برای موفقیت در بوت استرپینگ، به جای صرفه‌جویی درآمد کسب کنید

سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بوت استرپینگ به‌معنای راه‌اندازی کسب‌وکار با سرمایه‌ی شخصی یا کمک‌های خویشاوندان است که یکی از سخت‌ترین روش‌ها برای تاسیس استارتاپ به شمار می‌رود.
تبلیغات

راه‌اندازی استارتاپ با سرمایه‌ی شخصی و ریسک کردن روی پس‌انداز خود و خانواده، یکی از پرریسک‌ترین روش‌ها برای ورود به دنیای کسب‌وکار است. این مسیر که بوت‌استرپینگ نام دارد استرس زیادی را به موسس استارتاپ وارد می‌کند و حتی ناامیدی را بیش از روش‌های دیگر به او تزریق می‌کند. اما در نهایت آنهایی که در مسیر بوت استرپ کردن استارتاپ دوام می‌آورند، مالکیت بیشتری روی محصول نهایی داشته و خودشان برای ادامه‌ی حیات شرکت تصمیم‌گیری می‌کنند.

کارشناسان کسب‌وکار یکی از راهکارهای کارآمد برای حفظ حیات در دوره‌ی بوت‌استرپینگ را صرفه‌جویی می‌دانند. قطعا وقتی شما از سرمایه‌ی شخصی برای راه‌اندازی کاری با عدم قطعیت بالا استفاده می‌کنید، بسته به سرمایه‌ی تزریق شده توانایی هزینه کردن در موارد کم‌اهمیت مانند دکوراسیون یا استخدام مشاور را نخواهید داشت.

از طرفی برخی دیگر راهکار مفید در این مرحله را کسب درآمد عنوان می‌کنند. آنها معتقدند باید به جای کاهش هزینه‌ها، به فکر افزایش سرمایه‌ی ورودی به استارتاپ باشید. نکته‌ی بدیهی این که برای راه‌اندازی و پیشرفت یک شرکت، باید شبکه‌سازی، ملاقات با مشتریان و تلاش برای افزایش اعتبار شرکت باید جزو وظایف اصلی شما باشد. باید به مدل کسب‌وکار خود اعتماد داشته و بدانید که درآمد، خون جاری در رگ‌های آن است.

افزایش درآمد

بعلاوه، محاسبه‌ی هزینه‌های جزئی و اختصاص زمان زیاد برای موارد مالی مانند گزارش‌های خرید کارمندان، نوعی اتلاف سرمایه هستند. به‌عنوان مثال انرژی که شما برای تایید هزینه‌ی نهار کارمندان می‌گذارید، از منابع موجود برای کارهای دیگر کاسته خواهد شد. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که حتی در بوت استرپینگ نیز تمرکز باید روی افزایش درآمد و نرخ تبدیل مشتری باشد.

نکته‌ی مهم دیگر این که هزینه کردن با ترس، شما را از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در کارمندان باز می‌دارد. به‌عنوان مثال شما برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها کارمندان متوسط را به سرعت اخراج می‌کنید در حالی که همین کارمندان در صورت بقا در استارتاپ، در آینده عملکرد بهتری خواهند داشت. البته در این مورد نیز باید هوشیاری کامل را داشته و با افرادی که مانع پیشرفت شرکت هستند، قطع همکاری کنید. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که اگر هزینه‌ها در جهت افزایش درآمد باشند، همه‌ی آنها با یک یا مجموعه‌ای مشتری‌های جدید جبران خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات