تا چه سنی می‌توان برای تسلط کامل به یک زبان خارجی اقدام کرد

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
تسلط به زبان خارجی در تمام طول عمر انسان ممکن نیست. برای اینکه بتوان زبانی را به میزان زبان مادری فرا گرفت، باید از محدوده‌ی سنی مشخصی شروع کرد.
تبلیغات

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد برای مسلط شدن بر یک رشته‌ی جدید بیش از آنچه تصور می‌کردیم، زمان داریم.

کودکان نسبت به بزرگسالان، قدرت بیشتری در یادگیری زبان دارند؛ این موضوع را می‌توان در کودکانی که در یک خانواده‌ی دوزبانه رشد می‌کنند، مشاهده کرد. تا چه سنی می‌توان اقدام به یادگیری و تسلط پیدا کردن یک زبان خارجی کرد؟ در چه سنی دیگر قدرت دریافت اطلاعات زبانی برای صحبت کردن مسلط به زبانی خارجی را نداریم؟

یک تجزیه‌وتحلیل جدید نشان می‌دهد که افراد تا ۱۷ یا ۱۸ سالگی برای تسلط به دستور زبان خارجی فرصت دارند؛ به‌گفته‌ی پژوهشگران، این میزان بیشتر از تصور پیشین در این‌باره است.

با این‌حال اگر قصد دارید به زبان انگلیسی در حد زبان مادری مسلط شوید، باید یادگیری را در سن پایین‌تری شروع کنید. جوشوا هارتشورن، یکی از اعضای تیم پژوهشی در دانشگاه MIT می‌گوید:

اگر بخواهید دانشی به‌میزان زبان مادری به گرامر زبان انگلیسی به‌دست آورید، باید از ۱۰ سالگی شروع به یادگیری کنید. در پژوهش ما‌ تفاوت زیادی میان کسانی که از بدو تولد شروع به یادگیری زبان دوم می‌کنند و کسانی که از ۱۰ سالگی شروع می‌کنند، مشاهده نشد. اما پس از این سن، شاهد کاهش توانایی در این زمینه هستیم.
learning

پژوهشگران برای حصول این نتیجه‌گیری از نتایج یک آزمون دستور زبان توسط ۶۷۰ هزار نفر استفاده کردند. آن‌ها برای تشویق مردم به انجام آزمون و اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی، یک تست سرگرم‌کننده طراحی کردند. برای مثال از پرسش‌هایی استفاده کردند که بر گویش‌های انگلیسی و خطاهای گرامری تاکید داشته باشد.

عبارت «I'm done dinner» در کانادا، کاملا قابل‌فهم است اما برای دیگر گویندگان انگلیسی زبان درست نیست.

آزمون در پایان تست، زبان و گویش مادری شرکت‌کننده را حدس می‌زند؛ این ترفند نیز باعث به‌اشتراک‌گذاری بیشتر تست شد. هارتشورن می‌گوید:

ما چند هفته درگیر امور وب‌سایت بودیم؛ چرا که ترافیک بالای آن شگفت‌انگیز بود. از این طریق مطمئن شدم که طراحی آزمایش به‌شکل سرگرم‌کننده‌ای انجام شده است.

همچنین سن فعلی شرکت‌کنندگان و سنی که در آن شروع به یادگیری انگلیسی کردند، به‌همراه اطلاعات دیگری از آن‌ها پرسیده شد. در کل ۲۴۶/۴۹۷ نفر از شرکت‌کنندگان تنها در کودکی در شرایط صحبت کردن به زبان انگلیسی قرار گرفته بودند و بقیه از سن پایین، به دو یا چند زبان تسلط داشتند.

learning

این داده‌ها سپس تحت ارزیابی با مدل‌های محاسباتی قرار گرفتند تا اینکه محدوده‌ی سنی ۱۷ تا ۱۸ مشخص شد. در این سن، توانایی فرد برای تشخیص تفاوت‌های ظریف در یک زبان جدید شروع به کاهش می‌کند.

دلیل این اتفاق هنوز مشخص نیست؛ به‌گفته‌ی پژوهشگران ممکن است به‌دلیل تغییرات فرهنگی، اجتماعی یا زیستی باشد. به بیان دیگر، ممکن است عاملی ذاتی در مغز یا تغییراتی در مورد شرایط زندگی در این مورد موثر باشد.

پژوهشگران برای دریافت پاسخ‌های بیشتر، ‌اقدام به عرضه‌ی عمومی داده‌ها برای دانشمندان دیگر کردند تا نتایج بدین طریق مورد استفاده و آزمایش قرار گیرند. این دانشمندان نیز اشاره کردند که بزرگسالان نیز توانایی یادگیری شگفت‌انگیزی دارند اما طبق نتایج این داده‌ها، افراد پس از دوران نوجوانی نمی‌توانند به تسلطی در حد گویندگان زبان مادری دست پیدا کنند.

باید این نکته را در نظر داشت که این بررسی شامل محدودیت‌هایی نیز بود؛ از جمله اینکه آزمون ذکرشده برای جمع‌آوری اطلاعات تنها مهارت دستور زبان را مورد بررسی قرار می‌داد. متخصصان دیگر چندان از درستی نتایج آن مطمئن نبودند. پروفسور ماریلین ویهمن، زبان‌شناس دانشگاه یورک در بریتانیا است و جزو پژوهشگران این بررسی نبود. او می‌گوید:

ایده‌ی دست نیافتن به توانایی تسلط به زبان خارجی در صورت آغاز نکردن به یادگیری از سنین کم بحث‌برانگیز است؛ تصور نمی‌کنم سن به‌خصوصی مطرح باشد؛ بلکه تنها شرایطی عادی برای اکثر گوینده‌ها بعد از سنین نوجوانی وجود دارد که باز هم متعلق به تمامی افراد نیست.

حتی اگر موفق نشدید در حد زبان مادری به زبان خارجی تسلط پیدا کنید، یادگیری زبان دوم دارای مزایای متعدد ذهنی است. یک بررسی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که یادگیری زبان جدید به کارآمدی بیشتر ذهن منجر می‌شود و در این میان، سن دارای اهمیت نیست.

learning

طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۶ که ۹۹ شرکت‌کننده داشت، ذهن افراد دوزبانه در مدیریت توجه و تمرکز عملکرد بهتری دارد. یادگیری زبان در هر سنی علاوه‌بر مزایای فرهنگی و اجتماعی، دارای امتیازهای متعدد است.

این تیم پژوهشی امیدوار است نتایج بررسی باعث شوند با نحوه‌ی تکامل توانایی یادگیری خود طی زمان آشنا شویم. جاش تنتبائوم، یکی از پژوهشگران این بررسی از دانشگاه MIT می‌گوید:

آگاهی یافتن از محدوده‌ی سنی برای تسلط یافتن به زبان خارجی،‌ همواره موردسوال و توجه بوده است. این پژوهش، فرصتی استثنائی برای یافتن این سوال قدیمی در عرصه‌ی علمی ایجاد کرد که افراد بااستعدادی تا به‌حال برای یافتن پاسخ آن، تفکر کرده و دست به قلم برده‌اند؛ همچنین دیدگاهی جدید را در این زمینه مطرح کرده و به موردی پرداخته است که شاید افراد دیگر متوجه آن نبوده‌اند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات