ریگان کوپا / زوتی T210؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
در این مطلب به معرفی و بررسی مشخصات فنی کراس‌اور جدید بازار ایران، زوتی T600 می‌پردازیم که هم‌اکنون توسط شرکت شهر خودرو با نام ریگان کوپا T210 پیش‌فروش می‌شود.
تبلیغات

با ادامه‌ی روند تحریم‌های جهانی و تأثیر مستقیم آن بر بازار ایران، چالش‌های متعددی پیش روی مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. از یک سو، افزایش ارزش دلار منجر به رشد قیمت خودروهای وارداتی شده است و محصولات برندهای معتبر، عملا دور از دسترس هستند. از سویی دیگر، صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی با کمبود مواد اولیه و لوازم وارداتی رو‌به‌رو است تا بسیاری از محصولات مونتاژ ایران هم، در شرف توقف تولید باشند. این شرایط، تنها یک راه برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی باقی می‌گذارد که آن هم، خرید خودروهای چینی، است. طبیعتا، افرادی که پول بیشتری پرداخت کنند، محصول باکیفیت‌تری دریافت خواهند کرد و در نهایت، خودروهای چینی هم به ۲ دسته‌ی لوکس و غیرلوکس با کلاس قیمت ۲۰۰ میلیون تومان و نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان، تقسیم می‌شوند. باتوجه به سلیقه‌ی مردم و البته جو حاکم بر بازار ایران، می‌توان اطمینان داشت که در آینده نزدیک، تقریبا تمامی خودروهای چینی بالای ۲۰۰ میلیون تومان، کراس‌اور یا اصطلاحا شاسی‌بلند باشند.

حدود ۱۲ سال پیش، شرکت زوتی (زوتیه) در چین، بنیان نهاده شد. این گروه صنعتی، کاملا خصوصی است و با نام کامل Zotye International automobile Trading در شرق چین و شهر ژجیانگ فعالیت می‌کند. هرچند که برند زوتیه، جوان و کم‌سابقه به‌نظر می‌رسد، امروزه ۱۵ نوع خودروی مختلف تولید می‌کند که شامل ۹ کراس‌اور، ۳ مدل سدان و ۳ محصول کوچک در کلاس شهری است. این شرکت، از نظر کیفیت محصولات، در سطح اول خودروسازان چینی، ارزیابی می‌شود و با برندهای خارجی، از جمله تویوتا، دایهاتسو و فیات، همکاری دارد. با نگاهی به محصولات مختلف زوتیه، متوجه می‌شویم که ضعف طراحی در این برند، چندان محرز نیست، چراکه مدیران زوتیه، الگوبرداری از مدل‌های خارجی را اولویت خود قرار داده‌اند و در بسیاری موارد، از جمله خودروی آریو S300 که زمانی توسط سایپا مونتاژ می‌شد؛ حق امتیاز استفاده از یک پلتفرم معتبر را، خریداری کرده‌اند.

حدود یک سال پیش، به بررسی جامع زوتی X7 در زومیت پرداختیم. این محصول، با برند دامای در ایران عرضه خواهد شد و براساس برنامه‌ی راهبردی گروه زوتی، دارای کیفیت بالاتری نسبت به دیگر محصولات شرکت سازنده و مخصوص صادرات، خواهد بود. با این حساب کراس‌اور T600، قرار نیست در کلاس قیمتی و کیفی دامای باشد، اما در تلاش است تا در بازار شلوغ کراس‌اورهای اندازه متوسط، فعالیت کند. کراس‌اورهای زوتی با کدهای T200، T300، T500، T600، T700 و T800 نام‌گذاری شده‌اند که به ترتیب، بدنه‌های بزرگ‌تری نسبت به کد پایین‌تر دارند. با این حساب، زوتی T600، یک کراس‌اور میان‌رده با هدف جذب عامه‌ی مردم خواهد بود که قیمت و سطح امکانات پایین‌تری نسبت به یک محصول پرچم‌دار چینی، ارائه می‌کند.

زوتی T600، قرار بود توسط سایپا عرضه شود اما هم‌اکنون توسط شرکت ریگان خودرو، پیش‌فروش می‌شود. این محصول با فیس‌لیفت و نسخه‌ی به اصطلاح کوپه هم در چین تولید می‌شود که اتفاقا توسط شرکت ریگان خودرو، رونمایی شده است. زوتی T600 کوپه، با نام کوپا T210 در ایران تبلیغ می‌شود. 

 

 

طراحی ظاهری و بدنه

مدل T600، مشابه دیگر کراس‌اورهای زوتی با الهام از فولکس واگن توارگ و تیگوان طراحی شده است. باتوجه به اینکه زوتی T600 در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد، از محصولات فولکس در همان دوران، الگو گرفت و به همین دلیل، متفاوت از دامای X7 که سال ۲۰۱۷ طراحی شده است، جلوه می‌کند. با نگاهی به کراس‌اورهای چینی که در ۲ سال گذشته معرفی شده‌اند متوجه می‌شویم، بسیاری از آن‌ها زیباتر از گذشته هستند و فراتر از یک خودروی چینی ارزان‌قیمت جلوه می‌کنند. باید اعتراف کنیم، این موضوع برای زوتی T600 صدق نمی‌کند و نمای بیرونی آن در مقایسه با چری تیگو 5 و هاوال H2، تا حدودی قدیمی و از مدافتاده به‌نظر می‌رسد.

زبان طراحی زوتی، متمرکز بر جلوپنجره‌ی نسبتا ساده‌ای است که با ۲ خط موازی همراه زهوار کروم، ارائه می‌شود. برخلاف آنچه در سدان آریو سایپا (زوتی Z300) دیده‌ایم، منحنی خاصی در این قسمت دیده نمی‌شود و با پلاستیک سیاه مشبک در پشت جلوپنجره‌ای، با نوعی صرفه‌جویی در طراحی و اجرا مواجه هستیم. فرم چراغ‌های اصلی نیز، بی‌تفاوت و ساده جلوه می‌کند. بسیاری از مصرف‌کنندگان، علاقه‌مند نمایی اسپرت و تهاجمی از یک خودرو هستند که البته، در زوتی T600، دیده نمی‌شود.

زوتی zotye T600

در ظاهر سپر و بخش پایینی نمای روبر، خبری از خطوط حجم‌دهنده و پیچیدگی در طراحی زوتی T600 نیست. حجم زیادی از پلاستیک سیاه‌رنگ در این قسمت دیده می‌شود که خصوصا برای مکان اختصاصی مه‌شکن‌ها، توی ذوق می‌زند. از سویی دیگر، نکاتی مثبتی هم در سپر وجود دارد که شامل قطعه‌ای نقره‌ی رنگ در پایین و نوارهایی از فلز کروم براق در بخش میانی هدایت‌کننده‌ی هوا می‌شود. شاید بهتر بود اگر، چراغ‌های LED روشنایی روز به‌جای اینکه در پایین کاسه چراغ باشند، نزدیک مه‌شکن‌ها و محل اختصاصی آن‌ها روی سپر، جاسازی شوند. کمبود خطوط حجم‌دهنده در نزدیکی چراغ‌های اصلی و روی کاپوت جلو هم، از کاستی‌هایی در طراحی زوتی T600، حکایت دارند.

زوتی zotye T600

از نمای جانبی، می‌توان ادعا کرد که سادگی بدنه‌ به زیبایی خودرو کمک کرده است. ساختار کلی درها و کگلگیرها در یک راستا هستند، اما با ۲ خط حجم دهنده حمایت می‌شوند. خطی نسبتا عمیق، از انتهای چراغ عقب تا میانه‌های گلگیر جلو کشیده شده است که به خوبی در نزدیکی درپوش جلو، محو می‌شود. حجم‌دهی دیگری هم، فریم چرخ‌ها و سپرها در طرفین را از طریق رکاب، پیوند می‌دهد تا در قسمت پایین، برجستگی چشم‌نوازی برای درهای ورودی به کابین، فراهم شود. از نکات مثبت در طراحی نمای جانبی زوتی T600 می‌توان به ریل فلزی و نقره‌ای رنگ باربند، آینه‌های راهنمادار، دستگیره‌های کروم و رینگ‌های اسپرت آلومنیوم ۱۷ اینچ، اشاره کرد.

زوتی zotye T600

از نمای پشت، شباهت زیادی بین T600 و چری تیگو 5 دیده می‌شود که البته، با کوتاه‌تر بودن سقف در کراس‌اور زوتی همراه است. برخلاف نمای رو‌به‌رو، ترکیب چراغ‌های عقب و برش‌های بدنه از نمای پشت، اسپرت و جوان‌پسند هستند؛ به طوری‌که اتقام‌جو و جذاب جلوه می‌کنند. حتی شیشه‌ی عقب هم دارای کمی انحنا است تا همراه‌با اسپویلر، یک کراس‌اور مدرن را تداعی کند. شاید مهم‌ترین ایراد در نمای پشت خودرو، عبارت درشت Zotye Auto روی زهوار فلزی نزدیک دستگیره باشد که البته به سفارش شرکت واردکننده، قابل حذف است. ترکیب سپر عقب با چراغ‌های قرمز چهارگوش و استفاده‌ی نسبتا زیاد از پلاستیک سیاه‌رنگ در پایین هم، ارزش طراحی و حس لوکس زوتی T600 را، کاهش می‌دهد.

در مجموع، نمی‌توان به زیبایی زوتی T600، امتیاز بالایی داد و صرفا، نمای پشت خودرو در مقایسه با محصولات هم‌رده، دارای نکات مثبت است. این کراس‌اور چینی، البته زشت و ناخوشایند نیست، اما زیباتر از چری تیگو 5، هاوال H2 یا حتی جک S5، به‌نظر نمی‌رسد. ابعاد زوتی T600، شامل طول ۴۶۳۱ میلی‌متر با عرض ۱۸۹۳ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۶۹۴ میلی‌متر است که همراه فاصله‌محورهای ۲۸۰۷ میلی‌متر و فاصله کف تا زمین ۱۸۵ میلی‌متر، عرضه می‌شود.

طراحی داخلی و کابین

هرچند که طراحی و اولین عرضه‌ی زوتی T600، به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد، شاهد سبکی مدرن در کابین و ترکیب اجزای داشبورد هستیم. البته حجم زیادی از قطعات نقره‌ای رنگ در فضای داخلی خودرو، پلاستیک هستند، اما حس لوکس و کاربرپسند، فراهم می‌کنند. می‌توان ادعا کرد، طراحان زوتی، با کمترین هزینه، ترکیبی جذاب برای کابین T600، فراهم کرده‌اند در بسیاری از خودروهای چینی، دیده نمی‌شود.

زوتی zotye T600

بخش بالایی داشبورد، ساختاری یک‌تکه دارد که به زیبایی در محدوده‌ی پنل پشت فرمان، انحنا پیدا می‌کند. کمی پایین‌‌تر، قطعه‌ای نقره‌ای رنگ دیده می‌شود که به خوبی، خروجی‌های تهویه مبطبوع را پوشش می‌دهد. برای نمایشگر و کلیدهای وابسته به آن نیز، محدوده‌ی مشخصی با موادمشابه قسمت بالایی، استفاده شده است. از ترفندهای جالب زوتی برای القای حس یک محصول لوکس به سرنشینان T600، باید به انحنای بخش میانی در نزدیکی دسته دنده و استفاده از ادوات نقره‌ای رنگ ، اشاره کرد که با حالتی مثلثی در پایین، الگو گرفته از مدل‌های قدیمی لکسوس به‌نظر می‌رسد. علاوه بر این، در بخش‌هایی از فضای داخلی، مثل دستگیره‌ی در، کلیدهای گردان تهویه مطبوع و پنل‌های پشت فرمان هم، از فلز کروم استفاده شده است که حس خوبی به سرنشینان و راننده می‌دهد.

مواد به کارفته در داشبورد و تودری‌ها، عمدتا از پلاستیک سیاه و ارزان‌قیمت است که البته، چندان رضایت بخش نیست. این موضوع، در محدوده‌ی استراحتگاه بازو و نزدیکی دستگیره‌ی در، ارزش اقتصادی زوتی T600 را کاهش می‌دهد. امروزه، بسیاری از خودروهای چینی وارد شده به ایران، دارای فرمان چرم مصنوعی و کلیدهای فلزی هستند، اما این موضوع در زوتی T600 استاندارد دیده نمی‌شود و در این بخش هم، شاهد استفاده‌ی شرکت سازنده از پلاستیک خشک هستیم. این احتمال وجود دارد که فرمان چرم، به‌عنوان یک آپشن استاندارد یا انتخابی، در نسخه‌ی وارداتی وجود داشته باشد.

فرمان زوتی T600، ساختار استخوانی و نسبتا مناسبی برای راننده فراهم می‌کند. از مواد ضعیف در این قسمت که بگذریم، آرایش سیلندری و قاب فلزی مربوط به پنل‌های سرعت و دور موتور، حس خوبی به راننده می‌دهد که اسپرت و دارای جذابیت است. مدل‌های کامل‌تر و آپشنال زوتی T600، دارای نمایشگر مربوط به کامپیوتر سفری هستند که همراه‌با کلیدهای کروز کنترل و سیستم سرگرمی روی فرمان، شبیه به یک خودروی مدرن، جلوه می‌کند.

زوتی zotye T600

فضای داخلی، برای سفرهای طولانی ۴ سرنشین بلند قد مناسب است، اما برای راننده و شاگرد، راحتی بیشتری فراهم می‌کند. صندلی‌های ردیف جلو، انحنای بسیار خوبی برای حمایت از پهلوها و گودی کمر دارند، اما این شرایط، در صندلی‌های ردیف دوم دیده نمی‌شود. نشیمنگاه برای سرنشینان عقب، حالت تخته‌ای و یک‌تکه دارد که رحتی این قسمت را، کاهش می‌دهد. از نکات مثبت در طراحی صندلی‌های زوتی T600، باید به مواد نسبتا خوب و ساختار متفاوت در بعضی نواحی اشاره کرد که باعث گردش هوا و کاهش تعریق سرنشینان خواهد شد.

زوتی T600 دارای استراحتگاه در قسمت میانی صندلی عقب است، اما می‌تواند به‌صورت ۵ سرنشینه استفاده شود. ارتفاع اتاق از سطح زمین، چندان زیاد نیست و به سرنشینان، حس یک کراس‌اوریا شاسی‌بلند را القا نمی‌کند، اما در مقابل زانو و بالای سر، رضایت‌بخش است. زوتی T600 با صندوق عقب به حجم استاندارد ۳۴۴ لیتر ارائه می‌شود که البته کافی به‌نظر نمی‌رسد و از ۲۰۶ صندوق‌دار هم، کوچکتر است.

پیشرانه و شرایط فنی

کراس‌اور میان‌رده‌ی زوتی، پیشرانه‌ی قدرتمندتری در مقایسه با رقبای هم‌وطن خود دارد. مدل T600 با ۲ نوع قوای محرک توربوشارژ با استاندارد آلایندگی یورو ۴ در چین عرضه می‌شود، اما تمامی نسخه‌های این خودرو، به‌صورت دیفرانسیل جلو و فاقد سیستم ۴ چرخ محرک هستند.

مدل ارزان‌تر زوتی T600 که در ایران با نام ریگان کوپا T210 عرضه می‌شود، مجهز به پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر توربوشارژ است که قدرت ۱۵۶ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. این مدل، نهایت گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر فراهم می‌کند که به دلیل تولید از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، منجر به شتاب‌گیری مناسب از دورهای پایین پیشرانه و لحظات اولیه‌ی شروع حرکت می‌شود. زوتی T600 با جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته، می‌تواند در زمانی حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. نهایت سرعت این مدل، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است و با جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته مجهز به دوال کلاچ نیز، تولید می‌شود.

زوتی zotye T600

از سال ۲۰۱۵، نسخه‌ای قوی‌تری از زوتی T600 استاندارد نیزدر چین عرضه شده که مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ ۲ لیتری است. این مدل، قدرت ۱۸۸ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر از ۲۴۰۰ تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. زوتی T600 مجهز به پیشرانه ۲ لیتری، ۹ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت این نسخه، ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با جعبه‌دنده خودکار ۶ سرعته یا جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته عرضه می‌شود.

امکانات رفاهی

در نمای بیرونی، رینگ‌های اسپرت آلومنیوم ۱۷ اینچ با لاستیک‌هایی به پهنای ۲۳۵ میلی‌‌متر در همه‌‌ی نسخه‌ها به‌صورت استاندارد وجود دارد. ریل باربند، اسپویلر عقب، چراغ مه‌شکن جلو و سیستم روشنایی بدرقه هم، تقریبا در تمامی مدل‌های زوتی T600 دیده می‌شود. امکاناتی نظیر سانروف پانورامیک، برف‌ پاک‌کن با حسگر باران، لامپ زنون مجهز به سیستم شست‌وشو، روشنایی خودکار، آینه‌ بغل راهنمادار فلزی مجهز به گرم‌کن داخلی با امکان تنظم برقی و جمع‌شوندگی خودکار، در مدل‌های آپشنال، قابل استفاده هستند.

زوتی zotye T600

در فضای داخلی زوتی T600، شیشه‌های برقی برای ۴ طرف، استارت دکمه‌ای، فیلتر تهویه مطبوع، کامپیوتر سفر، سیستم صوتی با ۴ بلندگو و صندلی‌های چرم مصنوعی، امکانات استاندارد در تمامی مدل‌ها هستند. نمایشگر لمسی اینچ، دوربین پارک، ناوبری ماهواره‌ای، امکان برقراری ارتباط تلفنی از طریق بلوتوث، درگاه USB و AUX با امکان دریافت CD فایل‌های Mp3، صندلی برقی ردیف جلو مجهز به گرم‌کن داخلی، فرمان چرم مصنوعی، آینه وسط با امکان مات‌شوندگی خودکار، سیستم صوتی قدرتمند ۶ بلندگو، تهویه مطبوع خودکار و دوگانه، آپشن‌های موجود در نسخه‌های گران‌تر هستند.

بنابر اعلام شرکت شهر خودرو، مدل Flagship از ریگان کوپا T210 با این امکانات در ایران عرضه می‌شود:

  • آینه های جانبی برقی جمع شونده با گرم‌کن و چراغ راهنما 
  • کیسه هوای اصلی و جانبی و پرده ای سرنشینان جلو دارد
  • باز و بسته شدن در صندوق عقب برقی بهمراه حسگر پایی
  • برف پاکن ژله ای و حسگر باران
  • تنظیم برقی ۸ جهت برای صندلی راننده و ۴ جهت برای سرنشین کنار راننده
  • تنظیمات ضد انعکاس نور آینه وسط خودکار
  • چراغ جلو از نوع پروژکتوری بهمراه دی لایت زنون
  • چراغهای جلو خودکار / تنظیم ارتفاع دارد / خودکار
  • چراغهای مشایعت تا منزل / سیستم نورپردازی داخلی دارد
  • دوربین ۳۶۰ درجه + نمایشگر میدان دید عقب 
  • رادار کنترل رانندگی بین خطوط 
  • سقف پانارومیک برقی 
  • حسگر پارک جلو و عقب و نقطه کور 
  • سیستم تهویه مطبوع خودکار مجهز به یونایزر و دریچه تهویه سرنشینان عقب 
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای دارد
  • شارژ بی‌سیم باتری تلفن همراه دارد
  • صفحه‌نمایش تمام لمسی ۱۰ اینچی با ۸ بلندگو
  • صندلی های چرمی با گرم‌کن مخصوص ردیف جلو 
  • فرمان برقی EPS 
  • فرمان چند منظور و تنظیم شونده چرمی با کنترل های روی فرمان 
  • قابلیت خودکار بالابر شیشه ها و سیستم هوشمند CAN-BUS
  • کروز کنترل 
  • نمایشگر فشار باد لاستیک / محاسبه گر اطلاعات سفر / GPS 
  • ترمز دستی برقی هوشمند
  • اتوهلد
  • شارژ وایرلس
  • شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی

    کراس‌اور زوتی T600، مشابه بسیاری از خودروهای چینی، دارای ۴ ستاره ایمنی از بنیاد تست تصادف کشور سازنده (C-NCAP) است. هرچند که اعتبار امتیازات منتشر شده توسط نهادهای تست کیفیت و ایمنی چین، مورد قبول بسیاری از مردم ایران نیست؛ باید اعتراف کرد که عمکلرد زوتی T600 در فیلم مربوط به آزمون تصادف، قابل قبول است. بنا به اسناد منتشر شده توسط C-NCAP این خودرو، هنگام برخودر با مانع از رو‌به‌رو در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، ایمنی ۱۰۰ درصد برای سرنشینان فراهم می‌کند، اما در سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت، تنها ۴۰ درصد، احتمال حفظ سلامت سرنشینان، وجود دارد.

    فهرست امکانات ایمنی زوتی T600، شرایط بسیار خوبی برای یک خودروی چینی محسوب می‌شود، اما باید توجه داشت که بعضی از این آپشن‌ها، مخصوص نسخه‌های گران‌تر هستند. در ارزان‌ترین مدل، ۲ کیسه هوا برای ردیف جلو، ایزو فیکس صندلی عقب ( نگه‌دارنده ایمنی صندلی کودک)، قفل خودکار درهای خودرو با حساسیت به سرعت، حسگر پارک عقب، دزدگیر مجهز به آلارم صوتی و سیستم ضد سرقت، ترمز ضد قفل (ABS) و تقسیم هوشمند نیروی ترمز (EBD) آپشن‌های استاندارد هستند. مدل‌های کامل‌تر زوتی T600، به ۶ ایربگ (۴ کیسه هوا در جلو همراه ۲ کیسه هوای پرده‌ای)، ترمز کمکی (BA)، کنترل کشش (TCS)، فناوری حفظ تعادل (ESC)، سیستم حفظ خودرو در شیب (HCA)، نمایش و هشدار فشار باد لاستیک‌ها، مجهز هستند.

    بررسی فنی و مقایسه با رقبا

    در مجموعه مقالات معرفی جامع خودروهای ایران، نگاه ویژه‌ای به قیمت نهایی محصولات داریم. از این دیدگاه، هزینه‌ای که خریدار پرداخت می‌کند، نقشی تعیین‌کننده در توقع او از یک خودرو خواهد داشت. در لحظه‌ی نگارش مطلب، قیمت نهایی زوتی T600 نا مشخص است، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که در کلاس قیمتی کراس‌اورهای چینی سایز متوسط، نظیر چری تیگو 7 و جک S5 باشد.  

    از دیدگاه نگارنده، قدرت پیشرانه و امکانات رفاهی، خصوصا در نسخه‌ی فول‌آپشن زوتی T600، برگ برنده‌ی خودرو محسوب می‌شود. حتی در نمونه‌ی وارداتی با موتور ۱/۵ لیتری توربوشارژ، قدرت ۱۵۶ اسب‌بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر، وجود دارد که رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۱۰ ثانیه را ممکن می‌کند. این شرایط، منجر به برتری زوتی T600، در مقایسه با تمامی کراس‌اورهای چینی معمول در بازار ایران می‌شود و حتی تا حدودی مشابه سوزوکی گرند ویتارا است که امروزه با قیمتی بالاتر از ۴۰۰ میلیون تومان در بازار ایران، معامله می‌شود. هرچند که ویتارا ۲/۴ لیتری، مجهز به سیستم ارزشمند ۲ دیفرانسیل، توانایی‌های آف‌رود بالاتر، خدمات پس از فروش قابل قبول ایران‌خودرو، برند ژاپنی و برتری‌هایی دیگر نسبت به زوتی T600 است، چهره‌ای تکراری و خسته کننده ارائه می‌دهد.

    در مقایسه با کراس‌اورهای کره‌ای، نمای بیرونی زوتی T600 حالتی ساده و کسالت‌آور دارد. هرچند که رینگ‌های ۱۷ اینچ، ریل بارند و ظاهری شبیه به فولکس‌واگن تیگوان، می‌توان برای خریدار ایجاد جذابیت کند؛ برتری خاصی نسبت به دیگرکراس‌اورهای چینی بازار ایران ندارد. برای افرادی که علاقه‌مند خودروهای پهن‌پیکر و شاسی‌بلندهای چشم‌گیر هستند، خرید بی‌وای‌دی S6 یا نمونه‌های دست دوم کیا اسپورتیج، احتمالا جذابیت بیشتری خواهد داشت. تجربه نشان داده است، ارتفاع سقف برای خریداران کراس‌اورهای چینی، اهمیت زیادی دارد که البته از این نظر، محصول زوتی دارای برتری نیست.

    احتمالا کابین زوتی T600، جذابیت زیادی برای مردم ما داشته باشد. هرچند که از این نظر هم، سلیقه‌های متفاوتی در ایران وجود دارد و شرایط قیمتی، تعیین کننده خواهد بود؛ ایراد خاصی به فضای داخلی زوتی T600، وارد نیست. در مقایسه با دیگر کراس‌اورهای چینی، ترکیب قابل قبولی در کابین دیده می‌شود که همراه‌با تجهیزات نسخه‌ی فول‌آپشن (شامل نمایشگر ۸ اینچ، سانروف و صندلی‌های چرم مصنوعی با ظاهر اسپرت در ردیف جلو)، قادر به جذب مخاطب است. از نظر امکانات رفاهی در گران‌ترین مدل، شارژر ۱۲ ولت برای صندلی‌های عقب، دوربین پارک، گرم‌کن داخل صندلی و تهویه مطبوع خودکار دوگانه، در بسیاری از چینی‌های وارداتی، دیده نمی‌شوند.

    زوتی zotye T600

    راحتی صندلی عقب، یکی از مهم‌ترین نکات منفی در زوتی T600 است. این خودرو با زاویه‌ی کمی برای بازشدن درهای ردیف عقب عرضه می‌شود که ورود و خروج سرنشیان به خودرو را، سخت می‌کند. اگر فردی بلندقد روی صندلی عقب بنشیند، فضای مناسبی در قسمت بالای سر و روبروی زانو خواهد داشت، اما حالت صاف و تخته‌ای صندلی‌های ردیف دوم، تا حدودی کسالت‌اور هستند. این شرایط، البته برای راننده و شاگرد، وجود ندارد؛ چراکه صندلی‌های جلو ارگونومی بهتری ارائه می‌کنند. از نظر فضای صندوق عقب هم، زوتی T600 دارای شرایط ایده‌آل نیست و با حجم مفید ۳۴۴ لیتر، نیازهای یک خانواده‌ی معمولی برای سفر را، تأمین نمی‌کند.

    در مجموع، می‌توان امتیاز خوبی به زوتی T600 در کلاس کراس‌اورهای چینی بازار ایران داد؛ چراکه ، جوان‌پسند و پرشتاب است. فرمان‌پذیری خوبی دارد و البته شرایط خوبی در فضای داخل کابین ارائه می‌کند. باتوجه به احتمال بالای عرضه‌ی زوتی T600 توسط سایپا، می‌توان تا حدودی نسبت به گارانتی و خدمات پس از فروش (در مقایسه با شرکت‌های نوپا و ناآشنا)، آسوده بود.

    قیمت احتمالی

    (به‌روزرسانی بهمن‌ماه ۱۳۹۸)

    ارزان‌ترین مدل زوتی T600 با جعبه‌دنده دستی و امکانات استاندارد، در بازار چین به قیمت ۸۰ هزار یوآن (معادل ۱۱ هزار دلار) فروخته می‌شود. برای گران‌ترین مدل، همراه پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ ۱۸۸ اسب‌بخار و امکانات کامل، قیمت ۱۱۶ هزار یوآن (معادل ۱۷ هزار دلار) در بازار چین وجود دارد که باتوجه به قیمت احتمالی بالاتر از ۳۰۰ میلیون تومان در ایران، شانس زیادی برای واردات و مونتاژ توسط سایپا ندارد.

    نسخه‌ی ۱/۵ لیتری توربوشارژ ۱۵۶ اسب‌بخار که هم‌اکنون توسط ریگان خودرو پیش‌فروش می‌شود، با جعبه‌دنده خودکار همراه امکانات نسبتا کامل رفاهی و ایمنی، ۹۸ هزار یوآن (معادل ۱۴ هزار دلار) قیمت دارد. علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت ۱۹۵ میلیون تومان در زمان ثبت‌نام، ضمن استفاده از سود مشارکت ۱۸ درصد، حدود ۷ ماه بعد از واریز وجه اولیه، خودرو را تحویل بگیرند. براساس تماس نویسنده با نمایندگی رشرکت شهر خودرو، قیمت نهایی کوپا T210 نزدیک به ۳۹۰ میلیون تومان خواهد بود.

    مشخصات / مدل‌ها

    زوتی T600

    زوتی دامای X7

    هاوال H2

    بورگوارد

    BX7

    سانگ‌یانگ رکستون

    g4

    تویوتا

    RAV4

    تویوتا RAV4 هیبرید

    سوبارو فارستر

    فولکس واگن تیگوان

    رنو کولئوس

    ۲۰۱۶

    توسان ۲۰۱۷

    کیا اسپورتیج ۲۰۱۷

    هوندا

    CR-V ۲۰۱۶

    میتسوبیشی اوتلندر

    ۲۰۱۷

    هیوندای سانتافه ۲۰۱۷

    کیا سورنتو ۲۰۱۷

    نیسان جوک

    اسپرت

    ام‌جی GS

    تعداد سیلندر

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    ۴

    حجم موتور (لیتر)

    ۱/۵

    ۲

    ۱/۵

    ۲

    ۲

    ۲.۵

    ۲.۵

    ۲

    ۲

    ۲.۵

    ۲

    ۲.۴

    ۲.۴

    ۲.۴

    ۲.۴

    ۲.۴

    ۱.۶

    ۲

    حداکثر قدرت (اسب‌بخار)

    ۱۵۶

    ۱۷۷

    ۱۴۱

    ۲۲۲

    ۲۲۲

    ۱۷۷

    ۱۹۴

    ۲۵۰

    ۱۸۰

    ۱۷۰

    ۱۶۴

    ۱۶۸

    ۱۸۵

    ۱۶۶

    ۱۹۰

    ۱۹۰

    ۱۹۰

    ۲۱۷

    حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

    ۲۱۵

    ۲۵۰ 

    ۲۰۲

    ۳۰۰ 

    ۴۲۰

    ۲۳۳

    ۲۰۶

    ۳۵۰ 

    ۳۲۰

    ۲۲۶

    ۲۰۵

    ۲۲۰

    ۲۴۵

    ۲۲۰

    ۲۲۰

    ۲۲۰

    -

    ۳۵۰

    استاندارد آلایندگی

    یورو ۵

    یورو ۵

    یورو ۵

    یورو ۶

    یورو ۶

    یورو ۵

    یورو ۶

    یورو ۵

    یورو ۶

    یورو ۵

    یورو ۵

    یورو ۵

    یورو ۵

    یورو ۵

    یورو ۵

    یورو ۵

    یورو ۵

    یورو ۵

    مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

    ۸

    ۹.۵ 

    ۹ 

    ۹

    ۱۰.۵

    ۹

    ۷.۳

    ۸.۵

    ۶

    ۸.۴

    ۸.۵

    ۹.۴

    ۸.۱

    ۹.۴

    ۱۱

    ۱۱.۲

    ۶.۵

    ۶.۲

    جعبه‌دنده

    ۶ سرعته خودکار

    ۶ سرعته خودکار

    ۶ سرعته خودکار

    ۶ سرعته خودکار

    ۶ سرعته خودکار

    CVT

    CVT

    CVT

    ۶ سرعته خودکار

    CVT

    ۶ سرعته خودکار

    ۶ سرعته خودکار

    CVT

    CVT

    ۶ سرعته خودکار

    ۶ سرعته خودکار

    CVT

    ۶ سرعته خودکار

    حجم باک بنزین

    ۶۰

    ۶۰

    ۶۰

    ۶۰

    ۷۰

    ۵۶

    ۵۶

    ۶۰

    ۵۸

    ۶۰

    -

    ۵۰

    ۵۸

    ۶۰

    ۶۶

    ۶۶

    ۵۰

    ۵۵

    وزن (کیلوگرم)

    ۱۵۴۰

    ۱۷۳۱

    ۱۶۰۰

    ۱۸۰۰

    ۲۰۰۰

    ۱۷۸۰

    ۱۸۲۰

    ۱۶۲۰

    ۱۵۰۰

    ۱۶۰۰

    ۱۵۲۰

    ۱۶۹۵

    -

    ۱۵۸۰

    ۱۵۷۰

    ۱۵۸۵

    -

     

    شما می‌توانید برای مقایسه مشخصات فنی انواع خودرو، گالری تصاویر و بحث و تبادل نظر پیرامون اتومبیل‌های موجود در بازار کشور از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. انواع خودرو سایپا، ایران خودرو، محصولات پژو،‌ رنو، هیوندا، کیا، MVM و دیگر برندهای فعال در بازار کشور را در این بخش خواهید یافت.

    گالری

    زوتی zotye T600
    زوتی zotye T600
    زوتی zotye T600
    زوتی zotye T600
    زوتی zotye T600
    زوتی zotye T600
    زوتی zotye T600
    زوتی zotye T600
    زوتی zotye T600
    زوتی zotye T600
    زوتی zotye T600
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات