گفتگوی زومیت با بابک مقدم، هم بنیان‌گذار و مدیرعامل اپلیکیشن پلاک در الکامپ ۲۴

چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
با حضور اپلیکیشن پلاک، سامانه‌ی درخواست آنلاین سرویس‌های خدمات در نمایشگاه الکامپ ۲۴ فرصتی پیش آمد تا ضمن مصاحبه، آشنایی بیشتری با پلاک داشته باشیم.
تبلیغات

پلاک به زبان ساده چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

پلاک یک سامانه ارائه خدمات در محل است که درخواست‌ها از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن اندروید یا ای او اس ثبت‌شده تا در اسرع وقت پلاک یارها بتوانند به‌تمامی درخواست‌ها رسیدگی کنند، خدماتی مانند نظافت منزل،نظافت مشاعات، کارواش نانو سیار، خشک‌شویی، اتوشویی، تعمیرات مانند خدمات ساختمانی، تأسیسات فنی، نصب و نگهداری آسانسور، تعمیر لوازم‌خانگی و خدمات خودرو همچون تعمیر باطری، تعویض لنت و روغن‌موتور در محل را با هزینه عادلانه و تنها با چند لمس یا کلیک ساده دریافت نمایند.

مجموعه پلاک در تهران، شیراز، اصفهان و کرج فعال است. بیش از ۱۴۰۰ نفر در حال همکاری با پلاک هستند. مجموعه پلاک توانسته از اسفند ۹۵ تا به امروز در جشنواره وب و موبایل سال ۹۶ به‌عنوان برترین اپلیکیشن کسب‌وکار ایران انتخاب شود و به زبان دیگر ما موفق شدیم در قالب یک شرکت دانش‌بنیان به‌صورت مدرن به فعالیت خودمان ادامه دهیم.

از زمان آغاز فعالیت رسمی چه مدتی می‌گذرد؟

یک سال و نیم

آیا به‌اندازه کافی نیروی فنی در تمامی زمینه‌ها دارید؟

بله در تمامی ۱۲ دسته‌بندی در نظر گرفته‌شده برای پلاک فعالیت به‌صورت کامل داریم و سفارش‌های مختلفی روزانه ثبت می‌شود. همانند تعمیرات گوشی موبایل، حیوانات خانگی و موارد دیگر.

تعمیرات گوشی موبایل ازآن‌جهت اهمیت پیدا می‌کند که با در نظر داشتن اطلاعات خصوصی و شخصی شما، ترجیح می‌دهید به‌جای رفتن در یک مغازه ناآشنا از پلاک سفارش دهید چراکه پلاک‌یارهای ما با حضور در محل تعمیرات مربوطه را انجام داده و گوشی موبایل را به شما تحویل می‌دهند.

کدام‌یک از زمینه‌های فعالیت پلاک تقاضای بیشتری داشته است؟

پر تقاضا‌ترین درخواست برای پلاک درخواست تعمیرکار بوده و پس‌ازآن سرویس کارواش هست که به‌صورت نانو و بدون آب انجام می‌شود. کارواش پلاک در دو سطح خدمات ارائه می‌شود. خدمات اکونومی که از ۱۶ هزار تومان شروع‌شده و خدمات VIP که از ۳۵ هزار تومان شروع می‌شود. دلیل این امر، استفاده از مواد متفاوت است. در بخش کارواش اقتصادی با حمایت از تولید داخل از مواد نانو تولیدشده در کشور استفاده می‌کنیم که کیفیت بسیار خوبی دارد اما دوستانی که ماشین‌های گران‌قیمت‌تری دارند معمولاً سرویس وی‌آی‌پی را انتخاب می‌کنند.  

داستان پلاک از کجا شروع شد؟

مصاحبه با بابک مقدم

شروع پلاک از احساس به نیاز و خلأ خدمات شفاف و مناسب شروع شد، همان‌طور که می‌دانید تجارت الکترونیک در دنیا ابتدا از فروش کالا آغاز شد و پس‌ازآن خدمات توسعه پیدا نمود که ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. گروه بنیان‌گذار پلاک با استفاده از تجارب مدیریتی خود در دیجی‌کالا مدل خدمات پلاک را طراحی و اجرا نمود، شخص بنده به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار شرکت پلاک، به مدت دو سال مدیر ارشد کسب‌وکار دیجی‌کالا بودم که با یاری و سرمایه‌گذاری گروه صبا ایده (مجموعه آپارات، صبا ویژن، فیلیمو و...) عملاً توانستیم بسیار سریع رشد کنیم.

صبا ایده جز شرکای مرحله بذری پلاک به‌حساب می‌آید که آقایان شکوری نیز در هیئت‌مدیره حضور دارند. در کل موردی که پلاک را نسبت به سرویس‌های مشابه متمایز می‌کند، تضمین رضایت مشتری و تضمین بازگشت هزینه به مشتری است.  اگر دوستان به هر علتی مشکلی داشته باشند این مشکل توسط امور مشتریان پاسخ داده می‌شود و یک سرویس رایگان دیگر به مشتری داده می‌شود اما اگر بازهم این سرویس رایگان  مشتری را راضی نکرد، پس از کارشناسی کلیه وجه به مشتری بازگشت داده می‌شود.

ما در اصل یک پلتفرم نیستیم که تنها مشتری را به فرد متخصص مربوطه متصل کنیم و از بار مسئولیت شانه خالی کنیم. مدل‌های کسب‌وکار مختلفی در دنیا وجود دارد اما ما معتقد هستیم هر مدلی برای پیاده‌سازی باید به‌صورت کامل بومی‌سازی شود. کاربر ایرانی بسیار سخت اعتماد می‌کند  و ما باید این اعتماد را بسازیم. چطور؟ با پذیرفتن تمامی مسئولیت‌های کیفی مربوطه در یک سرویس.

ما هیچ‌گاه ادعا نمی‌کنیم که ارزان‌ترین یا لوکس‌ترین سرویس را ارائه می‌دهیم ولی همیشه ادعا داریم که باعث آرامش خاطر مشتریان خواهیم شد. این مجموعه در حقیقت بالای ۹۴ درصد رضایت مشتری داشته که عدد بسیار فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آید. امیدواریم با بالا رفتن تعداد روزانه سفارش‌ها بازهم شاهد افزایش رضایت مشتری باشیم. هدف اصلی خودمان رضایت ۸۵ درصدی بود اما به لطف خداوند به عدد بسیار بهتری دست پیدا کردیم.

تعداد درخواست روزانه چه تعداد است؟

تعداد درخواست روزانه متفاوت خواهد بود و با توجه به بازه زمانی متغیر است اما در اواخر هفته تا روزی ۴۰۰ درخواست را پوشش می‌دهیم که البته در اوایل هفته این عدد کمتر می‌شود. ولی به‌صورت کلی با پوشش دهی دسته‌بندی‌های مختلف، در حال مدیریت درخواست‌های روزانه هستیم.

خبر بسیار خوبی که داریم، خبر پیوستن ۵ استارتاپ دیگر به پلاک است. استارتاپ هایی که به‌صورت تک نفرِ یا با تعدادی محدود فعالیت می‌کردند اما اکنون در مجموعه پلاک قرار دارند . با مراجعه به سایت دیگر استارتاپ های اضافه‌شده را خواهید دید. این استارتاپ ‌ها در عین این‌که به‌صورت مستقیم با نشان‌واره خود فعالیت می‌کنند، توافق نموده‌اند که تمامی استاندارد‌های پلاک را در زمان خدمات‌رسانی رعایت کنند.

ما موفق شدیم که به یک مارکت‌پِلیس خدمات‌رسانی‌ تبدیل شویم که استاندارد‌ بالایی در کسب رضایت مشتریان دارد و در آن‌هم مشتریان رضایت دارند و هم پلاک یاران حرفه‌ای ما.

سرمایه‌گذار اصلی مجموعه شخص یا شرکت است؟

شرکت صبا ایده به‌عنوان سهام‌دار عمده پلاک شناخته می‌شود.

نظر شما در مورد رشد بازار تجارت الکترونیک چیست؟

کمی شرایط ‌اقتصادی سخت شده است اما خبر خوب این‌که خدمات سهم قابل‌توجهی از درآمد‌های ملی را به خود اختصاص داده است. دو سال‌ پیش سهم خدمات ۵۱ درصد بود اما در سال گذشته به ۵۷ درصد رسید. نزدیک به ۸۵ درصد افراد به اینترنت دسترسی دارند و ۷۴ درصد افراد در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند. پس همه این موارد نشان‌دهنده این است که سبک زندگی شهری در حال گسترش است و فرصت برای سعی و خطا و انتخاب ناآگاهانه نیست. ما از همه پلاک یارانی که با پلاک همکاری می‌نمایند گواهی عدم سو پیشینه درخواست می‎‌نماییم و بدون استثنا می‌بایست سفته بدهند و دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشته سپس به مدت دو هفته در سرویس‌های آفلاین تست می‌شوند و بعد از ۳ سرویس نظرسنجی شده وارد سایت شده و آماده ارائه خدمت می‌شوند.

اپلیکیشن پلاک

در سرویس پلاک شما می‌توانید نظرات و تجربه‌های مشتریان قبلی را بخوانید و با توجه به امتیاز فرد، با آگاهی کامل پلاک یاران را انتخاب کنید. اگر در شرایط ضروری مشکلی نیز پیش آمد، امور مشتریان پلاک با شماره ۲۸۴۲۴ در دسترس کاربران قرار دارد.

در هر شغلی امکان بروز خطا و اشتباه وجود دارد  اما امور مشتریان پلاک به‌صورت کامل آماده پاسخگویی و بررسی مشکلات هست و حتی در شبکه‌های اجتماعی هیچ کامنتی پاک نمی‌شود و اگر کاربری مشکلی داشته باشد، به‌صورت آنلاین در ذیل کامنت مربوطه با دریافت شماره سفارش پیگیری خواهیم کرد و نتیجه همان‌جا درج می‌گردد.

وضعیت بازار و اپلیکیشن‌های خدمات‌رسانی مشابه شما به چه صورت است؟

در بازار فعلی تعداد زیادی کسب‌وکار مشابه فعالیت دارند که پیش‌بینی می‌گردد تنها معدودی از آن‌ها که توان رقابت رادارند در دو یا سه سال آینده بخشی از این بازار بزرگ را از آن خودنمایند.

تنها چیزی که برای شرکت پلاک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، آرامش خاطر مشتریان هست که پلاک با سخت‌گیری در انتخاب پلاک یاران، تعریف استانداردهای بالای خدمت، دریافت ای‌نماد ۲ ستاره و عضویت در اتحادیه کسب‌و‌کار‌های مجازی سعی نموده تا خیال مشتریان خوب خود را از هر نظر راحت نماید.

فعالیت پلاک تنها به‌صورت B2C بوده؟

پلاک هم به‌صورت B2C و هم به‌صورت B2B فعالیت دارد. با چند شرکت خودروسازی و باشگاه مشتریان بانک‌ها  قرارداد‌هایی اجرایی شده است. ما به‌راحتی توانسته‌ایم اعتماد مشتریان خارجی خود را هم جلب کنیم چراکه با چند سفارت‌خانه همکاری دوره‌ای داریم. پلاک مجموعه‌ای قوی و ترکیب‌شده از تجربه و نیروی جوان است.

و صحبت نهایی

آنچه پلاک برای مشتریان خود فراهم می‌نماید اطمینان و آرامش خاطر در ارائه خدمات در محل هست و همیشه مشتریان می‌توانند اولین سفارش خود را با خیال راحت از طریق وب‌سایت یا موبایل (اندروید یا آی او اس) گذاشته و از طریق عضویت در شبکه‌های اجتماعی پلاک می‌توانند از تخفیف‌ها و کمپین‌های هیجان‌انگیز پلاک آگاه شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات