آیا بیت‌ کوین سقوط می‌کند

یک‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
قیمت بیت‌کوین پس از رشد نجومی، در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. چه عواملی می‌توانند جان تازه‌ای به بازار این ارز محبوب ببخشند؟
تبلیغات

قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ رشدی نجومی داشت و دلیل این امر، علاقه‌ی افراد غیرحرفه‌ای و هجوم آن‌ها به‌سمت ارزهای رمزنگاری‌شده بود. همچنین می‌توان دست‌کاری قیمت توسط افراد حرفه‌ای، گمانه‌زنی‌ها برای افزایش قیمت و انتظار زیاد آن‌ها از ارزهای دیجیتال را به‌ عوامل افزایش نجومی قیمت بیت‌کوین اضافه کرد. قیمت بیت‌کوین در اواخر سال گذشته، حتی به بیش از ۲۰ هزار دلار هم رسید و افزایشی ۲۰ برابری نسبت‌ به قیمت اوایل سال خود پیدا کرد. ارزهای کمترشناخته‌شده‌ی دیگر هم شروع به رشد کردند؛ قیمت رقبای Bitcoin مثل اتریوم و لایت‌کوین هم چندین برابر شد و افرادی بسیاری به‌دلیل ماینینگ در این صنعت ثروتمند شدند. هر چه به زمان حال نزدیک می‌شویم، اوضاع تغییر بیشتری پیدا می‌کند تا جایی که حباب رشد قیمت ترکید و افزایش قیمت متوقف شد.

ارزش بیت‌‌کوین به‌دلیل موانع مختلفی از جمله تهدید مراجع قانون‌گذاری کشورهای سراسر دنیا کاهش یافت، قیمت این ارز رمزنگاری‌شده‌ی محبوب، در روز جمعه به زیر ۶ هزار دلار رسید که پایین‌ترین نرخ برای بیت‌کوین از ماه نوامبر محسوب می‌شود. قیمت بیت‌کوین نسبت به اواخر ماه گذشته، حدود ۲۰ درصد، معادل ۱۴۴۸ دلار کاهش یافته و حتی از ماه دسامبر هم کمتر شده است. افرادی که به بیت‌کوین وفادار هستند، حاضر به کناره‌گیری نیستند؛ ولی افراد شکاک، کار این ارز را تمام‌شده می‌دانند.

bitcoin

طبق گفته‌ی محمد الاریان، مشاور ارشد اقتصادی آلیانز به CNBC، روزهای خوب بیت‌کوین دیگر سپری شده است. او می‌گوید:

فکر نمی‌کنم قیمت بیت‌کوین دوباره به ۲۰ هزار دلار برسد؛ ولی بهتر است افرادی که هنوز به بیت‌کوین اعتقاد دارند، پایگاهی مستحکم برای خود تشکیل دهند و منتظر افزایش قیمت باشند.

متیو نیوتون، تحلیل‌گری از eToro، در مورد افزایش قیمت بیت‌کوین در آینده، زیاد خوش‌بین نیست و می‌گوید:

در حال حاضر خبر مهمی در مورد بازار ارزهای رمزنگاری‌شده وجود ندارد. تعداد فروشندگان ارزها بسیار بیشتر از خریداران است. باید اتفاقی بیفتد تا بازار جان تازه‌ای بگیرد؛ مثلا فناوری توسعه پیدا کند یا وضعیت قانون‌گذاری‌ها در مورد ارزهای دیجیتال بهبود یابد.

البته افراد شکاک در مورد بازار ارزها هم تا حدودی حق دارند. هفته‌ی گذشته، مرجع قانون‌گذاری مالی ژاپن، خواستار بهبود وضعیت امنیتی چندین ارز در مقابل پول‌شویی شد، بعد از این اتفاق قیمت بیت‌کوین حدود ۹ درصد کاهش یافت. مبادله‌ی ارز Bithumb هم که وابسته به کره‌‌جنوبی است، هفته‌ی گذشته به‌طور موقت، خدمات برداشت و سپرده را تعلیق کرد؛ چراکه Bithumb هک شده بود و ۳۰ میلیون دلار از سکه‌های آن ربوده شده بود. اوایل ماه هم ارز رمزنگاری دیگری از کره‌جنوبی به‌نام Coinrail، بیش‌از ۴۰ میلیون دلار از توکن‌های خود را به‌دلیل هک، از دست داد. در همین حین، قانون‌گذاران ایالات متحده، درمورد دستکاری قیمت ۴ ارز اصلی، شروع به تحقیق کردند. به‌دنبال گزارش وال استریت ژورنال درخصوص رسیدگی قانون‌گذاران آمریکا، یکی از ارزها در اوایل ماه به‌طور کامل به فروش رفت.

بیت کوین

البته در میان تمامی این آشفتگی‌ها، هنوز کورسوی امیدی برای طرفداران بیت‌کوین وجود دارند. یکی از ایرادهایی که به ارزها گرفته می‌شود، تغییرپذیری سریع آن‌ها است که باعث می‌شود، افراد نتوانند روی آن‌ها به‌عنوان منبع ارزش یا وسیله‌ای برای مبادلات، حساب باز کنند. چرا باید با استفاده از بیت‌کوین خرید کرد، در حالی‌ که هر لحظه امکان تغییر ارزش آن وجود دارد؟

اگر قیمت بیت‌کوین حقیقی باشد و برآورد دقیقی از ارزش اساسی آن در اختیار مردم قرار داده شود، شاید اصلاحات امسال بتوانند بیت‌کوین را به جریان اصلی برگردانند. شاید نوسان قیمت برای دلالان جذاب باشد؛ ولی تغییر قیمت برای افرادی که می‌خواهند به‌صورت آنلاین محصولات زندگی روزمره‌ی خود مثل لباس و دارو را خریداری کنند، اصلا جالب نیست. طبق گفته‌ی الاریان، بیت‌کوین در نقطه‌ای قرار دارد که اگر قیمتش کمتر از این مقدار شود (مثلا کمتر از ۵ هزار دلار) خریداران به کمک و پشتیبانی آن خواهند شتافت. پیتر اسمیت، مدیرعامل Blockchain Ltd، سخنان الاریان را تایید کرد و به تلویزیون بلومبرگ گفت:

باید قبل از مشاهده‌ی هجوم مؤسسات، طرف مقابل بازار را نیز در نظر گرفت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات