رشد همه بخش‌های مایکروسافت با درآمد ۳۰ میلیارد دلاری برای سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸

جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش مالی سه ماهه‌ی دوم ۲۰۱۸ مایکروسافت نشان از رشد درآمدزایی تمام بخش‌های این کمپانی دارد که نتیجه‌ی آن کسب درآمد ۳۰.۱ میلیارد دلاری است.
تبلیغات

مایکروسافت، گزارش مالی مربوط به بهار سال جاری یا سه ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۱۸ خود را منتشر کرد. براساس این گزارش، ردموندی‌ها موفق شده‌اند تا سودی ۸.۹ میلیارد دلاری را از درآمد ۳۰.۱ میلیارد دلاری کسب کنند. درآمد مایکروسافت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایشی ۱۷ درصدی بوده، حال آنکه سود خالص کسب‌شده توسط مایکروسافت ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است. اصلی‌ترین فاکتورهای سوددهی و افزایش درآمد مایکروسافت را باید در دو بخش آفیس و سرویس‌های ابری جستجو کرد، حال آنکه دو بخش سرفیس و همچنین کسب‌وکار بازی‌های مایکروسافت نیز عملکردی رو به رشد به ثبت رسانده‌اند. 

درآمد بخش سرفیس مایکروسافت ۲۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و به ۱.۱ میلیارد دلار در طول سه ماه رسیده است. مایکروسافت دلیل اصلی این افزایش را عملکرد بسیار قدرتمند نسل جدید سرفیس‌ها خوانده است. 

کسب‌وکار بازی‌های مایکروسافت نیز طی بهار سال جاری شاهد رشد بوده است. درآمد مایکروسافت از حوزه‌ی بازی با افزایش ۳۹ درصدی همراه شده است. همچنین درآمد نرم‌افزار ایکس‌باکس و سرویس‌های بازی مایکروسافت نیز شاهد افزایشی ۳۶ درصدی بوده است. با توجه به اینکه مایکروسافت دیگر میزان فروش کنسول‌های ایکس باکس را به تفکیک اعلام نمی‌کند، از این‌رو نمی‌توان در خصوص میزان رشد یا کاهش فروش کنسول‌های ایکس باکس اظهارنظر کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که میزان کاربران فعال سرویس ایکس باکس لایو به ۵۷ میلیون نفر رسیده است. 

با توجه به افزایش فروش پی‌سی‌ها که برای اولین بار طی ۶ سال اخیر اتفاق افتاده، درآمد بخش Windows OEM Pro بیش از ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده است. Windows OEM در واقع نسخه‌ای از ویندوز است که در اختیار شرکای سخت‌افزاری ویندوز قرار می‌گیرد تا روی سخت‌افزار خود نظیر انواع لپ‌تاپ‌ها نصب کرده و راهی بازار کنند. با وجود افزایش درآمد برای نسخه‌ی پرو، سایر نسخه‌های Windows OEM شاهد کاهش درآمد ۳ درصدی بوده است. همین اختلاف در رشد درآمد نشان از این دارد که رشد فروش پی‌سی‌ها براساس تحلیل‌های صورت گرفته مرهون رشد فروش در حوزه‌ی مشتریان تجاری است و گجت‌های مبتنی بر ویندوز ارزان قیمت مشتریان چندانی ندارند. سرویس‌های تجاری و ابری ویندوز در طول بهار سال جاری افزایش درآمد ۲۳ درصدی را به خود دیده است.

لینکدین نیز شاهد افزایش درآمدی ۳۷ درصدی بوده و ۱.۴ میلیارد دلار را عاید مایکروسافت کرده است. به‌نظر می‌رسد مایکروسافت در حال نتیجه‌گیری از سرمایه‌گذاری ۲۶ میلیارد دلاری خود از خرید لینکدین است. 

سرویس بینگ مایکروسافت نیز همچون فصل‌های پیش همچنان به روند صعودی درآمد خود ادامه می‌دهد. در طول چند فصل اخیر، بینگ شاهد افزایش ۱۵ درصدی درآمد به ازای هر فصل بوده و این افزایش درآمد در بهار گذشته نیز به ۱۷ درصد رسیده است. افزایش درآمد سرویس بینگ به دلیل کسب درآمد بیشتر از هر جستجو در کنار افزایش میزان جستجو است. هرچند شاید بسیاری سرویس جستجو بینگ را در برابر جستجوی گوگل فاقد شانسی بدانند، اما باید به این نکته اشاره کرد که رفتار اتحادیه‌ی اروپا در قبال گوگل برای جدا کردن اپلیکیشن جستجوی گوگل از اندروید می‌تواند راه را برای گسترش استفاده از بینگ باز کند. 

آفیس را باید از دیگر بخش‌های مایکروسافت خواند که همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. مایکروسافت موفق شده تا روند مهاجرت کاربران آفیس به کلاد را تسهیل کند و همین موضوع افزایش درآمد برای آفیس را به همراه دارد. آفیس ۳۶۵ هم‌اکنون بیش از ۳۱.۴ میلیون مشترک دارد و درآمد این بخش ۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است. 

بخش سرور و محصولات تجاری مبتنی بر کلاد مایکروسافت ۲۶ درصد افزایش درآمد را شاهد بوده که برگرفته از افزایش درآمد سرویسی نظیر آژور بوده و ۸۹ درصد افزایش درآمد را به خود دیده است. مایکروسافت در حال ترغیب کسب و کارها برای استفاده از سرویس آژور است، بطوریکه چند سال پیش شاهد همکاری پنج ساله‌ی والمارت و مایکروسافت برای استفاده از سرویس آژور بودیم. 

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در نشست ارائه‌ی گزارش مالی این کمپانی چنین اظهار نظر کرده است:

ما با کسب درآمد سالیانه‌ی ۱۰۰ میلیارد دلاری، سال فوق‌العاده‌ای را پشت‌سر گذاشته‌ایم که نتیجه‌ی تلاش تیم ما برای تمرکز بی وقفه روی کاربران و اعتمادی است که کاربران به مایکروسافت داشته‌اند. سرمایه‌گذاری ما روی حوزه‌های نظیر رایانش ابری نتیجه داده و ما توسعه‌ی هر چه بیشتر در این حوزه را در دستورکار قرار داده‌ایم. 

نظر شما در خصوص عملکرد مایکروسافت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات