بلک فلای؛ اولین خودروی پرنده به زودی تولید می‌شود

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
استارتاپ اوپنر با حمایت لری پیج، خودروی پرنده‌ی  بلک‌فلای را سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد کرد.
تبلیغات

پیشرفت فناوری همیشه قابل توجه بوده است و به‌نظر می‌رسد در کنار جنگ خودروسازان در تولید خودروهای خودران، رقابت بر سر طراحی خودروهای پرنده نیز شدیدتر شده است. استارتاپ سیلیون ولی اوپنر (Opener)، پس از ۹ سال آزمایش و طراحی در سکوت خبری، خودروی پرنده تک سرنشین خود موسوم به بلک‌فلای (Blackfly) با طرحی مشابه پهپادها را معرفی کرد. خودروی پرنده‌ی بلک‌فلای اولین محصول متخصصان این استارتاپ است که البته حمایت لری پیج، هم‌بنیان‌گذار گوگل را هم در کنار خود می‌بینند. مارکوس لنگ، بنیان‌گذار استارتاپ اوپنر و طراح بلک‌فلای اعلام کرد که این مدل پرنده با قیمتی مشابه خودروهای شاسی‌بلند، سال آینده به‌بازار خواهد رسید. طراحی بلک‌فلای به‌گونه‌ای است که حرکت با آن در جاده‌ی آسفالت امکان‌پذیر نیست. بر اساس گفته‌های لنگ، سطح پرواز و فرود مناسب این خودروی پرنده‌ی زمینی با پوشش علف است.

Opener Blackfly

حذف چرخ و دوری از طراحی مشابه خودروها، آزادی عمل بیشتری در ایجاد قابلیت‌های پروازی به مهندسان داده است. البته بلک‌فلای تنها خودروی پرنده‌‌ی ناسازگار با جاده نیست؛ محصولات برندهای مختلف شامل خودروی پرنده‌ی تویوتا، ولوکوپتر دایملر، آئرواسپیس دلورین، لیلیوم آژانس فضایی اروپا، شورفلای ورک‌هورس یا هواگرد اخیر لری پیج با نام کیتی هاوک همه برای فرود و پرواز به سطحی غیر از جاده‌ی آسفالت نیاز دارند. اما بزرگ‌ترین تفاوت بلک‌فلای با محصولات شرکت‌های دیگر، آماده بودن آن برای پرواز است؛ این مدل در کانادا و ایالات متحده آمریکا مجوز پروازی به‌عنوان هواگرد فوق‌سبک وزن را دریافت کرده است.

Opener Blackfly

بلک‌فلای از چهار پروانه در باله‌ی جلو چهار پروانه در باله‌ی عقب استفاده می‌کند. پروانه‌ها از فناوری LEAP ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا)؛ سرعت گردش متفاوت در هر پروانه که پیش از این، در مدل X-Plane مشاهده شده است، استفاده می‌کنند. البته اوبر هم با به‌خدمت گرفتن مارک مور؛ کارمند سابق ناسا با تجربه‌ی ۳۰ ساله در این زمینه، به‌این فناوری علاقه نشان داده است.

بر اساس گفته‌های مقامات اوپنر، پس از قبولی در آزمون کتبی خلبانی خصوصی اداره‌ی هوانوردی فدرال آمریکا (FAA)، هر فرد پس از چند دقیقه آموزش مقدماتی امکان پرواز با بلک‌فلای را خواهد داشت. محصول اوپنر به سیستم کمکی پرواز و فورد و قابلیت بازگشت به محل تعیین شده به‌صورت خودران مجهز است. علاوه بر این، در صورت رها کردن اهرم کنترلی توسط خلبان، بلک‌فلای در هوا معلق می‌ماند. برای ایمنی بیشتر سیستم کمکی فرود و چتر بالیستیک برای مواقع خطرناک نصب شده است. بر اساس قوانین مشخص آمریکا، بلک‌فلای فقط در شرایط آفتابی و مناطق غیرمسکونی با حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت مجوز پرواز تا مسافت نهایت ۴۰ کیلومتر دارد. در کانادا باید گواهینامه خلبانی فوق‌سبک وزن را دریافت کرد تا بتوان با این خودروی پرنده با سرعت حداکثر ۱۱۶ کیلومتر بر ساعت، نهایت مسافت ۶۴ کیلومتر را طی کرد.

Opener Blackfly

مهندسان اوپنر که هدف نهایی فروش یک خودروی پرنده‌ برای حمل و نقل شخصی را دنبال می‌کنند، در آینده بلک‌فلای را به پروانه‌های کم‌صدا، کنترل در محدوده‌ی مشخص و شارژ سریع با قابلیت تکمیل ظرفیت باتری در ۲۵ دقیقه مجهز خواهند کرد. خودروی پرنده‌ی استارتاپ اوپنر در جشنواره‌ی هوا و فضای ۲۰۱۸ اشکوش ویسکانسین، به‌نمایش عمومی گذاشته می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات