استون مارتین DB5 جیمز باند حراج می‌شود

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
خودروی کلاسیک استون مارتین DB5 جیمز باند که در فیلم  چشم طلایی با هنرپیشگی پیرس برازنان مورد استفاده قرار گرفت، تیر ماه در حراجی بنهامس به مزایده گذاشته خواهد شد.
تبلیغات

نام جیمز باند و 007 برای علاقه‌مندان به دنیای سینما بسیار آشنا است. شخصیتی محبوب در فیلم‌های اکشن دهه ۶۰ میلادی که دوران اوج خود را در آن سال‌ها تجربه کرد و تا امروز، همچنان با نسخه‌های متنوع روی پرده سینما می‎رود. از دید بسیاری از علاقه‌مندان، فیلم چشم طلایی (Goldeneye) بهترین نمونه ساخته شده از چهارگانه جیمز باند با حضور پیرس برازنان به شمار می‌رود، که در آن یک دستگاه خودروی استون مارتین DB5 مدل ۱۹۶۵ نیز حضور پیدا کرد. 

James Bond 007 Aston Martin DB5 / خودروی کلاسیک استون مارتین DB5 جیمز باند 007

خودروی کلاسیک استون مارتین DB5 از زمان حضور شان کانری در فیلم‌های جیمز باند به نوعی نماد این شخصیت محسوب می‌شود و از شهرت بالایی برخوردار است. اکنون چنین خودروی معروفی، برای حضور در حراجی بنهامس (Bonhams) آماده می‌شود که قرار است در حاشیه فستیوال سرعت گودوود (Goodwood) برگزار شود. قیمت پیش‌بینی شده برای فروش این خودروی کلاسیک، بین ۱.۴ تا ۱.۸۶ میلیون دلار است.

James Bond 007 Aston Martin DB5 / خودروی کلاسیک استون مارتین DB5 جیمز باند 007

استون مارتین DB5 همان خودرویی است که در صحنه ابتدایی فیلم سینمایی چشم‌طلایی، توسط زنیا اوناتوپ (شخصیت زن و ضد قهرمان فیلم) در فراری 355 تعقیب می‌شود. این صحنه که به عنوان یکی از بیادماندنی‌ترین قسمت‌های فیلم شناخته می‌شود، در تپه‌های موناکو فیلمبرداری شد. فیلم چشم‌طلایی از سری جیمز باند در سال ۱۹۹۵ به پرده سینما راه یافت و امروزه به عنوان یکی از باارزش‌ترین و پرفروش‌ترین بخش‌های خاطرات 007 شناخته می‌شد. 

James Bond 007 Aston Martin DB5 / خودروی کلاسیک استون مارتین DB5 جیمز باند 007

در فیلم‌برداری گولدن‌آی از سه دستگاه خودروی استون مارتین DB5 استفاده شد، که یکی از آن‌ها برای عکس‌های نزدیک و دو دستگاه دیگر برای تعقیب فراری ۳۵۵ در نظر گرفته شدند. هر دو خودروی مخصوص بدلکاری در شرایط نسبتا ضعیفی خریداری شدند و سپس توسط متخصص برجسته بازسازی خودرو در انگلستان، شرکت استراتون موتور (Stratton Motor Company) بازسازی شدند. ۱۲۳ دستگاه از این تعداد، نسخه کروک بودند. استون مارتین در زیر کاپوت این خودروی کلاسیک از پیشرانه خطی ۶ سیلندر با ۲۸۲ اسب بخار قدرت و ۳۷۸ نیوتن‌متر گشتاور استفاده کرد. توان خروجی پیشرانه توسط جعبه دنده پنج سرعته دستی یا ۳ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود، در حالی که این خودروی تقریبا پنجاه ساله، می‌تواند در زمان ۷.۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

James Bond 007 Aston Martin DB5 / خودروی کلاسیک استون مارتین DB5 جیمز باند 007

مالک فعلی (مکس رید) این خودروی کلاسیک، استون مارتین جیمز باند را در سال ۲۰۰۱ با قیمت ۲۰۰ هزار دلار خریداری کرد. اما قیمت این مدل در مقابل قیمت خودروی اصلی جیمز باند که در فیلم شان کانری حضور پیدا کرده بود، ارزش پایین‌تری داشت. خودروی شان کانری در سال ۲۰۱۰ طی رویداد حراجی آر.ام ساتبی به قیمت حدود ۴.۲ میلیون دلار (طبق نرخ ارز آن زمان) به فروش رسید. خودروساز بریتانیایی بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵، در مجموع ۱۰۵۹ دستگاه از خودروی استون مارتین DB5 ساخته است.

خودرویی که در حال حاضر برای حراجی بنهامس در نظر گرفته شده، یکی از دو خودروی بدلکاری در فیلم گولدن‌آی است. این خودرو پس از فیلمبرداری برای تبلیغ فیلم مورد استفاده قرار گرفت و در ادامه نیز سازنده از آن برای تبلیغ خودروی استون مارتین DB7 بهره برد. استون مارتین DB5 در نمایشگاه خودروی دیترویت و لس‌آنجلس حضور یافت و در آن‌جا با رانندگی سر استرلینگ موس وارد صحنه شد. این خودروی کلاسیک باارزش پس از آن در موزه ملی و نمایشگاه اختصاصی جیمز باند در باغ کاونت نیز حضور پیدا کرد. 

مکس رید هنگام خرید آن در سال ۲۰۰۱ چنین گفت:

من دو دلیل برای خرید خودروی استون مارتین DB5 جیمز باند داشتم. اولا که هدیه‌ای عالی برای همسرم خواهد بود و در ثانی می‌تواند تبلیغی عالی برای کسب‌وکار من نیز باشد. این اولین مزایده‌ای است که در آن شرکت می‌کنم، زیرا من یکی از بزرگ‌ترین طرفداران جیمز باند هستم و به این شیوه علاقه خود را نشان می‌دهم.
James Bond 007 Aston Martin DB5 / خودروی کلاسیک استون مارتین DB5 جیمز باند 007

شولتو گیلبرتسون، مدیر بخش خودرو در شرکت بنهامس گفت:

استون مارتین DB5 یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین خودروهای کلاسیک انگلیسی در جهان محسوب می‌شود. این آخرین خودروی جیمز باند نیز بود. مسلما صحنه تعقیب پیرس برازنان در تپه‌های موناکو با این خودرو یکی از هیجان‌انگیزترین صحنه‌های فیلم‌های 007 است. به نظر من این مدل استون مارتین واقعا یکی از خاص‌ترین خودروهای دنیا به شمار می‌رود.

خودروی کلاسیک استون مارتین DB5 جیمز باند اوایل ماه ژوئن در خانه انگلفیلد برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته می‌شود و در تاریخ ۱۳ جولای (۲۲ تیر ماه ۹۷) در حاشیه جشنواره سرعت گودوود، توسط بنهامس به حراج گذاشته خواهد شد. 

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات