تشخیص اصل یا تقلبی بودن عسل با زبان الکترونیکی

سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
یکی از مشکلات رایج در زمان خرید عسل، تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن است. زبان الکترونیک تشخیص آن را ممکن کرده است.
تبلیغات

ممکن است عسلی که در سوپر مارکت تهیه می‌کنید کاملا خالص نباشد و تولید‌کنندگان آن برای تهیه‌ی عسل بیش‌تر و فروش بیش‌تر خودشان آن را با آب و شکر یا شیره‌ی چغندر قند ترکیب کرده باشند. ادعا می‌شود که یک زبان الکترونیک بسیار سریع‌تر از قبل می‌تواند این ترکیبات ناخالصی را تشخیص دهد.

با اینکه چندروش برای تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی و خالص وجود دارد، هر کدام از این فرایند‌ها به چند روز زمان نیاز دارد. گزارش شده است که بر‌خلاف این فرایند‌ها‌ی زمان‌بر، یک زبان الکترونیک می‌تواند اصل بودن یا نبودن عسل را در کم‌تر از یک ساعت تشخیص دهد.

سلامت غذا

این وسیله در دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا واقع در اسپانیا تکمیل شده و از آن برای تحلیل و بررسی میوه‌ها استفاده شده است. تکنیک مورد استفاده در این دستگاه، بررسی ولتمتری نام‌گرفته است. به‌طور خلاصه طرز کار این دستگاه به این شکل است که یک پالس الکتریکی به درون نمونه فرستاده می‌شود و این پالس الکتریکی، در اثر مواد شیمیایی نمونه‌ها دچار تغییر در پتانسیل می‌شود و تکنیک به‌کار گرفته‌شده، بررسی همین تغییرات پتانسیل است.

از این طریق می‌توان وجود ترکیباتی از قبیل آب و شکر و شیره‌ی چغندر قند را در نمونه‌ی عسل تشخیص داد و همچنین می‌توان به‌صورت تقریبی، نقاط تمرکز این مواد را یافت. زمانی که از بررسی یک نمونه مشخص شود که عسل خالص نبوده است، پی از آن باید از تکنیک‌ها‌ی دیگر برای تایید این تشخیص استفاده شود. پژوهشگر دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا، جوان سوتو گفت:

کار ما برای اولین بار امکان تشخیص اصل بودن یا نبودن عسل را در کم‌ترین زمان ممکن فراهم کرده است. ما راه حلی برای مسئله‌ی مهم عسل‌ها‌ی تقلبی فراهم کردیم که مبارزه با کمپانی‌ها‌ی تولید عسل تقلبی را فراهم کرده است و می‌تواند کیفیت عسل را برای مشتری تضمین کند.

به‌تازگی در این رابطه مقاله‌ای در مجله‌ی Food Control منتشر شده است.

دانشمندان آژانس فضایی اروپا نیز به‌تازگی راه جدیدی برای همین کار یعنی تحلیل عسل یافته‌اند. آن‌ها برای این کار از لیزر استفاده می‌کنند. به‌عنوان یک نکته، پیش از این از زبان الکترونیک برای بررسی نوشیدنی‌ها استفاده شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات