اینتل و شرکت‌های دیگر در ذکر اعداد مربوط به حافظه کاربران را گمراه می‌کنند

یک‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل و دیگر تولید کنندگان، با اعلام ارقام ترکیبی مربوط به حافظه‌های اپتین و حافظه‌ی رم، کاربران را گمراه می‌کنند.
تبلیغات

قیمت حافظه‌ها افزایش پیدا کرده‌ است و به‌نظر می‌رسد خبری از ارزان شدن آن‌ها هم نخواهد بود، این مسئله باعث افت فروش برخی تولیدکنندگان شده است؛ چرا که بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا با فاصله‌ی بیشتری رایانه‌های خود را به‌روزرسانی کنند. اکنون به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان برای فروش لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی از ترفند جدیدی استفاده می‌کنند تا کاربران را گمراه کنند. آن‌ها به‌جای ذکر اعداد مربوط به حافظه‌ی رم، مجموع حجم حافظه‌ی رم و حافظه‌ی اپتین (Optane) را اعلام می‌کنند.

باید بدانیم که حافظه‌ی اپتین نمی‌تواند به عنوان جایگزینی برای حافظه‌ی رم قلمداد شود. حافظه‌ها‌ی اپتین که در حجم ۱۶ و ۳۲ گیگابایت عرضه می‌شوند، برای سرعت بخشیدن به عملکرد دیسک سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اتصال این نوع از حافظه از درگاهی با فرمت M.2 استفاده می‌شود تا بتوانند به گذرگاه PCIe متصل شوند؛ در حالی که برای اتصال حافظه‌های رم از ماژول حافظه‌ی خطی دوگانه (DIMM) استفاده می‌شود.

در حال حاضر، تولیدکنندگانِ رایانه در آگهی‌های تبلیغاتی محصولات خود ترکیب حجم حافظه‌ی رم و حافظه‌ی اپتین را ذکر می‌کنند. در این حالت، مشتریان فریب می‌خورند و باور خواهند کرد که با پرداخت هزینه‌ای کمتر، حافظه‌ی رم بیشتری به دست می‌آورند. برای مثال، دو شرکت Dell و HP ادعا می‌کنند که لپ‌تاپ‌های‌شان به حافظه‌ی ۲۴ گیگابایتی مجهز هستند؛ اما در عمل، این عدد از ترکیب ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی اپتین به دست آمده است.

آگهی رایانه دل / Dell Computer Ad

اینتل چه ارتباطی با این مسئله دارد؟

این جا است که همه‌چیز پیچیده‌تر می‌شود. در «لیست سوالات مطرح شده» که در ماه ژوئن توسط اینتل منتشر شده بود؛ این شرکت به‌وضوح بیان می‌کند که حافظه‌ی اپتین چه کاربردی دارد. در این لیست حتی به‌طور واضح گفته شده بود که این حافظه‌ها را نمی‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای حافظه‌های تصادفی پویا (DRAM) قلمداد کرد. علاوه‌بر این، در توضیحات اینتل ذکر شده بود که برای مثال، اگر یک بازی برای اجرا شدن به ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم نیاز دارد، نمی‌توان از ترکیب ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۴ گیگابایت حافظه‌ی اپتین استفاده کرد.

در رابطه با نحوه‌ی کارکرد حافظه‌های اپتین، اینتل اعلام کرده بود این حافظه نقش پلی میان پردازنده و حافظه‌های کُند‌تر را بازی می‌کند که از استاندارد SATA بهره می‌برند. به کمک این فناوری، بخشی از داده‌های پراستفاده‌ی کاربر در حافظه‌ی اپتین ذخیره می‌شود تا دسترسی به آن‌ها تسریع شود.

Intel Optane FAQ

اما در حال حاضر، اینتل تغییراتی را در «لیست سوالات مطرح شده» ایجاد کرده و در پی این تغییرات، توضیحات پیشینِ مربوط به حافظه‌ی اپتین با توضیحاتی مبهم جایگزین شده است. کار تا جایی پیش رفته که در این توضیحات اعلام شده کاربرد حافظه‌ی اپتین مشابه حافظه‌ی تصادفی پویا (DRAM) است. براساس توضیحات ارائه شده توسط اینتل:

حافظه‌ی اپتین به این دلیل «حافظه» نامیده می‌شود که نوع جدیدی از ابزارهای ذخیره‌سازی را جهت ثبت اطلاعات نزدیک‌تر به پردازنده مورد استفاده قرار می‌دهد. این شبیه به کارکرد حافظه‌های تصادفی پویا است.
Intel Optane FAQ

به علاوه، بنابر توضیحات اینتل، حافظه‌ی شتاب‌دهنده‌ی اپتین جایگزین حافظه‌ی تصادفی پویا نخواهد شد؛ اما در کنار آن کار می‌کند تا بهترین کارایی را ارائه دهد. چنین توضیحاتی می‌تواند درک تفاوت میان این دو نوع حافظه را بیش از پیش پیچیده کند.

مشخص نیست که این اقدام کاری عامدانه توسط تولیدکنندگان برای فروش محصولات بیشتر بوده است؛ ضمن این که اینتل نیز از فروش محصولات مجهز به حافظه‌ی اپتین سود خواهد برد. شاید صرفا تولیدکنندگان به فکر استفاده از چنین ترفندی افتاده‌اند؛ اما چرا اینتل نحوه‌ی بازاریابی حافظه‌های اپتین را تغییر داده است؟ با توجه به این توضیحات، آنچه اینتل و دیگر تولیدکنندگان انجام می‌دهند، بسیار مشکوک به‌نظر می‌رسد.

کاربرانی که اخبار دنیای فناوری را دنبال می‌کنند و از تفاوت این دو نوع حافظه اطلاع دارند، قطعا فریب چنین ترفنده‌های بازاریابی را نخواهند خورد؛ اما کاربران عادی ممکن است با ماهیت حافظه‌های اپتین آشنا نباشند و فریب بخورند. چنین افرادی ممکن است فرض کنند که با پرداخت هزینه‌ای کمتر، حافظه‌ی بیشتری به دست می‌آورند؛ در کنار این مسئله، مطالعه‌ی توضیحات ارائه شده توسط اینتل نیز کمکی که به واضح شدن این مسئله نخواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات