توپ اهدایی پوتین به ترامپ، حاوی تراشه فرستنده بود

پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در جریان دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی فنلاند، پوتین توپ فوتبالی را به ترامپ هدیه داد که حاوی تراشه‌ای فرستنده برای ارتباط با گوشی‌های موبایل بود.
تبلیغات

توپ فوتبال اهداییِ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به همتای آمریکایی‌اش دونالد ترامپ در هفته‌ی گذشته، نگرانی‌هایی را مبنی بر احتمال تجهیز این ره‌آورد جام جهانی به وسایل شنود برانگیخت. در همین باره، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه نیز در توییتی نوشت: «من این توپ فوتبال را برای احتمال وجود دستگاه‌های شنود بررسی خواهم کرد و هرگز اجازه‌ی ورود آن را به کاخ سفید نخواهم داد.»

اکنون مشخص شده است که نگرانی‌های یادشده چندان بی‌مورد نبوده‌اند. در واقع نشانه‌های موجود روی توپ بیانگر آن است که هدیه‌ی روس‌ها حاوی تراشه‌ای با یک آنتن بسیار کوچک است که با گوشی‌های موبایلِ نزدیک، ارتباط برقرار می‌کند. اما این تراشه به‌جای آنکه دستگاهی جاسوسی باشد، یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این توپ فوتبال به‌حساب می‌آید. تصاویر ثبت‌شده از کنفرانس خبری در هلسینکی، نشان می‌دهند که توپ مورد بحث حاوی لوگویی برای برچسب ارتباطات میدان نزدیک یا همان NFC است. به نقل از وب‌سایت آدیداس (Adidas) در جریان ساخت و تولید، تراشه‌ی ان‌اف‌سی درون توپ و زیر آن لوگویی که به سیگنال وای‌فای شباهت دارد، قرار گرفته است.

تراشه‌ی ان‌اف‌سی امکان دسترسی به ویدئوهای بازیکنان، مسابقات و دیگر محتواها را از طریق نزدیک کردن دستگاه موبایل به توپ در اختیار طرفداران قرار می‌دهد. این ویژگی درون توپ فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ که در وب‌سایت آدیداس با قیمت ۱۶۵ دلار فروخته می‌شود، گنجانده شده است. آدیداس از اظهار نظر درباره‌ی احتمال هک تراشه‌ی مورد بحث از سوی روس‌ها، خودداری کرد. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که توپ‌های آدیداس و تراشه‌های به‌کاررفته داخل آن‌ها در معرض آسیب‌پذیری‌های امنیتی قرار داشته باشند. همچنین براساس توضیحات محصول در وب‌سایت آدیداس، امکان تغییر و دستکاری تراشه‌ی داخل توپ وجود ندارد. در وب‌سایت این شرکت آمده است: «حذف یا بازنویسی پارامترهای رمزنگاری‌شده امکان‌پذیر نیست.»

Adidas Soccer Ball

هرچند لوگوی حک‌شده روی توپ نشان از حضور تراشه‌ی ان‌اف‌سی دارد؛ اما از روی تصاویر نمی‌توان تشخیص داد که آیا این تراشه برداشته ‌شده، با یک ابزار جاسوسی واقعی یا کنترل از راه دور جایگزین شده یا کل توپ برای آن رویداد ساخته شده و تنها نشان آدیداس روی آن حک شده است یا نه. سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با ارسال ایمیلی در این باره گفت:

فرآیند غربالگری امنیتی که برای تمام هدایا انجام می‌شود، برای توپ فوتبال اهدایی از سوی رئیس جمهوری روسیه نیز انجام شده است. ما در مورد رویه‌های امنیتی اظهار نظر بیشتری انجام نخواهیم داد.

کاخ سفید از اظهار نظر در این باره که آیا هیچ تغییری روی توپ تشخیص داده شده است یا محل نگهداری توپ در کجا خواهد بود، خودداری کرد.

تراشه‌ی ان‌اف‌سی توپ‌های فوتبال آدیداس، همان فناوری به‌کاررفته در برخی از سیستم‌های پرداخت غیر تماسیِ سازگار با اپل‌پی و گوگل‌پی محسوب می‌شود. از نظر تئوری، چنین تراشه‌هایی را می‌توان به‌منظور حمله به گوشی‌های موبایل برنامه‌ریزی کرد و چنین حمله‌ای دست کم یک بار در گذشته انجام شده است. در سال ۲۰۱۵، فوربز گزارش داد که یک مهندس با بهره‌گیری از تراشه‌ی ان‌اف‌سی موفق به ارسال درخواستی مبنی بر باز کردن یک لینک برای گوشی‌های اندروید نزدیک شده است. اگر کاربر با باز کردن لینک مربوطه موافقت می‌کرد، فایلی مخرب روی گوشی وی نصب می‌شد و کنترل آن را به‌دست می‌گرفت.

با این حال، بر طبق گفته‌ی لاینوس نیمان، سخنگوی انجمن هکرهای Chaos Computer Club که از دهه‌ها پیش مشغول کشف آسیب‌پذیری در سیستم‌های کامپیوتری آلمان بوده است، انجام حمله‌ای چند مرحله‌ای بدین نحو از طریق یک توپ فوتبال غیر ممکن به‌نظر می‌رسد. نیمان می‌گوید: «ترامپ باید هشدارهای متعدد امنیتی را نادیده بگیرد و عمدا نرم‌افزاری مخرب را روی دستگاه خود نصب کند.» وی افزود انجام چنین هکی و افتادن در دام حمله‌ای احمقانه‌ همچون این، وابسته به رئیس جمهور خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات