چرا و چگونه تیمی ساختارشکن داشته باشیم

پنج‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تیم‌های ساختارشکن عملکردی خلاقانه‌تر دارند و با وجود قانون‌شکنی‌های گاه و بی‌گاه، عملکردی موثرتر در پیشرفت شرکت از خود نشان می‌دهند.
تبلیغات

هر شرکتی قانون و سیاست‌های خاص خود را دارد. این قوانین به دلایل مشخص و برای رسیدن به اهدافی روشن وضع شده‌اند؛ اما برخی اوقات سیاست‌ها و قوانین جلوی کارایی افراد و تیم‌ها را می‌گیرند. برخی از آنها شما را محدود کرده و جلوی اجرای ماموریت سازمان و رسیدن به چشم‌انداز مورد نظر را می‌گیرند. در نهایت موانع ایجاد شده توسط آنها جلوی خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان را می‌گیرند.

این که کاری همیشه با روشی ثابت انجام شود، به‌معنای آن نیست که نمی‌توان روشی جایگزین برای آن پیدا کرد. سوال پرسیدن و به چالش کشیدن روش‌های موجود باید در رفتارهای مدیر و تیم تحت مدیریتش وجود داشته باشد تا در نتیجه‌ی آنها فرآیندها بهبود پیدا کنند. کارشناسان معتقدند برخی قوانین و فرآیندهای دیکته شده جلوی پیشرفت شرکت را می‌گیرند. چرا که افراد به آنها دل خوش کرده و تلاشی برای بهبود عملکرد انجام نمی‌دهند.

برای حل موارد گفته شده، ساختن تیمی از افراد ساختارشکن که حتی برخی اوقات قوانین و فرآیندهای جاری را زیر پا بگذارند، مفید خواهد بود. البته این به‌معنای تشکیل تیمی از افراد بی‌ملاحظه و قانون‌شکن نیست. هدف جمع‌آوری افرادی است که خلاق، مستقل و متفکر است که موفقیت طولانی‌مدت سازمان را ارجح بر محدودیت‌های کنونی‌اش بدانند. اما چگونه می‌توان چنینی تیمی ساخت؟

دلیل قوانین را توضیح دهید

بسیاری از قوانین شرکت‌ها تنها به‌خاطر ماهیت دیکتاتوری مدیران است. به‌عنوان مثال پس از سال‌ها پیشرفت فضای کسب‌وکار هنوز برخی شرکت‌ها روی پوشیدن لباس فرم توسط کارمندان تاکید دارند. به‌هرحال به‌عنوان مدیر قانون‌گذار شرکت باید دلیلی محکم برای هر یک از قوانین جاری در شرکت داشته باشید. در دنیای امروز این که افراد را بدون توضیح مجبور به انجام کاری کنید، دیگر روش مفیدی نیست.

team

وقتی افراد دلیل قوانین را بدانند، بهتر در مورد اجرا کردن آنها و زمان‌هایی که نیاز به شکستنشان است، تصمیم‌گیری می‌کنند. فراموش نکنید قوانین تنها زمانی باید شکسته شوند که نتایج آنها منجر به پیشرفت کلی سازمان یا خدمت‌رسانی بهتر به مشتریان شود.

مدیریت دوستانه داشته باشید

اگر نیاز به افراد ساختارشکن دارید، باید ترس را از تیم خود دور کنید. وقتی افراد از شما بترسند، حتی تمایلی به نقد کردن تصمیماتتان هم ندارند. آنها صرف‌نظر از فایده‌ی نظراتشان برای سیستم، تمایلی به ابراز آنها نخواهند داشت. شما باید به‌جای ایجاد حس ترس و نگرانی در بین کارمندان، رفتاری دوستانه داشته و افکارتان را با آنها در میان بگذارید. برای این کار از تعریف کردن داستان‌های موفقیت، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و بحث و تبادل نظر با نیروها استفاده کنید.

وقتی نظرات و دانش خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارید، به آنها اطلاعات لازم برای شناختن و درک چشم‌انداز سازمان و نقش آن در آینده‌ی صنعت را می‌دهید. این رفتارها باعث می‌شود آنها احساس راحتی بیشتری با مدیرشان داشته و ریسک‌های بیشتری در رفتارشان لحاظ کنند.

team

اشتباهات را بپذیرید

اگر می‌خواهید رفتارهای انسانی خود را به تیم نشان دهید، باید قبول کنید که آنها هم انسان هستند و هیچ کس کامل نیست. هیچ چیز مانند ترس از شکست مانع رسیدن به اهداف بزرگ نمی‌شود. در نتیجه به جای تمرکز روی شکست، به تشویق خلاقیت در تیم بپردازید. برخی اوقات افراد راهکارها و روش‌های جدید را امتحان می‌کنند اما به نتیجه نمی‌رسند. در این مواقع رهبران باهوش از تلاش آنها استقبال کرده و این افراد را به پیدا کردن نکات آموزشی در هر شکست تشویق می‌کنند.

اگر افراد حسی از پذیرفتن و تشویق را از سمت رهبران ببینند، به امتحان کردن موارد جدید علاقه‌مند می‌شوند. آنها در نتیجه ریسک می‌کنند، قوانین را می‌شکنند و راهکارهای جدید ارائه می‌دهند.

تیم‌های واقعا موفق، در کنار زدن مرزها و شکستن قوانین برای رسیدن به اهداف، عالی عمل می‌کنند. در نتیجه رهبران باید فرهنگ سازمانی را به‌گونه‌ای ایجاد کنند که افراد از شکستن گاه و بی‌گاه قوانین نهراسیده و حتی در نتیجه‌ی این کارها تشویق شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات