طرح والمارت برای رقابت با نتفلیکس و آمازون پرایم در عرصه پخش ویدیویی

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
والمارت در پی ایجاد یک سرویس استریم ویدیوئی گسترده برای رقابت با غول‌های این عرصه است.
تبلیغات

گزارش‌های منتشره حاکی از آن است که والمارت، غول مطرح دنیای تجارت خرده‌فروشی در حال برنامه‌ریزی و آماده‌سازی خود برای ورود به یک کسب‌وکار مرتبط با استریم ویدئو با یک پلتفرم جدید است. هدف آن‌ها این است که با فراهم آوردن اشتراک‌های ارزان‌تر برای مشتریان، با سرویس‌هایی همچون نتفلیکس و آمازون پرایم به رقابت بپردازند و حتی از آنها پیشی بگیرند.

 گفته می‌شود که این شرکت در نظر دارد تا برنامه‌های خود را با بهای کمتر از ۸ دلار در ماه برای مشترکان ارائه دهد. طرح آنها همچنین شامل یک حالت رایگان به‌همراه تبلیغات [که موارد مشابه آن را در سرویس‌هایی مانند اسپاتیفای و یوتیوب می‌بینیم] خواهد بود. این نوع اشتراک در مقایسه با ارزان‌ترین مبلغ اشتراک نتفلیکس در ایالات متحده که ۸ دلار است و همچنین در قیاس با هزینه‌ی اشتراک ۸/۹۹ دلاری آمازون پرایم، بهینه‌تر و اقتصادی‌تر به‌نظر می‌رسد.

 همه‌ی این ایده‌ها و طرح‌های اشاره‌شده خوب و درخور به‌نظر می‌رسند. اما نباید فراموش کنیم که والمارت در حال حاضر هم یک سرویس پخش ویدئویی را در مالکیت خود دارد: وودو یا Vudu. این پلتفرم در ماه مارس سال ۲۰۱۰ میلادی معرفی شد؛ اما در هشت سال گذشته نتوانسته است سرمایه‌ی اولیه‌ی صرف‌شده روی خود را بازگرداند. در ماه مارس، بلومبرگ با استناد به تحقیق comScore، گزارش داد که کاربران Vudu تنها ۲ ساعت در ماه را صرف تماشای برنامه‌های این سرویس می‌کردند؛ این در حالی بود که به استناد همان گزارش، کاربران نتفلیکس حدود ۲۵ ساعت در ماه را صرف تماشای برنامه‌های این سرویس کرده‌اند.

 موضوع دیگر، بحث ورود به دنیای دانه‌درشت‌های عرصه‌ی استریم ویدیو و رقابت با آنها است. ما می‌دانیم که شرکت‌های نتفلیکس و آمازون، هر دو مشغول گسترش سرویس‌های خود در سراسر جهان هستند و برای تولید محتوای اصلی یا اورجینال خودشان، میلیاردها دلار هزینه می‌کنند. در همین راستا بد نیست اشاره کنیم که نتفلیکس قصد دارد تنها در طی همین سال جاری میلادی، ۸ میلیارد دلار را صرف تولید محتوای اورجینال و اختصاصی خودشان کند. در کنار دو سرویس استریم اصلی آمازون و نتفلیکس، غول‌هایی همچون اپل و فیسبوک هم وجود دارند که همواره سعی می‌کنند با اتکا به نفوذ و سیطره‌ی خود در میان کاربران پرشمارشان، شانس خود را در زمینه‌ی استریم و پخش‌های ویدیویی نیز محک بزنند.

استریم ویدیو

 البته والمارت پول زیادی در اختیار دارد؛ آنها اگر قصد صرف هزینه‌های کلان در زمینه‌ی استریم ویدئو داشته باشند، می‌توانند این کار را انجام دهند و در این مسیر گام بردارند. اما نمی‌توانیم از این واقعیت چشم بپوشیم که دور ساختن کاربران یا به‌تعبیری، جدا کردن آنها از سرویس‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌کنند، آن هم در زمانی که سرویس‌های فعلی عملکرد خوبی دارند، کار راحتی نیست.

همانطور که گفتیم، تولید محتوای اختصاصی از کارهایی هست که نتفلیکس و آمازون به‌خوبی در مسیر انجامش قرار گرفته‌اند و روزبه‌روز هم کیفیت کارشان را در این حوزه بهبود می‌دهند. نتفلیکس و آمازون صرفا به تحویل محتوای ویدیویی بسنده نکردند و در پی تولید آن نیز برآمدند.

 با همه‌ی این رقابت‌ها، هنوز هم پتانسیل بسیاری برای کسب درآمد در این حوزه وجود دارد. تقریبا یک میلیون خانواده‌ی جدید در هر ماه در ایالات متحده، عضو سرویس‌های ویدیوئی می‌شوند. این در حالی است که برپایه‌ی برآوردها، ارزش کلی بازار پخش ویدیوئی آنلاین تا سال ۲۰۲۲ به ۸۴ میلیارد دلار خواهد رسید. سرویس‌ها تا آن زمان در راستای ارزان‌تر شدن و بهتر شدن پیش خواهند رفت و در کنار سرویس‌های پولی، برنامه‌های رایگان نیز می‌توانند در جذب افراد بیشتر به سیستم‌های استریم ویدیوئی کمک کنند و در ادامه آنها را به یکی از کاربران ثابت این سرویس‌ها تبدیل کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات