بسیاری از رانندگان، ارسال پیام‌ حین رانندگی را خطرناک نمی‌دانند

پنج‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آمارها نشان می‌دهد که هنوز شمار زیادی از رانندگان، اعتقادی به خطرناک بودن ارسال پیام در هنگام رانندگی ندارند.
تبلیغات

بر اساس آمارهای موجود، افرادی که در حین رانندگی پیام می‌خوانند، ۶ برابر بیش از دیگران در معرض تصادف قرار می‌گیرند. برای مقابله با این مشکل، به‌مرور، دولت‌های بیشتری قوانین رانندگی را اجرا کرده‌اند تا مردم را مجبور به استفاده از هندزفری کنند. با این حال، پژوهش جدید نشان می‌دهد که بسیاری از رانندگان به‌جهت ترس از گم شدن و اضطراب جدایی، با به خطر انداختن خود، قوانین رانندگی را زیرپای می‌گذارند.

این پژوهش که در ژورنال Risk Analysis منتشر شد، همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از رانندگان، خواندن پیام در هنگام رانندگی را در برخی شرایط خطرناک نمی‌دانند. در ایالات متحده، استفاده از تلفن همراه، عامل اصلی یک چهارم از تمامی تصادفات رانندگی بوده است.

اما با وجود این، خطرات تصادفات رانندگی بسته به نوع انجام کار و میزان درگیری راننده به‌لحاظ شناختی و فیزیکی متفاوت است. در واقع، صحبت کردن با دستگاه تلفن همراه، منجر به افزایش خطر ۲٫۲ برابری تصادف می‌شود، در حالی که خواندن پیام، خطر وقوع تصادف را ۶٫۱ برابر افزایش می‌دهد.

پژوهش‌های مشاهده‌ای نشان می‌دهد که تا ۱۸ درصد رانندگان در کشورهای پردرآمد و ۳۱ درصد در کشورهایی با درآمد متوسط و کم از دستگاه‌های تلفن همراه خود در جاده‌ها استفاده می‌کنند که موجب کاهش قابل‌ملاحظه‌ی ایمنی جاده‌ها می‌شود.

 اما با وجود قوانینی که استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی را منع می‌کند، انتظار می‌رود که استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی افزایش یابد. پژوهشگران بر این باورند که رانندگان زن، بیشترین کاربران تلفن همراه در هنگام رانندگی را تشکیل می‌دهند که نسبت به ایمنی بی‌تفاوت هستند و گزارش‌های زیادی نشان می‌دهد که زنان بیش از مردان، در هنگام رانندگی دچار حواس‌پرتی می‌شوند.

ارسال پیام در حین رانندگی، خطر تصادف را ۶ برابر افزایش می‌دهد

پژوهشگران همچنین دریافته‌اند، رانندگان اغلب، استفاده از تلفن همراه را محدود به ترافیک سنگین یا در بخش‌های منحنی جاده‌های شهری و بین‌شهری کرده‌اند. در این پژوهش، ۴۴۷ راننده از کوئینزلند، به پرسش‌نامه‌ی پژوهشگران پاسخ دادند. پژوهشگران نتیجه گرفتند که حواس زنان بیش از مردان در حین رانندگی با تلفن همراه پرت می‌شود. همچنین احتمال کمتری وجود دارد که حواس رانندگان باتجربه پرت شود.

نتایج یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که با افزایش زمان دریافت گواهی‌نامه، احتمال حواس‌پرتی در رانندگی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، به عقیده‌ی پژوهشگران، رانندگانی که مرتکب تخلفات رانندگی بیشتری شده‌اند، احتمالا بیش از دیگران، در حین رانندگی حواس‌پرتی دارند.

علاوه بر این پژوهشگران دریافتند، رانندگانی که عقایدی شبیه به موارد زیر دارند، احتمال بیشتری دارد که در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده کنند: تاثیر تلفن همراه در رانندگی کم است؛ هنوز متقاعد نشده‌ام که خطرناک است. همچنین، ۶۸ درصد از شرکت‌کنندگان در این پژوهش، گفته‌اند که هنوز باید اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورند تا نسبت به خطر ارسال پیام در حین رانندگی متقاعد شوند.

مقاله‌های مرتبط:

    پژوهشگران اشاره‌ کرده‌اند که شرایط ترافیکی مورد تقاضا و اجرای قوانین رانندگی، از موثرترین اقدامات در کاهش احتمال رانندگی پرخطر بوده‌اند.

    اسکار اویدو ترسپالایسو، پژوهشگر اصلی این پژوهش از دانشگاه کوئیزلند در استرالیا، گفت:

    رانندگان در تشخیص مکان مناسب برای استفاده از تلفن همراه، خوب نیستند. برای رانندگان امن‌تر این است که در مکان مناسبی توقف کنند و پس از استفاده از تلفن همراه به سفر خود ادامه دهند.

    همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که رانندگان در هنگام رانندگی از تلفن‌های همراه خود برای صحبت کردن استفاده کنند تا ارسال پیام‌های متنی، چرا که خواسته‌های بصری لازم برای ارسال پیام می‌تواند موجب برهم زدن حواس راننده و مختل شدن وظیفه رانندگی شود، در حالی که صحبت کردن با تلفن همراه، اینطور نیست و می‌تواند تنها حس شنوایی فرد را به خود مشغول کند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات