راننده اوبر در یک قدمی اتهام قتل شبه‌عمد

دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس گزارش مفصل پلیس آریزونا، راننده‌ی خودروی خودران اوبر در هنگان تصادف مشغول تماشای تلوزیون اینترنتی بوده است و احتمال اتهام قتل شبه‌عمد برای او وجود دارد.
تبلیغات

بیش از ۲ ماه از تصادف مرگ‌بار خودروی خودران اوبر در آریزونا می‌گذرد و تحقیقات همچنان ادامه دارد. بر اساس جدیدترین گزارش پلیس شهر تمپی ایالت آریزونا، راننده‌ی کمکی خودروی خودران اوبر هنگام تصادف در حال تماشای برنامه‌ی تلویزیونی و استریم آنلاین آن روی گوشی هوشمند خود بوده است. حادثه‌ی چند ماه گذشته که پیامدهای سنگینی برای اوبر داشت، در ابعاد مختلفی بررسی شده است. بر اساس ویدئوی منتشرشده، این تصادف در صورت هوشیار بودن راننده به‌راحتی قابل اجتناب بود؛ البته سیستم ترمز اضطراری خودکار ولوو XC90 هم عملکرد مناسبی نداشته است.

Uber self-driving SUV

به‌تازگی اداره‌ی پلیس شهر تمپی آریزونا گزارشی ۳۱۸ صفحه‌ای در پاسخ به سؤالات شهروندان منتشر کرده است؛ در این گزارش آمده است که رافائلا واسکوئز، راننده‌ی کمکی خودروی خودران اوبر به‌طور مکرر به‌جای جاده به تلفن همراه خود چشم دوخته بود و تنها در کمتر از یک ثانیه مانده به تصاف با الین هرزبرگ، زن ۴۹ ساله که در حال عبور از خیابان بود، به جاده نگاه کرده است. بر اساس گزارش پلیس تمپی، در آزمایش‌های انجام‌شده مشخص شد که جلوگیری از تصادف کاملاً ممکن بوده است و احتمال متهم شدن راننده‌ی کمکی اوبر به قتل شبه‌عمد وجود دارد. پلیس از شبکه سرویس استریم آنلاین هولو(Hulu) اطلاعاتی دریافت کرده است که ثابت می‌کند راننده کمکی اوبر در شب تصادف حدود ۴۲ دقیقه تا ساعت ۲۱:۵۹ مشغول تماشای برنامه‌ی پرطرفدار The Voice بوده است. این اطلاعات و ساعت ذکرشده با زمان تصادف هماهنگ است.

Uber self-driving SUV

هنوز احتمال اتهام راننده اوبر قطعی نیست و پلیس گزارش خود را در اختیار دادستان شهرستان قرار می‌دهد تا اقدامات بعدی انجام شود. در حال حاضر این پرونده در اختیار دادستان شهرستان یاواپای قرار گرفته است. خودروی اوبر در هنگام تصادف در حالت خودران بوده؛ اما این شرکت مانند دیگر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری خودران و بر اساس قوانین، به‌منظور ایمنی بیشتر و کنترل خودرو در شرایط خطرناک از راننده‌ی کمکی استفاده می‌کنند. پلیس تمپی می‌گوید واسکوئز پس از ۵.۳ ثانیه بی‌توجهی به جاده ، فقط ۰.۵ ثانیه قبل از تصادف به خیابان توجه کرد؛ درحالی‌که خودرو به‌صورت خودران با سرعتی حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت بود.

Uber / اوبر

ماه گذشته سخنگوی اوبر گفته بود که کارشناسان این شرکت در حال بررسی تمام و کمال هستند و حتی از یک عضو سابق ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا (NTSB) نیز کمک گرفته‌اند. بر اساس قوانین مشخص اوبر، استفاده از تلفن همراه توسط راننده‌ی کمکی در حالت خودران ممنوع است و رانندگانی که این قانون را زیر پا بگذارند، اخراج خواهند شد. پلیس در گزارش خود اشاره کرده است که بر اساس ویدئوی موجود از کابین خودرو، واسکوئز به پایین نگاه می‌کرد و به‌نظر می‌رسد چند بار در حال واکنش نشان دادن به چیزی با خنده است. راننده‌ی کمکی اوبر در مدت زمان ۲۲ دقیقه قبل از تصادف، نزدیک به ۷ دقیقه اصلاً به جاده توجه نداشته است.

Uber self-driving SUV

کارشناسان شبکه استریم هولو پس از ۲۱ روز به درخواست مایکل مک‌کورمیک، کاراگاه اداره‌ی پلیس شهر تمپی پاسخ داده‌اند. ماه گذشته ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا گزارشی منتشر کرد که در آن اظهارات واسکوئز مبنی بر استفاده نکردن از تلفن همراه تا پس از تصادف ذکر شده بود. علاوه بر این در این گزارش آمده است که سیستم ترمز اضطراری خودکار ولوو XC90 توسط مهندسان اوبر غیر فعال شده بود و راننده ۰.۵ ثانیه قبل از تصادف اقدام به ترمز‌گیری کرده است. این تصادف مقامات اوبر را به توقف تست فناوری خودران در ایالت آریزونا کرد. بر اساس گفته‌ی مدیران ارشد این شرکت، مرحله‌ی جدید آزمایش فناوری خودران اوبر تابستان جاری در ایالتی دیگر آغاز خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات