آمار متناقض معاون دادستان کل کشور درباره‌ تعداد کاربران تلگرام

پنج‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
معاون دادستان کل کشور دو آمار متناقض درباره‌ی تعداد کاربران تلگرام پس از اعمال فیلترینگ این شبکه‌ی اجتماعی عنوان کرده است.
تبلیغات

پس از فیلتر تلگرام از دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری، کاربران این شبکه‌ی اجتماعی نه تنها با استفاده از فیلترشکن‌ها به آن دسترسی پیدا کرده‌اند، بلکه از نسخه‌های غیررسمی این سرویس به نام‌های هاتگرام و تلگرام طلایی یا همان طلگرام نیز بهره می‌برند.

تلگرام یک سرویس پیام‌رسان متن‌‌باز است و این امکان را در اختیار کاربران و برنامه‌نویسان قرار می‌دهد تا با ایجاد تغییرات، نسخه‌های غیررسمی منتشر کنند.

نسخه‌های غیررسمی هاتگرام و تلگرام طلایی از api ها و سورس‌کد‌های نسخه‌ی اصلی استفاده می‌کنند و از آنجا که پیام‌رسانی با استفاده از سرور تلگرام انجام می‌شود، ظاهرا تفاوتی میان امنیت Telegram و نسخه‌های غیررسمی آن وجود ندارد.

بر این اساس صحبت‌های زیادی در رابطه با استفاده از این سرویس‌ها در داخل کشور وجود دارد و هر روز شاهد ارائه‌ی آماری از میزان استفاده از این پیام‌رسان و کاهش و افزایش تعداد کاربران به گوش می‌رسد.

در همین راستا معاون دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دیروز آماری ارائه کرده است مبنی بر اینکه تعداد کاربران تلگرام پس از فیلتر این شبکه‌ی اجتماعی، ۴۵ درصد کاهش یافته است.

خرم‌آبادی اعلام کرده است:

علیرغم اینکه با فیلترشکن‌های خارجی به‌طور جدی مبارزه نمی‌شود و با وجودی که فیلترشکن‌های داخلی (هاتگرام و طلاگرام) را برای جلوگیری از تعطیلی تلگرام مهیا کرده‌اند، حجم فعالیت کاربران ایرانی در تلگرام ۴۵ درصد کاهش یافته و رتبه‌ی تلگرام در ایران و جهان به‌طور فاحش سقوط کرده است.

البته این گفته‌ها دیروز توسط معاون دادستان کل کشور در حالی بیان شده است که وی در روزهای گذشته عنوان کرده بود:

تعداد ۳۰ میلیون و یکصد هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند.

خرم‌آبادی پیشتر نیز درباره‌ی استقرار سرورهای تلگرام در ساختمان وزارت ارتباطات، خبر داده و اعلام کرده بود که اینترنت بدون فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی را وزارت ارتباطات تامین می‌کند.

این موضوع با واکنش وزارت ارتباطات روبه‌رو شد و حتی از خبرنگاران دعوت شد موضوع را در ساختمان وزارت ارتباطات بررسی کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات