توافق ZTE و آمریکا برای رفع تحریم شرکت چینی

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
به‌ نظر می‌رسد ZTE با دولت آمریکا برای ادامه‌ی فعالیت در این کشور به توافقی پایدار دست یافته است.
تبلیغات

به‌ گزارش خبرگزاری رویترز و منابع آگاه، شرکت ZTE به توافقی دست پیدا کرده است که طبق آن می‌تواند ممنوعیت وزارت بازرگانی آمریکا در خرید از تهیه‌کنندگان آمریکایی را بردارد و به دومین سازنده‌ی تجهیزات ارتباطاتی چین، اجازه‌ی بازگشت به شرایط مساعد بدهد.

ZTE بعد از تحریم ۷ ساله‌ی خود در آوریل ۲۰۱۷ به‌ دلیل فرستادن کالا‌ به‌طور غیر قانونی به ایران و کره شمالی، عملیات‌های گسترده و اصلی خود را متوقف کرده بود.

یکی از سخن‌گویان وزارت بازرگانی ایالات متحده روز سه‌شنبه هفته‌ی جاری گفت که هنوز توافق قطعی بین دو طرف امضا نشده است. ZTE در آن هنگام حاضر به پاسخگویی در خصوص این صحبت‌ها نشد.

بنابر اعلام برخی منابع، توافقات اولیه شامل جریمه‌ی ۱ میلیارد دلاری علیه شرکت ZTE و همچنین ۴۰۰ میلیون دلار به‌عنوان تعهد برای عدم ارتکاب تخطی‌های قانونی آینده طبق قرارداد در نظر گرفته شده است. شرایط قرارداد و تقاضای آمریکا، همانند گزارش روز جمعه‌ی رویترز است.

منابع خبر خواسته‌اند نامی از آن‌ها برده نشود؛ چون اجازه‌ی عمومی کردن موضوع را نداشتند. وزارت بازرگانی آمریکا قصد دارد توافق سال ۲۰۱۷ را اصلاح کند و روی ۳۶۱ میلیون دلار از طرف شرکت ZTE به‌عنوان بخشی از آن حساب می‌کند. چنین کاری باعث می‌شود آمریکا حدود ۱.۷ میلیارد دلار به‌عنوان جریمه‌ی کلی در نظر بگیرد.

ZTE در آخر هفته توافقنامه‌ای امضا کرد و بنا به اعلام همان منابع، هنوز توافق اصلاحی کلی به‌ امضای طرفین نرسیده است. بقای شرکت ZTE یکی از موضوعات اصلی بحث‌های تجاری رده بالا، بین کشورهای چین و آمریکا است.

دونالدو ترامپ قصد دارد روز سه‌شنبه با مشاوران تجاری خود در خصوص پیشنهاد چین برای وارد کردن ۷۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی در سال گفت‌وگو کند تا از جنگ تجاری بین دو تا از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا جلوگیری به عمل آورد.

ترامپ در ماه گذشته توییت کرد که از مقامات وزارت بازرگانی خواسته است راهی برای ازسرگیری فعالیت‌های شرکت ZTE پیدا کنند و در ادامه، پیشنهاد جریمه‌ی ۱.۳ میلیارد دلاری و تغییر هیئت مدیره‌ی این شرکت را مطرح کرد.

گزارش‌های حاکی هستند که ZTE به‌عنوان طرف قرارداد، قول داده است مدیران اجرایی و اعضای هیئت مدیره‌ی خود را ظرف مدت ۳۰ روز عوض کند. این شرکت همچنین به آمریکا اجازه داد بدون محدودیت از سایت‌هایشان بازدید کند تا از مورد استفاده قرار گرفتن اجزای آمریکایی مطمئن شود. این شرکت همچنین موافقت کرد تا محاسبات مربوط به سهم و نقش آمریکا در محصولاتشان را نیز در وبسایت در معرض دید عموم قرار دهد.

شرکت zte

کنگره آمریکا با احیای شرکت ZTE موافق نیست

کنگره با کمک آمریکا برای احیای شرکت ZTE موافق نیست. هم افراد دموکرات کنگره و هم جمهوری‌خواهان دوستدار ترامپ، او را به تسلیم شدن در برابر فشارهای پکن متهم می‌کنند. آن‌ها معتقدند که ترامپ نباید به خواسته‌های کشوری که برای امنیت ملی آمریکا مشکل‌ساز شده است سر تعظیم فرود بیاورد. چاک شومر، سناتور و رهبر دموکرات سنای آمریکا در بیانیه‌ای برای پاسخ به گزارش رویترز در مورد توافقات اولیه گفت:

رئیس‌جمهور اگر اجازه فعالیت به شرکت‌ ZTE بدهد مانند شیری است که غرش می‌کند، ولی در برابر چین مانند یک بره عمل می‌کند. هر دو طرف کنگره باید فورا اقدامی دوطرفه برای جلوگیری کردن از این توافق به عمل آورند.

شرکت‌های آمریکا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از قطعات لازم برای تجهیزات شرکت ZTE مثل گوشی‌های هوشمند و لوازم لازم برای ساخت شبکه‌های ارتباطی را تهیه می‌کنند.

تحریم زمانی اعمال شد که ZTE نتوانست به توافق با وزارت بازرگانی آمریکا در سال ۲۰۱۷ پایبند باشد و مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران اقدام کرد و کالاهایش را به‌طور غیر قانونی به ایران فرستاد. این شرکت پس از این کار در دادگاه فدرال تکزاس مجرم شناخته شد. این شرکت مستقر در شنژن، یک شرکت تابعه در ریچاردسون تگزاس دارد.

طبق گفته مقامات ارشد وزارت بازرگانی، ZTE با برکناری ۴ نفر از کارکنان ارشد و همچنین تنبیه کردن ۳۵ نفر از افراد دیگر، با پایین آوردن پاداش‌ها و توبیخ آن‌ها موافقت کرد. اما به‌گفته‌ی مقامات، این شرکت با اینکه ۴ نفر از کارمندان اصلی خود را برکنار کرد، ولی در مورد بقیه ۳۵ نفر دروغ گفته است.

سهام zte چین

منشأ تحقیقات آمریکا

دولت آمریکا بعد از گزارش رویترز در مورد اینکه شرکت ZTE درسال ۲۰۱۲ قراردادهایی برای فرستادن سخت‌افزار و نرم‌افزار از بهترین شرکت‌های فناوری آمریکا به قیمت میلیون‌ها دلار به ایران بسته است، وارد پرونده شد و تحقیقات خود را در این زمینه شروع کرد.

طبق تحقیقات، شرکت ZTE تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور زده بود و با خرید تجهیزات از شرکت‌های فناوری آمریکا آن‌ها را در اختیار ایران قرار می‌داد.

ZTE که طرح‌های هوشمندانه‌ای برای مخفی نگه داشتن فعالیت‌های غیر قانونی خود به‌کار برده بود، بعد از اینکه وزارت بازرگانی آن‌ها را به قطع رابطه تهدید کرد، به تخطی‌های خودشان اعتراف کرد. در ادامه این شرکت طبق توافقنامه‌ی سال ۲۰۱۷ به همکاری و دسترسی به بازار آمریکا ادامه داد.

بنا بر گزارش‌های منابع آگاه، ZTE به‌عنوان بخشی از توافق باید علاوه‌ بر نظارت ۳ ساله‌ی دادگاهی، یک توافق دیگر را نیز اجرا کند. ZTE همچنین موافقت کرد به نمایندگان آمریکا بدون محدودیت اجازه بازدید از سایت‌ها را بدهد و حتی مقامات دولت چین هم نباید دخالتی در این کار بکنند. طبق گفته منابع این توافقات به‌صورت غیر علنی بین دو کشور صورت گرفته است.

به‌ گفته یکی از مقامات ارشد شرکت ZTE این شرکت سال گذشته بالغ بر ۲.۳ میلیارد دلار به تهیه‌کنندگان آمریکایی پول پرداخت کرده است.

شرکت‌های کوالکام، برودکام و اینتل و همچنین شرکت‌های کوچک‌تری مثل آکاسیا و اکلارو جزو تهیه‌کنندگان آمریکایی هستند. سهام آکاسیا و اکلارو بعد از توافق اولیه روز سه‌شنبه به‌ترتیب ۱.۷ و ۱.۸ درصد افزایش پیدا کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات