مهم‌ترین لوازم جانبی کامپیوتر و لپ‌تاپ

سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
هر روز یک وسیله جانبی تازه سر از بازار شلوغ لوازم کامپیوتری درمی‌آورد؛ وسایلی که بعضی‌هایشان واقعا کاربرد خاصی ندارند و بدون آن‌ها آسمان به زمین نمی‌رسد؛ در حالی که خیلی‌هایشان هم کاربردی و کاملا ضروری هستند.
تبلیغات

در این مقاله تعدادی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین لوازم جانبی کامپیوتر و لپ‌تاپ را به خصوص در بازار ایران به شما معرفی می‌کنیم.

این هارد اضافی نیست

یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی که باید برای سیستم‌تان تهیه کنید، هارد اکسترنال External Hard Drive است. هارد اکسترنال یا خارجی به ویژه برای افرادی که در گروه‌های زیر قرار می‌گیرند، مناسب است:

  • کسانی که دوست دارند از فایل‌های روی حافظه لپ‌تاپ یا کامپیوترشان بک آپ Back Up بگیرند یا به اصطلاح نسخه پشتیبان داشته باشند.
  • کسانی که باید حجم زیادی از فایل‌ها را با خودشان جا‌به‌جا کنند.
  • کسانی که دوست ندارند بعضی فایل‌ها، مثل کلکسیون فیلم یا موسیقی‌شان حجمی از حافظه لپ‌تاپ‌شان را اشغال کند.

پرکاربردترین هاردهای اکسترنال در ایران معمولا هاردهای یک ترابایتی و دو ترابایتی هستند که در طراحی‌های مختلف، ابعاد متفاوت و وزن‌های گوناگون در بازار موجود هستند.

 مودمی که همراه است

دیجی کالا

باید پذیرفت که دنیای امروز بدون ارتباطات معنایی ندارد و ارتباطات امروزی هم بدون اینترنت بی‌معنی است؛ به همین دلیل است که انواع مودم‌های 4G ایرانسل و همراه اول در بازار ایران پرطرفدار شده‌اند. هیچ کس دلش نمی‌خواهد بدون اینترنت بماند، هیچ کس هم از اینترنتی که مدام کند یا قطع می‌شود خوشش نمی‌آید؛ بنابراین مودم‌های همراه برای موقعیت‌های زیر مناسب هستند:

  • وقتی در منطقه‌ای حضور دارید که خبری از اینترنت در آن نیست.
  • وقتی کارتان مرتب با اینترنت است؛ اما احتمال قطعی یک سورس Source یا منبع وجود دارد.
  • وقتی دوست دارید در همه حال اینترنت پر سرعت 4G داشته باشید و از آن لذت ببرید.
  • وقتی دوست دارید علاوه بر گوشی تلفن همراهتان، کامپیوتر شخصی‌تان هم اینترنت پرسرعت داشته باشد.

در هر کدام از سه شرایط اول که قرار گرفتید اعصاب خودتان را با خرید یک مودم همراه آرام نگه دارید!

 صدایتان را بالا ببرید

دیجی کالا

می‌گویند به جای بالا بردن صدا، باید قدرت کلمه‌ها را بالا برد؛ اما گاهی هر دو کار با هم امکان‌پذیر است! شنیدن یک موزیک خوب یا کیفیت بالا یک تیر است و دو نشان؛ شنیدن کلمه‌های پر قدرت با صدای باکیفیت. بنابراین عضو بعدی فهرست پر فروش‌های بازار لوازم جانبی کامپیوتر اسپیکر Speaker یا بلندگو است. برای خرید یک اسپیکر خوب، باید ویژگی‌ها آن را بدانید و بعد با توجه به امکاناتی که از این وسیله توقع دارید، دست به انتخاب بزنید.

 ارتقای تصویر؛ خدمت به چشم‌ها

دیدن تصاویر با کیفیت به خصوص برای مشاغلی که مرتب با تصاویر سر و کار دارند؛ یکی از ضروریات اساسی است؛ اما در کنار این ویژگی انواع کارت گرافیک کامپیوتر به میزان مورد قبولی حجم عملیات مربوط به پردازنده کامپیوتر را کم می‌کنند و باعث افزایش سرعت سیستم هم می‌شوند. بنابراین دومین دسته کسانی که می‌توانند روی خرید کارت گرافیکی حساب باز کنند، مشخص شد؛ کسانی که از سرعت پایین پردازش اطلاعات روی سیستم کامپیوترشان کلافه شده‌اند و دوست دارند هر چه زودتر کیفیت را از زوایای مختلف آن ببینند.

تنها صداست که می‌ماند

برای همه‌چیز تمام کردن کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپتان به هدفون، هدست و میکروفون هم نیاز دارید؛ به خصوص اگر در یکی از دسته‌های زیر جا می‌گیرید:

  • دانشجوی کلاس‌های مجازی هستید و مرتب باید به صورت آنلاین مقاله پرزنت کنید یا سر کلاس بروید.
  • عاشق موسیقی هستید و دوست دارید هر آهنگ را با جزئیات بشنوید و در آن غرق شوید.
  • با استفاده از اسکایپ از طریق لپ‌تاپ یا کامپیوترتان مرتب با دوستانی که خارج از کشور یا حتی داخل کشور دارید، در تماس قرار می‌گیرید.
  • شغلتان طوری است که باید فایل‌های صوتی تهیه کنید یا فایل‌های شنیداری را با دقت زیادی بشنوید.
  • کارتان طوری است که نیاز دارید صداهای اطراف را بلوکه کنید و تمرکز بالایی داشته باشید؛ در این صورت با حفظ ایمنی لازم دست به کار خرید شوید.

جزو هر کدام از دسته‌های بالا که هستید، سعی کنید با اطلاع از روش‌های تشخیص یک هدفون خوب و در صورت نیاز به یک میکروفون مناسب، دست به کار خرید شوید و گزینه مناسب را انتخاب کنید.

 

هوا را خنک کنید

یکی از لوازم ضروری برای کسانی که بدون وقفه از لپ‌تاپ‌شان استفاده می‌کنند و متوجه بالا رفتن دمای آن می‌شوند؛ فن یا خنک کننده است. احتمالا می‌دانید که لپ‌تاپ‌ها مجهز به سیستم خنک کننده هستند؛ اما اگر ساعت‌های زیادی با لپ‌تاپ کار می‌کنید و دوست دارید عمر لپ‌تاپ‌تان را بیشتر کنید؛ با تهیه یک خنک کننده مناسب مانع فشار آمدن به سیستم این وسیله گران‌قیمت شوید!

جایی برای موشواره‌ها

حتما که می‌شود خیلی از کارها را بدون استفاده از ماوس Mouse  یا موشواره انجام داد؛ اما واقعیت این است که خیلی از کارها را هم نمی‌توان بدون ماوس انجام داد. ضمن اینکه خراب شدن یک ماوس و تعویض آن خیلی راحت‌تر از خراب شدن کی بورد یا صفحه کلید و تعویض آن است. به همین دلیل بهتر است سراغ یک ماوس مناسب برای سیستم‌تان بروید. امروزه بیشتر ماوس‌ها بلوتوثی هستند و بی‌سیم؛ به خصوص افرادی که با فاصله از مانیتورشان کار می‌کنند، بهتر است سراغ این مدل‌ها بروند. در غیر این صورت می‌توان گفت ماوس سیمی حداقل از یک جهت برایشان بهتر است و آن عدم نیاز به باتری و شارژ شدن است.

 نکته نهایی

لوازم جانبی مثل ماوس، هدفون و میکروفون را قبل از خرید حتما امتحان کنید تا از سالم بودنشان مطمئن شوید. اگر خریدتان غیر حضوری است؛ فروشگاهی را انتخاب کنید که در کنار ضمانت اصل بودن کالا، ضمانت بازگشت کالا را هم داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات