حداقل محصول عالی، جایگزینی برای MVP

چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
حداقل محصول عالی رویکردی است که روی برجسته کردن ویژگی‌های خاص محصول تمرکز می‌کند و توسط شرکت‌های بزرگی مانند گوگل استفاده می‌شود.
تبلیغات

در نظر گرفتن زمان مناسب برای بازاریابی در هر کسب‌وکاری ضروری است. در دنیای تکنولوژی ام‌وی‌پی یا حداقل محصول پذیرفتنی، تکنیکی است که طی آن نسخه‌ی اولیه‌ی یک محصول یا خدمات جدید، با ویژگی‌های قابل قبولی برای جلب رضایت مشتری‌های اولیه به بازار عرضه می‌شود. درنهایت بعد از بازخورد گرفتن از مشتری‌های اولیه و اعمال تغییرات کوچک محصول نهایی وارد بازار می‌شود.

ایراد طرز تفکر حداقل محصول پذیرفتنی این است که گاهی اوقات زیاد در مورد آن فکر نمی‌شود و درنهایت محصولی با حداقل ویژگی‌های مورد نظر و نه چندان خوب به بازار عرضه می‌شود. در جلسه‌ی تعیین ویژگی‌های محصول مورد نظر که توسط تیم‌ها برگزار می‌شود، معمولا نظرهای مختلف بیان شده و گاهی اوقات انتظارها فراتر از حد تصور هستند. تهیه‌ی محصولی با چنین ویژگی‌هایی نه تنها موفقیت‌آمیز نیست بلکه تنها باعث اتلاف انرژی و سرمایه می‌شود. این روزها بسیاری از برندهای بزرگ به جای استفاده از تکنیک حداقل محصول پذیرفتنی، روی طرز فکر جدیدی با نام حداقل محصول عالی زمان می‌گذارند. حداقل محصول عالی یعنی تمرکز کردن روی کیفیت و پررنگ کردن ویژگی‌هایی که باعث برجستگی و تمایز محصول نسبت به رقبا می‌شود.

mvp

Quip استارتاپ نیویورکی است که مسواک برقی‌های جدیدی به بازار عرضه می‌کند. این استارتاپ پیش از ورود به بازار می‌دانست باید با غول‌های بزرگ این صنعت رقابت کند. رقبایی مانند برندهای شناخته شده‌ی این صنعت مانند  Oral-B و Sonicare  که حدود ۷۰ درصد سهم فروش بازار آنلاین را از آن خودشان کرده‌اند. اما تشویق مردم به مسواک زدن دندان‌هایشان تازه شروع کار این برند بود. Quip کار خود را با تولید مسواک برقی آغاز کرد اما قصد دارد کل صنعت بهداشت دندان را هدف قرار دهد. این برند جدید که توسط دندان‌پزشکان و طراحان ساخته شده فرمول ساده‌ای دارد و خدمات مقرون به صرفه‌ای ارائه می‌دهد. آن‌ها عملکرد خوبی در بازار داشته‌اند و مشتری‌های وفاداری پیدا کرده‌اند.

مشتری با خرید مسواک‌های Quip می‌تواند در طرح تعویض سر مسواک بعد از سه ماه شرکت کند. گزینه‌های دیگری مانند مسواک برای کودکان، مسواک برای خانواده‌ها یا زوج‌ها و مسواک به همراه خمیردندان نیز هنگام خرید محصولات این برند وجود دارد. این برند همچنین از طراحی جالبی برای ساخت مسواک‌ها و بسته‌بندی‌ آن‌ها استفاده کرده است. این مسواک‌ها همچنین قدرت بسیار بالایی دارند و باتری‌های AAA استفاده شده در آن‌ها تا حدود سه ماه نیاز به تعویض ندارد. Quip فراتر از این خدمات عمل کرده و با ۱۰ هزار ارائه دهنده‌ی خدمات دندان‌پزشکی همکاری کرده است. آن‌ها از آخرین سرمایه‌گذاری خود برای ساخت پلت‌فرمی استفاده کرده‌اند که اعضای آن را به ارائه دهندگان خدمات دندان‌پزشکی مرتبط می‌کند. اعضای این پلت‌فرم به طور مرتب خبرنامه‌های مرتبط دریافت می‌کنند و قرار ملاقاتشان با دندان‌پزشک به آن‌ها یادآوری خواهد شد.

map

در دنیای امروز که همه چیز با سرعت زیادی تغییر می‌کند، طراحی و عرضه‌ی محصول با سرعت بالا کلید اصلی دوام آوردن در بازار رقابت است. نلسون فریمن، استاد دانشگاه کسب‌وکار Columbia گفته است در گذشته اغلب خرده‌فروشان لباس، برای طراحی ۴۰ تا ۶۰ درصد محصولات فصلی خود ۶ ماه زمان صرف می‌کردند. اما امروزه همه چیز تغییر کرده است. این روزها خرده‌فروش‌ها زمان کمتری برای طراحی صرف کرده و محصولات خود را خیلی سریع به بازار عرضه می‌کنند.

M.Gemi یکی از برندهای تولید کننده‌ی کفش است که اهمیت موبایل و شبکه‌های اجتماعی را در اطلاع‌رسانی و بازاریابی به خوبی درک کرده است. این برند جدیدترین مدل محصولات خود را قبل از عرضه‌ی عمومی به وسیله‌ی اینفلوئنسرها و از طریق لایو اینستاگرام پخش می‌کند. آن‌ها نظر مردم را از این طریق جویا می‌شوند و دیگری نیازی به جمع‌آوری داده از راه‌های مختلف ندارند. استفاده از این روش راحت‌تر و به صرفه‌تر از زمانی است که برند محصولات مورد نظر خود را به تعداد محدود به بازار عرضه کند و سپس عملکرد مشتری‌ها را زیر نظر داشته باشد. این روزها برندهای فعال در صنعت مد و پوشاک امکانات زیادی برای بازاریابی محصولات خود در اختیار دارند.

map

بسیاری از شرکت‌های فعال در دنیای تکنولوژی محصولات جدید را با سرعت بسیار بالایی توسعه داده و به بازار عرضه می‌کنند. درواقع این موضوع به یکی از دلایل معروفیت و محبوبیتشان تبدیل شده است. شرکت‌هایی مانند گوگل، Airbnb و اینستاگرام پیشگامان این روند جدید هستند. آن‌ها محصولات جدید را با سرعت بالایی به بازار عرضه کرده و سپس بازخوردهای مشتری را تحلیل می‌کنند. درحالی که خرده‌فروشان به این فکر می‌کنند که چگونه باید در بازار موفق شوند، آن‌ها روی وجه تمایز خود با سایر برندها تمرکز کرده و با استفاده از تکنولوژی محصولات مورد انتظار مشتری را به بازار عرضه می‌کنند. به‌عنوان مثال هوش مصنوعی و واقعیت افزوده نوآوری‌های جدیدی هستند که کمک می‌کنند ابزارهای مانند موبایل خدمات بهتری به مشتری ارائه دهند.

برندها این روزها با تکیه به تکنولوژی جدید می‌توانند خدماتی مانند اتاق پرو مجازی و امکاناتی از این قبیل را به مشتری‌های خود عرضه کنند. آن‌ها با استفاده از این امکانات می‌توانند نمونه‌ی اولیه‌ی محصول خود را در کمتر از ۶ ماه به بازار عرضه کنند و بعد از بازخورد گرفتن از مشتری نسبت به توسعه‌ی محصول و رفع ایرادهای آن اقدام کنند. برندها نباید زمان زیادی برای ارائه‌ی یک محصول بدون نقص صرف کنند. آن‌ها باید رویکرد شرکت‌های سیلیکون‌ولی را به کار بگیرند یعنی تکنولوژی جدید خود را به سرعت به بازار عرضه کنند، سپس با توجه به رفتار مشتری نسبت به توسعه‌ی آن اقدام کرده و درنهایت به موفقیت برسند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات