میراث سرجیو مارکیونه و بهترین خودروهای تولیدشده با مدیریت او

شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
مرگ سرجیو مارکیونه، صنعت خودروسازی جهان را تحت تأثیر قرار داد. در این مطلب میراث او و بهترین خودروهای تولیدی برندهای گروه فیات کرایسلر در زمان مدیریت مارکیونه را بررسی می‌کنیم.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته خبر درگذشت سرجیو مارکیونه (Sergio Marchionne)، تمام افراد فعال در صنعت خودروسازی و حتی دیگر صنایع  را در شوکی بزرگ فرو برد. مارکیونه حضور کوتاهی در خودروسازی جهان داشت ولی در همین ۱۴ سال، هنگام مدیریت شرکت‌های ایتالیایی و آمریکایی گروه فیات و کرایسلر، میراث ارزشمند و قابل توجهی به‌جای گذاشت. این مدیر، حسابدار و حقوق‌دان ایتالیایی-کانادایی، سال ۲۰۰۳ با پیوستن به شرکت خودروسازی فیات، برای اولین‌بار به صنعت خودروسازی وارد شد. تنها پس از گذشت یک‌سال، مارکیونه به سمت مدیرعاملی فیات رسید.

سرخیو مارکیونه (Sergio Marchionne)

مارکیونه پس از جلوگیری از فروپاشی فیات و سپس، بازگشت سودآوری به کرایسلر، شهرت جهانی کسب کرد. پس از این اقدام مهم، او به‌دنبال رفع مشکلات تولیدات برندهای زیرمجموعه و اصلی مانند کیفیت ساخت نه‌چندان مناسب و طراحی شلوغ کابین رفت. این اصلاحات ظرف یک‌شب صورت نگرفت؛ درواقع هنوز هم برخی از این موارد در حال انجام هستند ولی بدون شک دستورات مارکیونه در محصولات جدید جیپ و سری وانت‌های رم (Ram) نمود پیدا کرده است.

شاید یکی از جسورانه‌ترین اقدامات مارکیونه، توقف تولید کرایسلر 200 و دوج دارت (با تلفظ صحیح امریکایی داج) در سال ۲۰۱۶ باشد. تقاضای بالای کراس‌اور در بازار، دلیل اصلی از رده خارج شدن این دو مدل بود. بخش زیادی از سرمایه‌گذاری گروه فیات کرایسلر، به برند جیپ و تولید مدل‌های کامپس (Compass)، رنگید (Renegade) و رانگلر (Wrangler) اختصاص داشت. با نگاهی به آمار فروش، نبوغ مدیریتی مارکیونه به وضوح دیده می‌شود؛ فروش کلی جیپ در بازار آمریکا و سال ۲۰۰۹ برابر ۲۳۱ هزار و ۷۰۱ دستگاه بود که این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۸۲۸ هزار و ۵۲۲ دستگاه رسید.

FCA / فیات کرایسلر

تصمیم مهم مارکیونه در سرمایه‌گذاری بیشتر بر خودروهای کراس‌اور و پیکاپ وانت به‌قدری موفقیت آمیز بود که مقامات فورد نیز این مسیر را انتخاب کرده‌اند. البته تمام اقدامات مارکیونه پایان خوشی نداشته است. به‌عنوان مثال وارد کردن محصولات فیات به بازار آمریکا چندان موفقیت‌آمیز نبود؛ سال ۲۰۱۴ فیات ۴۶ هزار و ۱۲۱ دستگاه خودرو در آمریکا فروخته بود اما این مقدار در سال ۲۰۱۷ به ۲۶ هزار و ۴۹۲ دستگاه کاهش پیدا کرد. علاوه بر این، تأخیر در عرضه‌ی مدل‌های جدید و عقب ماندن برند آلفارومئو در برابر خودروسازان آلمانی از مواردی است که هنوز به تحقیق و توسعه نیاز دارد. دو ماه قبل از مرگ مارکیونه، برنامه‌ی ۵ سال آینده‌ی فیات کرایسلر اعلام شد که نقش مهم برندهای ایتالیایی در برابر  شرکت‌های امریکایی نظیر جیپ را نشان می‌داد. در یک سال اخیر هم، برند اصیل ایتالیایی مازراتی با محصولات جدیدی چون گیبلی، کواتروپوته و لوانته رشد قابل توجهی تجربه کرده است.

مارکیونه یک‌سال قبل از موعد بازنشستگی خود از دنیا رفت، ولی میراث آن در برندهای آبارث، آلفارومئو، فیات، لانچیا، کرایسلر، دوج، جیپ، رم، موپار، مازراتی و فراری همچنان تا سال‌های آینده ادامه پیدا می‌کند. در ادامه‌ی مطلب قصد داریم تا بهترین خودروهایی که در زمان مدیریت مارکیونه در فیات کرایسلر تولید شدند را معرفی کنیم. لازم به‌ذکر است که این خودروها تمام محصولات فیات کرایسلر در این مدت نیستند و شاید نظر افراد در انتخاب بهترین‌های مارکیونه متفاوت باشد.

خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی هلکت

در طول دهه‌ی گذشته، مقامات فورد و شورولت سرمایه‌گذاری هنگفتی در تبدیل مدل‌های موستانگ و کامارو به اسپرت‌های تمام‌عیار با چاشنی افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت داشتند؛ اما مدیران ارشد دوج مسیری متفاوت با پیشرانه‌های ۸ سیلندر  V شکل سوپرشارژر را انتخاب کردند. اولین مدل‌هایی که به ۸ سیلندر ۷۰۷ اسب بخاری هلکت تجهیز شدند، چلنجر و چارجر بودند. اما این پایان کار نبود و جیپ گرند چروکی نیز به هلکت ۷۰۷ اسب بخاری پناه آورد تا در نسخه‌ی ترک‌هاوک (Trackhawk) معادلات شاسی‌بلندها را به‌هم بزند. تازه‌ترین هلکت ۸ سیلندر، وانت پیکاپ‌ رم بود.

آلفارومئو جولیا و استلویو

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio / آلفا رومئو جولیا کوادریفوگلیو نسخه نوربرگ‌رینگ

مدل‌های 8C و 4C هر دو از بهترین محصولات چند سال اخیر آلفارومئو بودند، اما به‌دلیل تولید محدود و تمرکز بر بخشی از متقاضیان موفق بزرگ تجاری محسوب نمی‌شوند. به‌جرئت می‌توان گفت که بهترین محصول آلفارومئو در چند سال اخیر و در زمان مدیریت مارکیونه؛ سدان زیبا، قدرتمند و خوش‌ساخت جولیا (Giulia) است. جولیا باهدف رقابت با آلمانی‌ها و فروش بالا تولید شد که واقعاً در این مأموریت موفق بود. کمتر کسی است که یک سدان قدرتمند با پیشرانه فراری و طراحی آلفارومئو را ستایش نکند. برادر دوقلو و بلندقد جولیا هم برای عرضه در بازار داغ کراس‌اورها عرضه شد. استلویو (Stelvio) هم، مانند جولیا در بخش طراحی کم‌نظیر است ولی استهلاک بالاتر آن‌ها در برابر تولیدات آلمان هنوز یک مشکل مهم است. هر دو مدل آلفارومئو چه در مدل پایه و چه در نسخه‌ی کوادری‌فولیو پرقدرت جزو بهترین‌های کلاس خود هستند؛ مصداق این ادعا انتخاب جولیا به‌عنوان بهترین سدان سال در رسانه‌های معتبر جهان است. در کنار دو خودروی جذاب آلفارومئو، کراس‌اور مازراتی لوانته را هم می‌توان اضافه کرد؛ در حقیقت پس از جدا شدن فراری از فیات کرایسلر، مارزاتی برند لوکس این گروه محسوب می‌شود.

کرایسلر پسیفیکا

Chrysler Pacifica / کرایسلر پسیفیکا

۹ سال پیش کرایسلر در آستانه‌ی فروپاشی بود، اما امروز یکی از بهترین مینی‌ون‌های بازار را تولید می‌کند. ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صرف توسعه و ساخت پسیفیکا (Pacifica) شده است تا محصولات ژاپنی هوندا اودیسه (Odyssey) و تویوتا سیِنا (Sienna) در رده‌های بعدی قرار بگیرند. تنها دلیلی که کرایسلر پسیفیکا در بازار آمریکا پرفروش‌تری مینی‌ون نیست، حضور برادر ناتنی آن، دوج گرند کاروان با قیمت پایین‎تر است.

دوج وایپر ACR

Dodge Viper ACR / دوج وایپر

جدیدترین نسل کوپه‌ی اسپرت دوج وایپر قبل از قرار گرفتن کرایسلر زیرچتر حمایت فیات عرضه شد اما نسخه‌ی قدرتمند ACR آن در دوران مدیریت مارکیونه به تولید رسید. وایپر ACR که در قالب مدل ۲۰۱۶ فروخته شد، با عملکرد فوق‌العاده بهتر از شورولت کوروت Z06 و پورشه 911GT3RS بود؛ هرچند که مصرف سوخت و استهلاک بالاتری داشت. دوج وایپر ACR در بیش از ۱۰ پیست دنیا رکوردشکنی کرد.

فیات 124 اسپایدر

2019 Fiat 124 Spider S-Design / فیات 124 اسپایدر

فیات 500 در مدل آبارث (Abarth) یکی از جذاب‌ترین خودروهای شهری با عملکرد اسپرت است؛ اما نسخه‌ی کروک از فیات 124 عملکردی باورنکردنی دارد. 124 اسپایدر اساساً الگوگرفته از نسل جدید مزدا میاتا و MX-5 با طراحی ایتالیایی، توربوشارژر و نشان آبارث است که همین ترکیب برای فروش عالی آن در اروپا، کافی به‌نظر می‌رسد.

فراری 488

فراری 488 پیستا / Ferrari 488 Pista

بسیاری از افراد، فراری 488 را همان 458 می‌دانند اما زیر این پوسته‌ی تقریباً مشابه، داستان بسیار متفاوت است. پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل توئین‌ توربوشارژ 488 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که فقط باتجربه‌ی رانندگی می‌توان به‌آن پی برد. مدل جدید 488 پیستا نیز نسخه‌ای جدید از این سوپراسپرت قدرتمند است که درواقع از قوی‌ترین پیشرانه‌ی V8 تاریخ فراری استفاده می‌کند.

رم 1500

Ram 1500

علاقه‌ی شدید آمریکایی‌ها به انواع وانت پیکاپ سبک و سنگین بر کسی پوشیده نیست. بخصوص مدل‌های رم که همیشه طرفداران خاص خود را داشته‌اند. پس از تولید ۱۰ ساله‌ی نسل چهارم وانت‌های رم، نیاز به عرضه‌ی نسل جدید آن به‌شدت احساس می‌شد. مارکیونه دستور ساخت نسل جدید وانت‌های رم با دستو رپختی متفاوت داد. نسل پنجم وانت‌های رم قدرتمند و سریع هستند که در کنار مصرف سوخت بهینه، تجهیزات رفاهی مدرن و سواری منحصربه‌فرد که بیشتر به کراس‌اور شباهت دارد تا وانت، بیشتر از گذشته خواستنی شده‌اند. به‌نظر می‌رسد که نسل جدید رم 1500 سرسخت‌ترین رقیب شورولت سیلورادو یا حتی، نزدیک به وانت فورد F150 باشد.

جیپ رانگلر

Jeep wrangler 2018

از مهم‌ترین اقدامات مارکیونه پس از بررسی بازار آمریکا، رونق بخشیدن به محصولات و اعتبار جیپ در سطح جهانی بود. برنامه‌های مارکیونه در این برند فوق‌العاده موفقیت‌آمیز بودند و فروش جهانی جیپ را به حدود ۲ میلیون؛ ۶ برابر بیشتر از آمار سال ۲۰۰۹ رساندند. نسل جدید رانگلر، صرفا مختص طرفداران رانندگی آف‌رود نیست. رانگلر مدرن با حفظ ویژگی‌های همیشگی خود یک شاسی‌بلند مجهز، راحت و کم‌مصرف است. جیپ با این مسیری که انتخاب کرده است، در بازار جهانی قدرتمندتر از سال‌های نامیدکننده‌ی دهه‌ی ۲۰۰۰، ظاهر خواهد شد.

مارکیونه از نگاه دیگران

در پایان این مطلب بخشی از ستایش افراد مشهور صنعت خودروسازی و دیگر صنایع، دروصف سرجیو مارکیونه، آورده شده است.

Dieter Zetsche

دیتر زتچه، مدیرعامل دایملر:

صنعت خودروسازی یک انسان بزرگ واقعی را از دست داد؛ بسیاری از ما یک دوست عزیز را از دست دادیم: سرجیو مارکیونه.

مایک منلی، مدیرعامل جدید فیات کرایسلر:

برای کسی که در طول ۹ سال گذشته تقریباً هرروز با سرجیو ملاقات داشته است، خبر مرگ او مایه دل شکستگی است. بدون شک سرجیو مردی خاص و منحصربه‌فرد بود؛ نبود او احساس می‌شود.

جان الکان، رئیس هیئت مدیره‌ی فراری:

توجه او به انسانیت، مسئولیت و روشن‌فکری را ستایش می‌کنم. من و خانواده‌ام، همیشه قددران تلاش‌ها و کارهای او هستیم.

کلاوس بوسه، مدیر بخش طراحی فیات کرایسلر:

بررسی طراحی‌ها با او آسان نبود. اگر طرحی را نمی‌پسندید واضح مشخص می‌کرد که طراحی مناسب نیست و درواقع همیشه هم حق با او بود. وقتی طرحی را می‌پسندید این جمله را بیان می‌کرد «این دیگه چه کوفتیه؟ حرف نداره!».

مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز:

جنرال موتورز با خانواده و دوستان سرجیو مارکیونه همدردی می‌کند. سرجیو میراثی بی‌نظیر در صنعت خودروسازی ایجاد کرد. با همکارانمان در فیات کرایسلر احساس همدردی می‌کنیم.
Carlos Ghosn / کارلوس گون

کارلوس گوسن، مدیرعامل گروه خودروسازی رنو، نیسان، میتسوبیشی:

تمام تیم ما از شنیدن خبر مرگ سرجیو مارکیونه متأثر شدند. در این شرایط سخت، ما همدردی خود را به خانواده‌ی او، همکاران ما در فیات کرایسلر، فراری و CHN ابزار می‌کنیم.

لیندا جکسون، مدیرعامل سیتروئن:

احترام زیادی برای سرجیو مارکیونه قائل بودم. اتفاقی ناراحت‌کننده برای صنعت خودروسازی است.

چیس کری، مدیرعامل فرمول یک:

او نه تنها یک رهبر تمام‌عیار در فرمول یک و خودروسازی، بلکه در دنیای تجارت بود. مشوق او عشق به‌کار، انرژی و بینش و الهام‌بخش تمام افراد پیرامون خود بود. کمک‌ها و سهم او در فرمول یک بی‌اندازه است. مارکیونه یک دوست واقعی برای ما بود که جای خالی او همیشه احساس می‌شود.
Tim Cook

تیم کوک، مدیرعامل اپل:

از شنیدن خبر مرگ سرجیو مارکیونه، یک رهبر بی‌نظیر در صنعت خودروسازی متأثر شدم. به خانواده‌، دوستان و همکاران او در فیات کرایسلر تسلیت می‌گویم.

بیل فورد رئیس هیئت مدیره‌ی فورد، جان کرافسیک مدیرعامل ویمو، اندی پالمر مدیرعامل استون مارتین، کارلوس تاوارس مدیرعامل پژو سیتروئن PSA، باب لوتز مدیرارشد سابق جنرال موتورز، ژان تات رئیس فدارسیون جهانی اتومبیل‌رانی FIA، گری جونز رئیس اتحادیه‌ی کارگران خودروی آمریکا و کریس هریس مجری برنامه‌ی تاپ‌گیر در کنار رسانه‌ها ، شرکت‌ها و نشریه‌های مختلف شامل اتوکار، آسوشیتد پرس، فایننشال تایمز، تیم فرمول یک مک‌لارن، ویلیامز، ردبول، بازار بورس نیویورک و البته رئیس جمهور و نخست وزیر ایتالیا در پیام‌های جداگانه درگذشت سرجیو مارکیونه را تسلیت گفتند.

sergio marchionne
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات