نسل دوم معماری Zen شرکت AMD با لیتوگرافی ۷ نانومتری، در سال ۲۰۱۹ عرضه می‌شود

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD به‌تازگی از آماده شدن نسل دوم Zen خبر داد. ظاهرا نمونه‌ی سرور EPYC این شرکت با این معماری، مراحل نهایی آماده‌سازی را سپری می‌کند.
تبلیغات

رشد AMD طی دو سال اخیر به حدی بوده که اکنون به رقیبی قدرتمند برای اینتل تبدیل شده است. حال این شرکت نام‌دار حوزه‌ی سیلیکون، به اقدامات اخیر خود بسنده نکرده و برنامه‌ی بسیار جامع و البته ترسناک برای اینتل، را در سر دارد. 

لیزا سو، مدیر عامل AMD، ساعاتی پیش در کنفرانس اختصاصی این شرکت در کامپیوتکس ۲۰۱۸، معماری نسل دوم Zen را با پردازنده‌ی مخصوص سرور EPYC به نمایش گذاشت. در این معماری AMD از لیتوگرافی ۷ نانومتری استفاده کرده است تا برای اولین بار از اینتل و لیتوگرافی ۱۰ نانومتری این شرکت پیشی بگیرد.

پیش‌تر و طبق برنامه‌های منتشرشده‌ی AMD، انتظار می‌رفت این شرکت تا پایان سال نمونه‌ی نهایی نسل دوم معماری موفق و توانمند Zen را معرفی کند. و ظاهرا مدیران این شرکت موفق به حرکت مطابق با برنامه‌‌های تدوین‌شده‌ی خود هستند. لیزا سو در جریان نمایش نسل جدید پردازنده‌ی سری EPYC، تأیید کرد که در حال حاضر این پردازنده در آزمایشگاه‌های این شرکت مراحل نهایی‌ و آماده‌سازی برای عرضه‌ی عمومی را سپری می‌کند.

پردازنده‌ی جدید مخصوص سرور AMD برای عرضه در ابتدای سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده است. این پردازنده‌ها از سوکت SP3 فعلی نیز پشتیبانی می‌کنند تا باز هم AMD به پشتیبانی چندساله از سوکت‌های مادربورد خود وفادار باشد.

amd پردازنده ای ام دی
amd پردازنده ای ام دی
amd پردازنده ای ام دی
amd پردازنده ای ام دی
amd پردازنده ای ام دی

نسل دوم پردازنده‌های EPYC برای AMD از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همانطور که احتمالا مطلع هستید، این بخش از بازار به‌صورت کامل در قبضه‌ی اینتل است و AMD برای اولین بار سال گذشته با عرضه‌ی نسل اول EPYC توجه بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده‌ی سرور و دیتاسنتر‌ها را به خود جلب کرد و فروش مناسبی داشت. حال AMD می‌تواند با نسل دوم Zen و بهبود‌های قابل توجه آن در کنار لیتوگرافی ۷ نانومتری، سازنده‌های سرور را به استفاده از پردازنده‌های خود متقاعد سازد و بخش بزرگی از این بازار سودده را از آن خود کند. 

EPYC اولین سری از پردازنده‌های AMD است که از معماری Zen 2 و لیتوگرافی ۷ نانومتری بهره می‌برد. در ادامه سایر محصولات این غول دنیای کامپیوتر، اعم از پردازنده‌های لپ‌تاپ، دسکتاپ و ورک‌استیشن نیز با همین فرمول به بازار عرضه خواهند شد تا شاهد رقابتی جذاب بین بزرگان دنیای نیمه‌هادی با یکدیگر باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات