اقدامات متقابل چین و امریکا در جنگ تجاری و تعرفه واردات خودرو

شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ایالات متحده آمریکا که با اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاهای وارداتی چین، جنگ تجاری سختی آغاز کرده است؛ اما به واردکنندگان ۹۰ روز مهلت داد تا درخواست خود برای استثنای محصولات را ثبت کنند.
تبلیغات

شرکت‌هایی که به دنبال استثنای محصولات خود از تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای وارداتی چین به بازار ایالات متحده آمریکا هستند، ۹۰ روز مهلت دارند تا درخواست خود را ثبت کنند. دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد که این درخواست باید تا ۱۷مهر ماه ۹۷ در سامانه مربوط ثبت شود.

درست چند ساعت پس از آن که ۲۵ درصد تعرفه به ارزش حدود ۳۴ میلیارد دلار بر کالاهای وارداتی چین از جمله قطعات خودرو فعال شد، نماینده تجاری ایالات متحده گفت که هر گونه اعطای مجوز به مدت یک سال معتبر است و قابل بازگشت نیز خواهد داشت.

U.S. China tariff / تعرفه چین آمریکا

نماینده تجاری ایالات متحده گفت :

تصمیم‌گیری در مورد هر درخواست به نظر دفتر تجارت آمریکا بستگی دارد؛ این مرجع می‌تواند تصمیم بگیرد که چه کالاهایی در منابع خارج از چین در دسترس هستند، آیا ورود این کالاها به آمریکا می‌تواند آسیب اقتصادی به منافع ایالات متحده وارد کند و آیا کالای وارداتی محصول استراتژیک است؟ 

هنگامی که درخواستی برای استثنا شدن از تعرفه‌های اعمال شده در سامانه www.regulations.gov ثبت شود، دفتر نماینده تجاری آمریکا تا ۱۴ روز به این درخواست پاسخ می‌دهد و هفت روز دیگر نیز به رفع سوء تفاهمات و رسیدگی به شکایات اختصاص خواهد داشت.

نماینده تجاری ایالات متحده گفت:

از آن‌جا که استثنای واردات براساس یک محصول انجام می‌شود، این معافیت صرف‌نظر از این چه کسی واردکننده آن باشد، بر تمام تمام واردات آن محصول اعمال خواهد شد.

تعرفه‌ ۲۵ درصدی ایالات متحده آمریکا بر فهرست ۸۱۸ گروه محصول، از جمله خودرو، کامیون‌ سبک، هارد دیسک رایانه، قطعات پمپ و شیرآلات و دیودهای نوری (LED) اعمال می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های آمریکایی مانند اپل، والمارت و جنرال موتورز در چین فعال هستند و جنگ تجاری میان دو کشور می‌تواند تاثیرات زیان‌باری بر آن‌ها بگذارد.

ولوو / Volvo S60

چین نیز در پاسخ به ایالات متحده، تعرفه ۳۴ میلیارد دلاری بر کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال کرد که تاثیرات مخربی بر شرکت‌های صادرکننده در بازار آمریکا مانند مرسدس بنز متعلق به گروه دایملر AG، بی‌ام‌و، فورد و تسلا خواهد گذاشت. چین سالانه ۲۷۰,۰۰۰ دستگاه خودروی سبک به ارزش ۱۱ میلیارد دلار از آمریکا وارد می‌کند. لیست خودروهایی که در چین ساخته و برای صادرات به آمریکا بارگیری می‌شوند، در مقایسه با واردات چین بسیار کوچک است که تنها شامل کراس‌اور بیوک انویژن و سدان ولوو S60 خواهد شد.

لی کیکیانگ از مقامات دولت چین گفت:

جنگ تجاری راه‌حل مناسبی نیست؛ چین جنگ تجاری و اعمال تعرفه را آغاز نمی‌کند اما اگر در شرایطی قرار بگیرد که مجبور شود، اقدامات متقابل را انجام می‌دهد. 

اگرچه دو طرف از لزوم مذاکره و رفع مخاصمه سخن می‌گویند، اما در عمل شاهد افزایش تنش‌ها در مناسبات تجاری هستیم. چین که اکنون یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا را در اختیار دارد، بیش‌ترین زیان را از اعمال تعرفه می‌بیند. با این حال کشورهایی نظیر آلمان نیز، متضرر خواهند شد. اگرچه ممکن است آمریکا به صورت مستقیم با آلمان روبه‌رو نباشد، اما تعرفه‌های اعمال شده به شرکت‌های آلمانی دایملر، بی‌ام‌و و فولکس‌واگن آسیب می‌رساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات