل قبلی‌ام بوده است. یکی از زیردستانم حدوداً ۱۵ درصد بیش از من درآمد داشت، اما من اهمیتی به این موضوع نمی‌دادم؛ چون او در کارش حرفه‌ای و بسیار محبوب بود و حس می‌کردم همین حالا نیز برای کاری که انجام می‌دهم حقوق زیادی دریافت می‌کنم. با این حال رئیسم در زمان بازدید، متوجه این اختلاف شد و بی‌توجه به گزارشات که نشان می‌دادند کار من خوب است اما چندان هم خیره‌کننده نیست، ۲۰ درصد به حقوقم اضافه کرد؛ زیرا به‌نظر او درست نبود که مدیر یک بخش کمتر از زیردستش درآمد داشته باشد.

باید خوشحال باشم اما به‌جایش این حس را دارم که در ازای کاری که انجام می‌دهم، بیش از حد پول دریافت می‌کنم. شاید می‌توانستم پیشنهاد رئیس را رد کنم؛ اما فکر کردم که این کار به‌نفع خانواده‌ام نیست و ممکن است به این صورت به رئیسم توهین کرده باشم. حالا بابت این موضوع دغدغه دارم و نگران هستم کسی متوجه نشود که من ارزش این همه پول را ندارم. می‌ترسم که با این منصب و درآمد بالا، اگر بخواهم به شغل دیگری مشغول شوم، احساس تنزل رتبه داشته باشم؛ یا برای کار مناسب نیستم و نمی‌توانم از احساس گناه خلاص شوم.

آیا باید از رئیسم بخواهم کار و مسئولیت‌های بیشتری به من بدهد تا حس کنم که کارم با حقوقم متناسب است؟ درست است که سخت کار می‌کنم اما بیش از حد کار نمی‌کند. شاید بهتر است بدون جلب‌توجه، تمام تلاشم را کنم و از لطف رئیسم ممنون باشم؟

حقوق متناسب با استاندارد

آلیسون گرین، نویسنده‌ای است که در سایت inc به سؤالات مربوط به محیط کاری و مسائل اداری پاسخ می‌دهد:

حقوق بیش از حد دو خطر بزرگ دارد: در وهله‌ی اول، تغییر شغل بسیار سخت خواهد شد؛ زیرا کارهای دیگر، درآمدتان را کاهش خواهند داد (مخصوصاً اگر با این حقوق بالا، استانداردهای زندگیتان را نیز بالا برده باشید). می‌توان ضررهای این مورد را بدین صورت کاهش داد: مقدار حقوقی را که فکر می‌کنید در شغل دیگری عایدتان می‌شود، مشخص کنید و زندگیتان را با همان مقدار پول برنامه‌ریزی کنید؛ بقیه‌ی درآمدتان را نیز پس‌انداز کنید؛ به‌طوری که تأثیری در خرج‌های روزانه‌ و همچنین مخارج بزرگتر مانند پول رهن نداشته باشد.

تصور شما در مورد بالا بودن حقوقتان الزاما صحیح نیست

خطر دوم این است که اگر میزان درآمدتان را به کارفرمایان بعدی بگویید؛ ممکن است از استخدام شما خودداری کنند؛ زیرا گمان می‌کنند از میزان حقوق جدیدتان ناراضی خواهید بود و پس از آغاز به کار هم به دنبال شغل دیگری می‌گردید. برای پیش‌گیری از این مشکل، می‌توانید میزان حقوق قبلی خود را فاش نکنید؛ به‌هرحال، این موضوعی شخصی است. بعضی کارفرمایان اصرار به دانستن این موضوع دارند، اما معمولاً می‌توانید از گفتن آن خودداری کنید و توضیح دهید که با شرکت قبلی توافق کرده‌اید که این اطلاعات محرمانه هستند؛ یا اینکه به‌جای حقوق قبلی، بیشتر درباره‌ی حقوق درخواستی خود صحبت کنید.

اما جدا از این مسائل، نمی‌توان مطمئن بود که باور شما درباره‌ی زیاد بودن حقوقتان درست است یا خیر. تنها به این دلیل که خودتان فکر می‌کنید حقوقتان زیاد است، دلیل نمی‌شود که احساستان واقعاً درست باشد. ممکن است توقعتتان پایین باشد، مخصوصاً اگر شرکت‌های قبلی، پول کمی به شما پرداخت می‌کردند (این امر در شرکت‌های دولتی متغیر است؛ بعضی از آنها حقوق‌های بسیار پایین دارند و بعضی دیگر بسته به نوع، اندازه و فلسفه‌ی شرکت، به‌صورت رقابتی حقوق می‌دهند). فقط به این خاطر که بیشتر از شغل یا منصب قبلی پول درمی‌آورید، نباید فکر کنید که اکنون بیش از حد حقوق می‌گیرید. حقوق بیش از حد یعنی حقوقی که بسیار بالاتر از نرخ عادی بازار باشد.

پس در مورد حقوق متناسب با شغلتان در رشته‌ی خاص خودتان و در منطقه‌ی جغرافیایی‌تان تحقیق کنید. شاید متوجه شوید که این مقدار حقوق در واقع مطابق با معیارهای رشته‌ی کاری‌تان است. هیچ‌گاه پیش از انجام این بررسی، به نتایج از پیش تعیین‌شده نرسید (احتمالاً شما هم به همین نتیجه می‌رسید. زیرا بسیار نادر است که شرکت‌ها بیش از حد به کارمندان خود حقوق دهند؛ مگر اینکه دلیل خاصی برای این کار داشته باشند، مثلاً بخواهند افراد را بیش از زمان معمول در شرکت خود نگه‌دارند).

اگر واقعاً حقوق اضافه دریافت می‌کنید، آن را یک شانس در نظر گرفته و پس‌انداز کنید. اما اگر در شرکتتان نشانه‌های دیگری از تصمیم‌گیری‌های بی‌پایه‌واساس نمی‌بینید، آنها مطمئناً از میزان حقوقی که به شما پرداخت می‌کنند، راضی هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات