به دنبال تحریم‌ها، فعالیت پژو سیتروئن در ایران متوقف می‌شود

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس بیانیه‌ی رسمی گروه PSA که مالک شرکت‌های پژو، سیتروئن و DS است، فعالیت مشترک تمامی برندهای زیرشاخه‌ی این گروه در ایران متوقف خواهد شد.
تبلیغات

آنچه به وضوح در بیانیه‌ی PSA دیده می‌شود، ترس از قرار گرفتن در محدوده‌ی تحریم‌های آمریکا است. ساعتی قبل، این گروه اعلام کرد با توجه به خروج آمریکا از برجام و به دلیل ریسک قرارگیری در تحریم‌ها، از بازار ایران خارج خواهد شد.

در متن بیانیه‌ی PSA آمده است:

این گروه تعلیق فعالیت‌های مشترک خود با ایران را از ۶ آگوست ۲۰۱۸ (مصادف با ۱۵ مرداد) آغاز خواهد کرد. هدف از این کار، همراهی با تحریم‌های وضع‌شده توسط آمریکا است.
پژو 2008

از سویی دیگر، دولت‌های اروپایی در حال تلاش برای حفظ توافق خود و ایران هستند. در این میان، مشوق‌های اقتصادی نقش پررنگی دارند و به همین دلیل، حفظ یا حتی افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان، همچنان مورد حمایت اتحادیه اروپا قرار دارد. شاید به همین دلیل، در ادامه‌ی بیانیه‌ی PSA آمده است:

گروه پژو – سیتروئن با حمایت دولت فرانسه، در حال رایزنی با مقامات آمریکایی است تا برای این گروه خودروساز، معافیت در نظر گرفته شود.
Citroen C3 / سیتروئن

نباید فراموش کرد که گروه پژو - سیتروئن، دومین خودروساز بزرگ اروپا پس از فولکس واگن است. از سویی دیگر، فروش و پیش‌فروش بیش از ۴۴۵ هزار دستگاه خودرو با برندهای زیرمجموعه‌ی PSA در ایران ظرف یک سال گذشته، نشان می‌دهد که بازار کشورمان بیشتر از آنچه در بیانیه‌ی خودروساز فرانسوی ادعا می‌شود، اهمیت تجاری دارد. بر اساس ادعای PSA، تعلیق فعالیت پژو - سیتروئن در ایران که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک با ایران خودرو و سایپا است، تأثیر چندانی بر شرایط تجاری این گروه خودروساز ندارد؛ چراکه فعالیت اقتصادی PSA در ایران، کمتر از یک درصد مجموع فروش این گروه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

PSA Group

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که برندهای فرانسوی پژو و سیتروئن، از سال ۱۹۹۱ تاکنون، فعالیت خاصی در بازار آمریکا نداشته‌اند؛ اما چند ماه پیش برای حضور در این کشور و صنعت نوپای خدمات خودروهای اشتراکی (Car-sharing service)، ابراز علاقه کردند. دیگر زیرمجموعه‌های PSA، شامل واکسهال، DS و اوپل هم، بخش مهمی از فروش سالیانه‌ی این گروه خودروساز را تشکیل می‌دهند که در نهایت می‌توانند، زیان حاصل از خروج پژو و سیتروئن از ایران را، کم‌رنگ کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات