تاسیسات خورشیدی تسلا سولارسیتی، به شکست تجاری نزدیک می‌شود

یک‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
تسلا در راستای طرح‌هایی برای صرفه‌جویی و بهبود فروش، قصد دارد تاسیسات نصب و راه‌اندازی پنل خورشیدی خود را در ۹ ایالت آمریکا تعطیل و کارمندان زیادی را تعدیل کند.
تبلیغات

اقدام هفته گذشته خودروساز الکتریکی تسلا در کاهش ۹ درصدی نیروی کار خود، طراز تجاری برند سولارسیتی (SolarCity) را که دو سال قبل در قراردادی جنجالی با قیمت ۲.۶ میلیارد دلار خریداری کرد، به شدت کاهش می‌دهد. این موضوع طبق سه سند داخلی و نظرات هفت نفر از کارکنان سابق و کنونی شرکت تسلا سولارسیتی (Tesla SolarCity)، اعلام شده است.

elon musk tesla solarcity / ایلان ماسک تسلا سولارسیتی

این اقدام که تنها شامل بخش سولارسیتی (شرکت فروش، نصب و راه‌اندازی که توسط دو پسر عموی ایلان ماسک، مدیریت می‌شود) خواهد شد، شامل بسته شدن حدود ۱۲ تاسیسات نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی است. با توجه به اسناد داخلی سولارسیتی، مشارکت جزئی با شرکت هوم دیپات (Home Depot) نیز پایان می‌یابد، که در حال حاضر حدود نیمی از فروش را به خود اختصاص داده است.

elon musk tesla solarcity / ایلان ماسک تسلا سولارسیتی

طبق فهرستی از اسناد داخلی سولارسیتی که توسط رویترز مورد بررسی قرار گرفت، حدود ۶۰ تاسیسات نصب فعال باقی خواهند ماند. در ایمیلی که این شرکت منتشر کرد، لیست تاسیساتی که بسته می‌شوند، ۱۴ مورد (در سند دیگری ۱۳ مورد) ذکر شده است. 

تسلا از اظهارنظر در مورد این‌که کدام سایت‌ها تعطیل خواهند شد و چه تعداد کارمند شغل خود را از دست می‌دهند یا این‌که چند درصد از نیروی کار سولارسیتی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، خودداری کرد. اما این شرکت گفت که کاهش کلی تیم انرژی (شامل باتری‌ها برای ذخیره انرژی) در دستور کار برای کاهش ۹ درصدی پرسنل قرار دارد.

elon musk tesla solarcity / ایلان ماسک تسلا سولارسیتی

این شرکت در بیانیه‌ای به رویترز گفت:

ما همچنان انتظار داریم که فعالیت تاسیسات تولید باتری تسلا و سولارسیتی در بلندمدت، به همان اندازه بخش خودروی الکتریکی باشد.

تعطیلی عملیاتی تاسیسات تسلا که قبلا گزارش نشده است، سوالات جدیدی در مورد دوام کسب‌وکار هزینه‌بر سولارسیتی و کاربردی بودن منطق ایلان ماسک برای ادغام دو شرکت به وجود می‌آورد. اما برخی از سرمایه‌گذاران، ایده پایه‌گذاری شرکتی جدید با استفاده از هزینه سهامداران تسلا را به باد انتقاد گرفتند. پیش از ادغام دو شرکت، ایلان ماسک به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره سولارسیتی خدمت می‌کرد.

elon musk tesla solarcity / ایلان ماسک تسلا سولارسیتی

دفاتر نصب و راه‌انداری پنل‌های خورشیدی سولارسیتی که طبق ایمیل‌های داخلی تسلا برای تعطیلی انتخاب شده بودند، شامل نمایندگی در ایالت‌های کالیفرنیا، مریلند، نیوجرسی، تگزاس، نیویورک، نیوهمپشایر، کنکتیکت، آریزونا و دلاویر می‌شود. براساس ادعای کارکنان سابق تسلا، این شرکت همچنین تعدادی از کارمندان خدمات مشتریان سولارسیتی را در مراکز تماس ایالت‌های نوادا و یوتا اخراج کرد، که برخی از آن‌ها در تعدیل نیروی هفته گذشته اخراج شدند. این کارکنان به صورت گمنام با رویترز مصاحبه کردند، زیرا اظهار نظر آشکار می‌تواند مجازات شدیدی برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.

مدت کوتاهی پس از آن‌که تعدیل نیرو در تاسیسات سولارسیتی تسلا اعلام شد، یکی از مدیران تسلا در ایمیل داخلی جداگانه که برای کارمندان خدمات مشتریان ارسال شد، این‌طور نوشت:

چند روز آینده بسیار دشوار خواهد بود؛ هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را انکار کند.

خودروساز آمریکایی با هدف دست‌یابی به تولید ۵۰۰۰ خودروی الکتریکی سدان تسلا مدل 3 در هفته، پس از مدت‌ها تاخیر در تولید به دنبال افزایش سود از طریق تعدیل نیرو است. این شرکت با فشار سرمایه‌گذاران برای تامین سود سهام وال استریت بدون جذب سرمایه اضافی مواجه است.

 tesla solarcity / تسلا سولارسیتی

هنوزتعداد کل خدمه سولارسیتی تسلا که مشمول تعدیل نیروی کار شده‌اند، مشخص نیست. تعدادی از کارمندان فعلی و سابق گفتند که برخی از پرسنل به علت تعطیلی برخی تاسیسات، به سایر سایت‌ها منتقل شده‌اند. سولارسیتی تا پایان سال ۲۰۱۵، حدود ۱۵۰۰۰ نفر را استخدام کرد اما در این مدت فرصت شغلی برای هزاران کارگر را نیز از بین برده است.

تسلا همچنین گفت که پایان دادن به مشارکت با شرکت هوم دیپات، که اجازه داشت قطعات و پنل‌های خورشیدی را در ۸۰۰ فروشگاه به فروش برساند، بخشی از تلاش‌های بزرگ تسلا برای حفظ سولارسیتی به عنوان برندی برتر در حوزه انرژی خورشیدی است. تسلا قصد دارد فروش قطعات و پنل‌های خورشیدی را از طریق ۹۰ فروشگاه از مجموع ۱۰۹ مورد در ایالات متحده آمریکا و وب‌سایت این شرکت، ادامه دهد. فروشگاه‌های تسلا دارای بالاترین میزان ترافیک فضای خرده‌فروشی در این کشور هستند.

tesla solarcity /  تسلا سولارسیتی

البته تحلیلگران به طرح‌های تسلا برای کاهش کارمندان و انجام عملیات خرده‌فروشی با دیده تردید می‌نگرند و تاثیر آن را بر کسب‌وکار سولارسیتی در بخش انرژی خورشیدی، اندک می‌دانند.

فرانک گیلت، تحلیلگر فارستر ریسرچ می‌گوید:

در واقع به نظر می‌رسد آن‌ها می‌خواهند بگویند که ما هیچ استراتژی برای فروش محصولات سولارسیتی در حوزه انرژی خورشیدی نداریم. در حال حاضر فروش و درآمد سولارسیتی بسیار وحشتناک است.

کاهش فروش

در سه ماهه اول سال جاری، تسلا ۷۶ مگاوات سیستم‌های انرژی خورشیدی نصب و راه‌اندازی کرد؛ این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ که حدود بیش از ۲۰۰ مگاوات بود، کاهش جدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که شرکت سولارسیتی تسلا به عنوان برندی پیشرو در عرصه صنعت انرژی خورشیدی شناخته می‌شود. تسلا در بهمن ماه امسال اعلام کرد که رشد و توسعه سولارسیتی در اوایل امسال نیز ادامه خواهد یافت؛ با این حال به نظر می‌رسد که چنین هدفی تاکنون تحقق نیافته است.

کاهش فروش تسلا در زمینه تاسیسات انرژی خورشیدی می‌تواند آینده سرمایه‌گذاری مشترک با پاناسونیک را نیز به خطر بیاندازد. تسلا در سال ۲۰۱۶ با خرید سولارسیتی، در زمینه تولید ماژول‌های خورشیدی در یک کارخانه جدید با پاناسونیک به توافق رسید. این کارخانه که در بوفالو نیویورک قرار دارد، اینک با آینده‌ای مبهم مواجه خواهد بود.

تسلا با ایالت نیویورک موافقت کرده است که این شرکت طی ۱۰ سال آینده ۵ میلیارد دلار صرف زیرساخت‌های انرژی خورشیدی کند. اگر تسلا نتواند این تعهد خود را به طور کامل انجام دهد، ممکن است مجبور شود ده‌ها میلیون دلار جریمه پرداخت کند. در جلسه‌ای که با سرمایه‌گذاران برگزار شد، تسلا اعلام کرد که عدم انجام به موقع این تعهدات، می‌تواند منجر به از دست دادن دارایی‌های زیادی شود.

elon musk tesla solarcity / ایلان ماسک تسلا سولارسیتی

در اسفند ماه گذشته یکی از قضات ایالت دلاویر آمریکا، حکمی علیه تسلا در مورد سهامداران این شرکت صادر کرد. در این دادخواست ادعا شده بود که هیئت مدیره تسلا با تصویب ادغام سولارسیتی و تسلا، تعهدات خود را در قبال سهامداران نقض کرده است. لیندون ریو، موسس شرکت سولارسیتی که پسر عموی ایلان ماسک است، به این مورد پاسخ نداد. ریو سال گذشته تسلا را ترک کرد.

هزینه‌های بالا برای بازاریابی

حرکت تسلا برای پایان دادن به مشارکت بلندمدت هوم دیپات، باعث نادیده گرفتن بسیاری از کارکنان شد؛ چرا که تسلا در بهمن ماه از گسترش این طرح خبر داد و اعلام کرد که کارکنان زیادی تعدیل خواهند شد. اوستین پریا تحلیلگر موسسه GTM ریسرچ مشارکت هوم دیپات و تسلا را حدود نیمی از سهم فروش تخمین می‌‌زند. به گفته این شرکت تحقیقاتی فعال در حوزه انرژی پاک خورشیدی، مشارکت چنین شرکت‌هایی در خرده‌فروشی، از جمله گران‌ترین روش‌های فروش سیستم‌های خورشیدی محسوب می‌شود. طبق اظهارات کارشناسان GTM ریسرچ، هزینه نصب هر سیستم خورشیدی از طریق فروشگاه‌هایی مانند هوم دیپات حدود ۷۰۰۰ دلار برای مشتری هزینه در بر دارد؛ در حالی که میانگین نصب یک سیستم خورشیدی در این کشور به ۴۰۰۰ دلار به ازای هر سیستم می‌رسد. 

elon musk tesla solarcity / ایلان ماسک تسلا سولارسیتی

استفن هولمز، سخنگوی هوم دیپات گفت:

ارتباط خرده‌فروشی با تسلا تا پایان سال ادامه می‌یابد و پس از آن همکاری با رقیب تسلا سولارسیتی یعنی سان‌ران (Sunrun) در تعداد نامشخصی فروشگاه ادامه خواهد یافت.

طی سال گذشته تسلا تلاش‌های زیادی برای افزایش فروش قطعات مربوط به سیستم‌های انرژی خورشیدی و باتری در فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود انجام داده است. سال گذشته نیز ایلان ماسک گفت که این کار، کانال درآمدی بسیار مناسبی برای افزایش تقاضا به شمار می‌رود. یکی از کارمندان سابق تسلا سولارسیتی می‌گوید که به طور همزمان تسلا فروش درب منزل را متوقف کرده است. فروش درب منزل یکی از موفق‌ترین روش‌های جذب مشتریان جدید برای سولارسیتی بود. با توقف این روش، فروشندگان دیگر نمی‌توانند به طور آنلاین خرید کنند یا در رویدادهای محلی محصولات را به فروش برسانند. چنین تاکتیک‌هایی می‌تواند قابلیت رقابتی تسلا را در مقابل رقبا برای افزایش فروش بالا ببرد.

یک کارمند سابق تسلا به خبرگزاری رویترز گفت:

مشارکت با هوم دیپات اگرچه هزینه بسیار بالایی برای تسلا سولارسیتی داشت، اما برای فروش پنل‌های خورشیدی تسلا کارآمد بود. با این‌که استفاده از چنین روشی هزینه زیادی برای مشتریان دارد، اما می‌توانست درآمد خوبی عاید شرکت هوم دیپات کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات