خطر برخورد یک کوه یخ عظیم به دهکده‌ای در گرینلند

پنج‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یک کوه‌ یخ ۱۱ میلیون تنی در نزدیکی دهکده‌ای کوچک در گرینلند پهلو گرفت. مقامات محلی از ترس سونامی، دستور تخلیه دهکده را داده‌اند.
تبلیغات

ساکنان دهکده‌ای در گرینلند در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارند و ممکن است، یک کوه یخ عظیم به محل زندگی آنها برخورد کند. با وجودی که یخ در سراسر سواحل گرینلند به چشم می‌خورد و در سراسر این سرزمین منجمد هم یخ دیده می‌شود؛ اما کوه یخ غول‌پیکری که به نزدیکی دهکده اینارسو رسیده، جمعیت ۱۶۹ نفری این دهکده را در وضعیت خطرناکی قرار داده است.

مردم محلی از این هراس دارند که با فرو ریختن بخش‌هایی از کوه یخ در اقیانوس، ممکن امواج عظیمی به دهکده برخورد کنند. جوگر شیفر، پژوهشگر زیست‌محیطی از رصدخانه زمینی لمانتو-درتی در دانشگاه کلمبیا، گفت که کوه‌های یخ بزرگ همیشه به آرامی در اقیانوس ذوب نمی‌شوند، گاهی کوه‌های یخ با ‌سرعت و قدرت بالایی در اقیانوس غرق می‌شوند.

کارشناسی از موسسه هواشناسی دانمارک هم به خبرگزاری DR گفت، اطلاعات ماهواره‌ای نشان داده است که این کوه یخ عظیم، حدود ۲۰۰ متر پهنا، نزدیک به ۹۰ متر ارتفاع و تا ۱۱میلیون تن وزن دارد.

گیدون کیست، بازرس پلیس در شهر نیوک، پایتخت گرینلند، گفت:

اگرچه کوه‌های یخ بزرگ در منطقه فراوان هستند؛ اما نکته‌ی نگران‌کننده، پهلو گرفتن این کوه یخی در نزدیکی دهکده است.

مقامات امیدوار بودند که بادهای جنوبی و جزر و مدهای بلند، کوه یخ را از دهکده دور کند.

دکتر شایفر، گفت:

 صفحه‌ی یخی گرینلند با سرعت نگران‌کننده‌ای یخ‌های خود را از دست می‌دهد و انتظار می‌رود که طی دهه‌های آینده، کوه‌های یخ بیشتری روانه اقیانوس‌ها شوند.

علاوه بر این، اگر بارندگی رخ دهد، باران نسبتا گرم (در مقایسه با کوه یخ) می‌تواند باعث فروپاشی کوه یخی شود و تکه‌هایی یخ به اقیانوس خواهند ریخت که به‌طور بالقوه موجب تخریب دهکده خواهند شد.

ساکنان‌ محلی تابه‌حال، کوه یخی به این بزرگی ندیده بودند

 کارل پترسن، رئیس شورای محلی دهکده اینارسو، به تلویزیون CBC کانادا گفت:

خیلی نگرانیم و می‌ترسیم.

تاکنون ۳۳ نفر به مکان‌های امن‌تر منتقل شده‌اند. دیگران ساکنان دهکده هم تشویق شده‌اند که قایق‌های خود را از کوه یخ دور نگه دارند. دهکده اینارسو در فاصله‌ی ۹۶۰ کیلومتری شمال شهر نیوک واقع است. ساکنان دهکده را بیشتر شکارچیان و ماهیگیران تشکیل می‌دهند.

به گزارش Quartz، سال گذشته، یک زمین‌لغزش ناشی از زلزله‌ای ۴٫۱ ریشتری که در فاصله ۲۷ کیلومتری دهکده‌ای به نام نوکاتسیاک رخ داد، منجر به سونامی شد که موجب خراب شدن ۱۱ خانه و مرگ ۴ نفر شد. ویدئویی از این سونامی منتشر شد که ساکنان دهکده را نشان می‌داد که به‌سرعت در حال فرار از امواج بزرگ هستند.

سال گذشته، سونامی در ساحل غربی گرینلند، موجب مرگ ۴ تن شد

به نقل از Quartz، سونامی ناشی از رانش‌زمین در منطقه خلیج، می‌تواند به ارتفاعات باور نکردنی برسد، به سرعت ویرانگری دست پیدا کند و در نتیجه، موجب ویرانی‌های گسترده‌ای شود. اکونومیست در این مورد نوشته است که موج عظیمِ مشابهی در سال ۵۶۳ میلادی، شهر ژنو را نابود کرد. مطمئنا، حتی اگر، امواج بزرگی به سبک فیلم‌های هالیوود موجب نابودی دهکده نشود، اما با افزایش سطح آب، خطرات دیگری هم وجود دارد.

به عنوان مثال، رودخانه‌های نزدیک به دهکده‌ها می‌توانند طغیان کنند و تهدیدی برای خانه‌ها و ساختمان‌های دیگری باشند که در نزدیکی دریا نیستند. و نیروگاه دهکده اینارسو هم در کنار ساحل قرار دارد و ممکن است در شرایطی خاص، برق ناحیه قطع شود. به‌ این جهت، به گفته CBC، یک کشتی نیروی دریایی سلطنتی دانمارک در نزدیکی ساحل مستقر شده تا در صورت وقوع چنین وضعیتی، بتواند کمک‌های لازم را به ساکنان دهکده برساند.

سوزانا الیاسون، یکی از اعضای شورای دهکده اینارسو به CBC گفت:

نگرانی را در میان ساکنان حس می‌کنیم. ما به کوه‌های یخ بزرگ عادت داریم، اما قبلا کوه یخی به این بزرگی را ندیده بودیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات