آزادسازی تعرفه اینترنت از پایان تابستان در دستور کار سازمان تنظیم

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تصمیم جدید برای آزادسازی تعرفه‌ اینترنت از پایان تابستان خبر داده است.
تبلیغات

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تصمیم برای آزادسازی تعرفه اینترنت در راستای اصلاح تعرفه‌ها، از جلساتی با اپراتورهای اینترنتی برای ارائه پیشنهادهایشان خبر داد و گفت: «امیدواریم تا پایان تابستان حوزه تعرفه‌گذاری در بخش رقابتی یک بار برای همیشه جمع‌بندی شود.»

جوشقانی اعلام کرده که اصلاح تعرفه‌ی اینترنت به نظرسنجی گذاشته شده و برای نظام صنفی و اپراتورها ارسال شده است. او می‌گوید بحث موجود، بر سر آزادسازی در حوزه‌ی خرده‌فروشی و رقابتی است. وی در این خصوص گفت:

پیش‌نویس این اصلاحیه روی سایت سازمان تنظیم مقررات قرار دارد و اگر جمع‌بندی شود، آن را به کمیسیون می‌بریم و مصوب می‌کنیم تا با مشارکت نظام صنفی این کار را انجام دهیم.

جوشقانی با اشاره به تعرفه‌ی اینترنت برای مشترکان کم‌مصرف بیان کرد:

اصلاحیه‌ی تعرفه به این صورت است که به سمت آزادسازی تعرفه پیش برویم. سازمان نظام صنفی از ما این درخواست را دارد که بخشی از این کار را که از نظر قانونی قابل واگذاری است، در حوزه‌های رقابتی به صنف واگذار کنیم. وقتی نظام به سمت آزادسازی برود، اپراتور خودش می‌داند برای مشترکین کم‌مصرف و پرمصرف چه تعرفه‌ای ارائه دهد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده است که اپراتورها، پیشنهاد‌ات خود را در رابطه با این اصلاحیه اعلام کرده‌اند. به گفته‌ی جوشقانی قرار است تا این پیشنهاد‌ها طی دو هفته‌ی آینده جمع‌بندی شود. وی در این رابطه گفت:

این موضوع حتما باید به کمیسیون تخصصی برود و همه‌ی اپراتورها هم به جلسه‌ای برای بررسی موضوع دعوت می‌شوند. امیدواریم به یک جمع‌بندی برسیم که یک بار برای همیشه حوزه‌ی تعرفه‌گذاری در بخش رقابتی جمع‌بندی شود و ما دخالتمان را کمتر کنیم تا فضای بازار و رقابت این موضوع را بررسی کند. در نهایت امیدواریم این موضوع تا پایان تابستان به نتیجه برسد.

جوشقانی در پاسخ به اینکه آیا در صورت آزادسازی تعرفه، خطر دامپینگ وجود ندارد؟ توضیح داد:

آزادسازی به معنای رهاسازی نیست. ما باید حواسمان به اپراتورهای غالب باشد؛ بنابراین برای اپراتورهایی که سهم بالای ۵۰ درصد از بازار را دارند یا شرایطشان می‌تواند تعیین کننده باشد؛ محدودیت‌های خود را داریم و مصوبه‌ی کمیسیون در خصوص این اپراتورها همچنان پابرجا است. سازمان همچنین در حوزه‌ی کاهش هزینه‌ی خدمات در حوزه‌های زیرساختی طرح‌هایی را دارد.

سال گذشته شاهد تغییر بزرگی در قیمت‌گذاری تعرفه‌های اینترنت بودیم. پاییز سال گذشته شرکت‌ها در آخرین مهلت برای اصلاح تعرفه‌های خود که همراه با ایجاد یک فضای رقابتی بود، سعی کردند تا بهترین پیشنهادهای ممکن را در چارچوب تعیین شده توسط وزارت ارتباطات ارائه کنند. با وجود اینکه تعرفه‌های جدید منتقدانی داشت؛ اما قیمت‌گذاری اینترنت در مقایسه با گذشته بهبود یافته بود. حال پس از گذشت بیش از ۶ ماه از اعمال آخرین تغییرات، باید دید که آیا آزادسازی قیمت اینترنت باعث بهبود بیش از پیش تعرفه‌ها خواهد شد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات