بیل گیتس و وارن بافت با این خصوصیت ثروتمند شدند

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
دنبال کردن شیوه‌های معمول باعث نمی‌شود که فردی به ثروت و موفقیت بسیار بالا برسد. افراد موفقی مانند گیتس و بافت دارای خصوصیت‌های منحصربه‌فردی هستند.
تبلیغات

مستند وارن بافت شدن، یک مجموعه‌ی تلویزیونی تماشایی است. این مستند، داستان زندگی مردی را نشان می‌دهد که در تمام طول عمر خود، پنی به پنی روی‌هم گذاشت تا این‌که به ثروتی بالغ بر ۸۰ میلیارد دلار دست یافت؛ بافت بخش اعظمی از این مبلغ را به در بنیاد خیریه‌ی Bill & Melinda Gates Foundation و خیریه‌های دیگر اهدا کرده است.

بیل گیتس و بافت، ثروتمندترین دوستان صمیمی هستند. همان‌گونه که بافت در مستند می‌گوید، یک‌بار پدر او به هردوی آن‌ها گفت که با یک کلمه، موفقیت خود را توصیف کنند. هردوی آن‌ها یک کلمه را نوشتند: تمرکز.

تمرکز جداکننده‌ی افرادی است که تنها وانمود می‌کنند و کسانی که حقیقتا موثر هستند. افراد تاثیرگذار دنیا، تمرکزی قوی روی یک موضوع دارند. اما باید دقیقا روی چه مواردی تمرکز کرد؟ می‌توان چهار مورد زیر را به‌عنوان پیشنهاد در نظر گرفت:

۱. مردم

استعدادهای برتر روزبه‌روز در حال جذب بیشتر توسط شرکت‌ها هستند. در نتیجه روند استخدام و حفظ کارمندان بسیار مشکل شده است. دلیل این است که واحد منابع انسانی به‌کلی با شکست روبه‌رو شده و کارفرمایان بسیار،‌ انرژی لازم برای حل این مشکل را ندارند. واحد منابع انسانی در بسیاری موارد پس از طی فرایند استخدام مدیران را وادار می‌کند که در مرحله‌ی آخر مصاحبه‌های یک‌‌ساعته با کارمندان صورت دهند و آن‌ها را تنها برحسب توانایی در پاسخ به چند سوال بسنجند.

company

این مسائل، پیامدهای گسترده‌‌تری هم دارد. کارفرماها به‌جای بررسی عملکرد رسمی، به‌سراغ حلقه‌ی بازخورد رفته‌اند. یکی از دلایل این امر این است که کارفرماها باید در ارائه‌ی بازخورد منظم به کارکنان جوان‌تر سریع‌تر عمل کنند. دلیل دیگر، ‌استدلال مدیران از این موضوع است که آن‌ها زمان انجام بررسی عملکرد را ندارند. استنطاق یک کارمند زیردست، شیوه‌ی بهینه‌ای برای گذراندن زمان نیست و باید به‌صورت رو در رو در مورد مشکلات بحث شود.

آیا زیرسوال بردن بررسی عملکرد کارمندان به‌معنی تمرکز روی مردم است؟ این‌گونه نیست.

شرکت‌هایی که برای سرمایه‌ی انسانی اهمیت قائل می‌شوند از شرکت‌هایی که تنها وانمود به در اختیار داشتن بهترین کارفرماها می‌کنند، بسیار متفاوت هستند. یک مدیرعامل ممکن است تمام روند مصاحبه کارمندان شرکت را برعهده گیرد؛ چرا که قصد ندارد افرادی را استخدام کند که ارزش‌هایی مغایر با ارزش‌های شرکت داشته باشند. این عمل،‌ تمرکز روی مردم است.

۲. محصول

company

توسعه‌دهندگان بهترین محصولات به این علت در کارشان موفق می‌شوند که روی زمان و منابع سرمایه‌گذاری مناسب می‌کنند تا به بهترین راه‌حل‌ها برسند. این ذهنیت در شرکت‌های خدماتی نیز اجرا می‌شود. محصولات موفق به‌نظر آن‌ها،‌ مواردی نیستند که کار می‌دهند؛ بلکه مواردی هستند که برای مشتری، ابزار بدیع و سادگی در استفاده را به ارمغان می‌آورند و هزینه‌ی کمی دارند.

تمرکز بر عرضه‌ی بسیار محدود محصولات از نظر برخی، دور از تصور و غیرمعقول است. با این‌حال برخی شرکت‌ها تنها به عرضه‌ی یک مورد می‌پردازند اما در همان مورد بسیار منحصربه‌فرد عمل می‌کنند.

با محدود کردن حوزه‌ی توجه می‌توان به تخصص در عرضه‌ی یک مورد خاص دست یافت، در رهبری متفکرانه به پیش رفت و توجه اشخاصی را جلب کرد که در معرض تهدیدات آن شرکت نیستند؛ چرا که فعالیت چنین شرکتی، نقض‌کننده‌ی فعالیت دیگر شرکت‌ها نیست. این شرکت‌ها بارها و بارها در عملی کردن یک روند تلاش می‌کنند تا در اجرای آن موفق شوند.

۳. بازارها

market

اکثر شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا در تمامی بازارها حضور داشته باشند. تامین‌کننده‌های اکثر کسب‌وکارها می‌توانند با حضور در تعداد بازارهای کمتر و عرضه‌ی گسترده در این بازارها به سود بیشتری دست پیدا کنند. هرچه اقتصاد بیشتر به‌سمت ادغام عمودی می‌رود، شرکت‌ها نیز به راه‌حل‌های انتهابه‌انتها (سرتاسری) روی می‌آورند.

ارائه‌ی یک راه‌حل جامع در یک بازار محدود (بازار جاویژه)، رقبای بزرگ‌تر را از میدان به‌در می‌کند. یک شرکت باید تنها پس از رسیدن به میزان کافی در حدود ۲۰ درصد سهم یا نفوذ،‌ هزینه‌های قابل‌توجه خود را به موارد دیگری معطوف کند. ورود به یک بازار جدید نسبت به محکم کردن موقعیت در بازار فعلی، هزینه‌ی بیشتری دارد.

۴. فرآیند

customer

پیشرفت کردن نیازمند یافتن روش‌هایی است که به شرکت‌ها در نهادینه کردن فرآیندهای‌شان کمک می‌کند. روش سنتی،‌ روی کاغذ آوردن روندهای عملیاتی استاندارد بود. اما امروزه شرکت‌ها، فرآیندهای خود را به معرض استفاده می‌گذارند. برای مثال یک شرکت موفق می‌تواند دستورالعمل‌های کاری پروژه‌ها را به‌صورت آنلاین به اجرا بگذارد.

اتوماسیون نیروی کار نیز روش‌هایی را برای انجام دادن کارها با کامپیوتر به‌جای کار دستی ارائه می‌دهد. بسیاری از واحدهای مدیریت ارتباط مشتری دارای ابزارهای اتوماسیون بازاریابی هستند که انجام فرآیندهای مختلف را ساده می‌کنند.

بیل گیتس و وارن بافت پس از جف بزوس، به‌ترتیب دومین و سومین افراد ثروتمند دنیا هستند. رسیدن به این جایگاه،‌ دلیل خاصی دارد. تمرکز این دو شخص روی انجام مواردی که دارای اهمیت است،‌ دلیل موفقیت‌شان شده است. تمرکز کردن روی این موارد برای هر شخصی دارای مزیت است. اگر صاحب کسب‌وکار هستید، روی مواردی طبق اولویت‌بندی تمرکز کنید و انجام بقیه‌ی کارهای غیرمهم را به دیگران واگذار کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات