AMD از اولین پردازنده گرافیکی مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری رونمایی کرد

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
اِی اِم دی در جریان کامپیوتکس ۲۰۱۸ از پردازنده‌ی گرافیکی وگا مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری رونمایی کرد که برای استفاده در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مناسب است.
تبلیغات

اِی اِم دی در یک اقدام دور از انتظار، در جریان برگزاری کنفرانس خود طی کامپیوتکس ۲۰۱۸ از نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی وگا مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری رونمایی کرد. پیش از این، تولید پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر فرایند تولید ۷ نانومتری گلوبال فاندریز در نقشه‌ی راه AMD پیش‌بینی شده بود. 

بر اساس اطلاعات ارائه‎شده، پردازنده‌ی گرافیکی وگا مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری بر پایه‌ی نسل پنجم معماری GCN توسعه یافته و از ابعاد مختلف شبیه به پردازنده‌ی گرافیکی وگا ۱۰ است که سال گذشته توسط AMD رونمایی شد. پردازنده‌ی جدید از بهبودهای متعددی بهره می‌برد که آن را به گزینه‌ای ایده‌ال برای استفاده در کاربردهایی نظیر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تبدیل کرده است. AMD در پردازنده‌ی گرافیکی ۷ نانومتری خود از فناوری Infinity Fabric نیز استفاده می‌کند. 

پردازدنده گرافیکی 7 نانومتری وگا

اصلی‌ترین دلیل برای استفاده از فرایند تولید پردازنده‌ها مبتنی بر لیتوگرافی پایین‌تر که به یک نبرد بزرگ بین شرکت‌ها تبدیل شده، افزایش تعداد ترانزیستورها و واحدهای پردازشی در پردازنده‌ها است که به این ترتیب قدرت پردازشی را بیش از پیش افزایش دهند. 

نمونه‌ی اولیه توسعه‌یافته از پردازنده‌ی گرافیکی ۷ نانومتری AMD از وجود حافظه‌ی HDM2 به ظرفیت ۳۲ گیگابایت بهره می‌برد. در صورتی که هر یک از چهار ماژول HBM2 مورد استفاده دارای ظرفیت انتقال ۱۰۲۴ بیتی باشند، می‌توان نتیجه گیری کرد که نسل جدید وگا با لیتوگرافی ۷ نانومتری از وجود یک باس ۴۰۹۶ بیتی بهره می‌برد. 

پردازدنده گرافیکی 7 نانومتری وگا

اطلاعات موجود در نقشه‌ی راه AMD نشان از این داشت که این شرکت برای عرضه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی ۷ نانومتری خود در اواخر سال جاری میلادی و عرضه‌ی آن در سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی کرده است؛ اما AMD در کامپویتکس اعلام کرد که عرضه‌ی این تراشه زودتر از برنامه‌‌ریزی‌های انجام‌شده خواهد بود. اِی اِم دی اعلام کرد که در حال نمونه‌سازی از این پردازنده است و عرضه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی ۷ نانومتری رادئون وگا در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی انجام خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات