واکنش ایرتویا به فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی

شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
مطالعه 3 دقیقه
ایرتویا در واکنش به انتشار فهرست واردکنندگان خودرو با ارز دولتی، نامه‌ای به بانک مرکزی نوشته و از احتمال بازگرداندن مبلغ فوق، صحبت کرده است.
تبلیغات

هفته‌ی پیش در زومیت خواندید که بانک مرکزی در ادامه‌ی فرآیند انتشار فهرست شرکت‌هایی که پس از ثبت‌ سفارش در سامانه‌‌ی توسعه‌ی تجارت، موفق به دریافت ارز به نرخ رسمی شده‌اند، اسامی شرکت‌های واردکننده‌ی خودرو را در وب‌سایت خود منتشر کرد. حال شرکت ایرتویا که آن را به‌عنوان نماینده‌ی رسمی فروش محصولات تویوتا در ایران می‌شناسیم، در واکنش به فهرست منتشر شده، نامه‌ای را خطاب به ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی کشور ارسال کرده است.

فهرست شرکت های وارد کننده خودرو و قطعات با ارز دولتی

با توجه به فهرست منتشرشده در وب‌سایت بانک مرکزی، شرکت ایرتویا در دو نوبت، مبالغ ۴۹۰ هزار و ۷۱۱ هزار و ۵۰۰ یورو را به‌ترتیب با شرح تعرفه‌ی «حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای احتراقی ۱۵۰۱ تا کمتر از ۲۰۰۰ سی‌سی (بنزین/هیبرید)» و «حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی (بنزین/هیبرید)» از سامانه‌ی نیما دریافت کرده است؛ اما ظاهرا ایرتویا نسبت به گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی اعتراض دارد.

ایرتویا در متن نامه‌ی خود به سیف، چنین عنوان می‌کند که تمام ثبت سفارش‌های این شرکت از سال ۱۳۹۱ از محل ارز متقاضی صورت پذیرفته و سیستم بانکی به چنین فعالیتی ارز تخصیص نداده است، ضمن اینکه بعد از ۲۱ فروردین سال جاری و صدور بخش‌نامه‌ی جدید ارزی برای الزام خرید از سامانه‌ی نیما و سیستم بانکی، تمام واردکنندگان از جمله ایرتویا ناگزیر به انجام این کار شده‌اند؛ از این رو ایرتویا اعتقاد دارد که انتشار اطلاعات ارز تخصیصی به شرکت‌ها بدون اشاره به نیاز آن‌ها، نه‌تنها باعث شفافیت نمی‌شود، بلکه کارآمدی سازمان‌های دولتی را زیر سوال می‌برد و بر پیچیدگی وضعیت می‌افزاید.

Toyota RAV4

ایرتویا در بخش دیگری از نامه‌ی خود، مدعی است که رقم ۱٬۲۰۱٬۵۰۰ یورو ارز تخصیص داده‌شده به این شرکت در سامانه‌ی نیما، تنها برای خرید کمتر از ۵۰ دستگاه خودروی تویوتا کفایت می‌کند؛ در حالی که نیاز ایرتویا بیش از ۵۰ برابر رقم تخصیصی بوده است و عدد یادشده کمتر از ۲ درصد ارز مورد نیاز این شرکت در چهار ماهه‌ی ابتدایی سال را پوشش می‌دهد.

نماینده‌ی رسمی تویوتا در ایران مدعی است که عدم تخصیص ارز کافی و انتشار فهرست واردکنندگان به‌صورت ناقص، بر اعتبار این شرکت خدشه وارد می‌کند؛ از این رو ایرتویا اعلام می‌کند که در صورت عدم تخصیص ارز به‌میزان کافی، این شرکت ارز در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی را، عودت می‌دهد و مبلغ مورد نیاز خود را از بازار ثانویه تأمین خواهد کرد.

شما می‌توانید متن کامل نامه‌ی ایرتویا را در تصاویر زیر مشاهده کنید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات