رولزرویس سوسک رباتیک برای تعمیر موتور هواپیما می‌سازد

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
رولزرویس قصد دارد ربات‌های کنترل از راه دوری به شکل سوسک بسازد که تعمیرات موتور هواپیما را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کنند.
تبلیغات

رولزرویس، شرکتی که به‌خاطر ساخت موتور هواپیما و خودرو‌های فوق‌لوکس و گران‌قیمت، شهرتی جهانی دارد، اکنون به فکر ساخت سوسک‌های رباتیک کوچکی است که می‌توانند داخل محافظ کوچک موتور بروند، مشکلات احتمالی را شناسایی و آن‌ها را تعمیر کنند.

ربات‌های سوسکی رولزرویس ۱۵ سانتی‌متر طول و وزنی در حدود ۱۰۰ گرم خواهند داشت. هر یک از این ربات‌ها مجهز به یک دوربین و لنز مخصوص اسکن سه بعدی خواهند بود که مهندسان به کمک آن‌ها ایراد‌ها را تشخیص خواهند داد و سپس با تنظیم کردن ربات، آن‌ نقص‌ها را تعمیر خواهند کرد. جیمز سل، متخصص تکنولوژی رولزرویس،‌ در این باره می‌گوید

این ربات‌ها می‌توانند به نقاط مختلف محفظه‌ی سوخت در کم‌تر از پنج دقیقه دسترسی پیدا کنند؛ کاری که انجام آن به‌طور معمول تا پنج ساعت زمان خواهد برد.

ربات‌ها به‌صورت جفت کار خواهند کرد، بدین ترتیب که ربات اول برای شناسایی ایراد و از بین بردن ضایعات وارد محفظه‌ی احتراق می‌شود؛ سپس ربات دوم که مخصوص تعمیر آن مشکل طراحی شده یا در حین کار برای انجام تعمیرات غیر معمول‌تر بازسازی شده، راه ربات اول را دنبال می‌کند و تعمیرات اصلی را انجام می‌دهد.

سیستم طراحی ربات‌های کوچک رولزرویس به آن‌ها تا حدی این قابلیت را می‌دهد که مشکل را شناسایی و برطرف کنند؛ اما ویژگی مهم‌تر ربات‌های یادشده این است که کارکنان کم تجربه‌تر با کمک آن‌ها مشکلات را شناسایی می‌کنند و مهندسان با تجربه‌تر آن‌ها را برای تعمیرات پیچیده‌‌تر آماده می‌کنند. وقتی که کار این ربات‌ها تمام شود، می‌توان به آن‌ها دستور داد که محل را ترک کنند یا اینکه توسط خود موتور به بیرون رانده ‌شوند.

مدل‌های آزمایشی بسیار بزرگ‌تر از اندازه‌ی مورد نظر هستند و هنوز تعمیرات گفته شده را به‌خوبی انجام نمی‌دهند. ولی یکی از کارکنان رولزرویس در مصاحبه با وب‌سایت The Next Web، اشاره کرده است که این ربات‌ها تا دو سال آینده آماده خواهند شد.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات