افزایش چشمگیر فروش خودروی ضدگلوله در مکزیک

دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با توجه به افزایش آمار قتل و آدم‌ربایی در مکزیک، بازار فروش خودروهای ضدگلوله در این کشور توسط خودروسازانی مانند آئودی، بی‌ام‌و، جیپ و مرسدس بنز، بهبود یافته است.
تبلیغات

سطوح تاریخی جرایم خشونت‌آمیز در مکزیک، باعث افزایش بی‌سابقه کسب‌وکار زرهی‌کردن محصولات در خودروسازی این کشور شده است. یک گروه صنعتی پیش‌بینی کرده است که شمار خودروهای ضدگلوله در این کشور با جهش خیره‌کننده دورقمی طی سال جاری روبه‌رو خواهد شد.

سال گذشته بیش از ۲۵۰۰۰ قتل در سراسر مکزیک به ثبت رسید که بالاترین آمار سالانه از زمان آغاز ثبت مدرن این جرایم به شمار می‌رود. اطلاعات دولت مکزیک نشان می‌دهد که میزان جرایم خشونت‌آمیز در سال ۲۰۱۸ از این رقم فراتر خواهد رفت. طبق گفته انجمن خودروهای زرهی مکزیک (AMBA)، ناامنی در سال جاری ۱۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که طی سال جاری، آمار تولید خودروهای ضدگلوله به ۳،۲۸۴ دستگاه رسیده، که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۲ تاکنون به شمار می‌رود. این رقم نسبت به آمار ۱۵،۱۴۵ خودروی مجهز به زره‌پوش طی سال ۲۰۱۷ در برزیل، نسبتا کم است؛ انتظار می‌رود که این رقم در سال جاری ۲۵ درصد رشد کند.

bulletproof car

تقاضا برای خرید خودروهای ضدگلوله به گونه‌ای رشد کرده است که خودروسازان شاغل در مکزیک، تلاش دارند خودروهای معمولی خط تولید را به این سبک بسازند. به عنوان مثال خودروساز آلمانی آئودی تلاش کرده است تا مدل‌های شاسی‌بلند Q5 مجهز به تجهیزات ضدگلوله و زرهی را با قیمت ۸۷ هزار دلار در بازار محلی مکزیک به فروش برساند. این میزان هنوز ارزان‌تر از هزینه شرکت‌های خدمات پس از فروش (افترمارکت) در خارج از کارخانه آئودی خواهد بود.

bulletproof car

هزینه اضافی برای ضدگلوله کردن خودروی شاسی‌بلند آئودی Q5 در خارج از کارخانه، قیمت نهایی آن را به بیش از ۹۵ هزار دلار می‌رساند. آئودی از اواسط سال ۲۰۱۷ شروع به فروش و صادرات خودروی شاسی‌بلند Q5 جدید در ایالت مرکزی پوئبلا در مکزیک کرد که بخشی از محصولات این کارخانه نیز به کشورهای برزیل و آرژانتین صادر می‌شود. بی‌ام‌و، جیپ و مرسدس بنز هم طی سال‌های گذشته شروع به ساخت خودروهای ضدگلوله در مکزیک کرده‌اند. 

خودروی زرهی ضدگلوله

آرتورو آویلا که مالک یک شرکت امنیتی در مکزیکوسیتی است، پس از چند بار مورد حمله قرار گرفتن و سرقت در سال‌های اخیر، اکنون تنها با خودروی زرهی و ضدگلوله در خیابان‌های مکزیکوسیتی تردد می‌کند. آویلا در مورد ناامنی موجود در مکزیک گفت:

یکی از جرایمی که بیش‌تر ما را در معرض آزار و اذیت قرار می‌دهد، آدم‌ربایی است؛ این چیزی است که ما از آن می‌ترسیم.من هر دو سال یک‌بار، خودرویم را تغییر می‌دهم. حدود ۱.۵ میلیون خودرو طی سال ۲۰۱۷ در مکزیک فروخته شد، اما تنها بخش کوچکی از آن‌ها ضدگلوله و زره‌پوش بودند، چرا که این خودروها برای افراد مرفه و ثروتمند یا شرکت‌هایی که نیازمند تردد در خودروهای ضدگلوله همراه با تعدادی محافظ هستند، کارایی دارد. این شرکت‌ها شامل بزرگترین بانک‌های مکزیک و شرکت‌های چندملیتی مانند Unilever PLC و Procter & Gamble هستند. 

شرکت‌های امنیتی مکزیک نیز پیشنهاد اجاره خودروهای ضدگلوله و خدمات امنیتی را به مشتریانی خاص ارائه می‌دهند، که این خدمات طی سال‌های گذشته به میزان زیادی گسترش یافته‌اند. حدود ۸۰ درصد از خدمات ارائه‌دهندگان خودروهای زرهی در بخش خصوصی قرار دارد، که هدف آن‌ها حمایت از مدیران و خانواده‌هایشان است و مابقی نیز به دولت تعلق دارد. 

حملات مسلحانه و آدم‌ربایی در مکزیک طی سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته است و بسیاری از چهره‌های سرشناس و ثروتمند در این کشور ربوده شده‌اند. در سال گذشته موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، مکزیک را به عنوان دومین کشور خطرناک جهان معرفی کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات