تولید ۲۵ درصد قطعات خودروهای ولوو از پلاستیک بازیافتی

پنج‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مقامات خودروسازی ولوو اعلام کردند که از سال ۲۰۲۵، نزدیک به ۲۵ درصد قطعات هر مدل خود را از پلاستیک‌ بازیافته‌شده خواهند ساخت.
تبلیغات

درحالی‌که این روزها غول‌های خودروسازی آلمان با مشکلات ناشی از رسوایی آلایندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، سوئدی‌ها مسیر متفاوتی در پیش گرفته‌اند. سال‌ها است که شرکت‌های خودروسازی با تغییرات فنی در خودروها به‌ دنبال تولید محصولاتی با آلایندگی کمتر هستند. می‌توان گفت بزرگ‌ترین اقدام جهت حفظ محیط زیست در صنعت خودروسازی تا‌ به‌امروز، توسعه و سرمایه‌گذاری در خودروهای تمام برقی بوده است.

Volvo / ولوو

اما باید قبول کرد که فرآیند تولید یک خودرو، خود آلایندگی قابل توجهی در پی دارد. مقامات شرکت ولوو در طی برنامه‌ای جاه‌طلبانه، هدفی بزرگ انتخاب کرده‌اند؛ از سال ۲۰۲۵، تا ۲۵ درصد از قطعات تمام خودروهای تولیدی این شرکت از پلاستیک بازیافت‌شده ساخته خواهند شد. بخش‌های زیادی از خودروهای مدرن همچون داشبورد یا حتی تزئینات بدنه، از پلاستیک ساخته می‌شوند. مدیران ارشد ولوو معتقدند که موارد بازیافتی جایگزین مناسبی برای تولید دوباره‌ی قطعات پلاستیکی خودرو هستند و این اقدام، تأثیر منفی فرآیند تولید خودرو بر محیط زیست را کاهش خواهد داد. سوئدی‌ها برای اثبات گفته‌ی خود، ویدئویی کوتاه از مدل XC60 T8 پلاگین هیبرید به‌عنوان اولین مدل تولیدی با پلاستیک بازیافتی منتشر کردند و در مورد مزیت‌های این روش توضیح دادند.

Volvo / ولوو

استوارت تمپلار، رئیس بخش پایایی ولوو، در این ویدئو به شباهت دو مدل معمولی و مدلی که از پلاسیتک بازیافت‌شده اشاره می‌کند. تمپلار می‎گوید:

مدل تولیدشده با پلاستیک بازیافتی، همان ظاهر لوکس، کابین زیبا، تجهیزات ایمنی و پیشرانه‌ی قدرتمند T8 هیبرید مدل استاندارد و معمولی را دارد. تفاوت اصلی این دو مدل، هدف جاه‌طلبانه‌ی ما در سال ۲۰۲۵ است.

تمپلار در ادامه اشاره می‌کند که برای دست‌یابی به این هدف و جایگزینی ۱۷۰ قطعه با پلاستیک بازیافت‌شده، همکاری بین طراحان، تأمین‌کنندگان مواد اولیه و مهندسان نیاز است. اگر برنامه‌ی ولوو با موفقیت پیش برود، صرفه‌جویی قابل توجهی در منابع مالی و البته آلایندگی کمتر در فرآیند ساخت خودرو حاصل خواهد شد. شاید اولین مزیت این برنامه، تولید خودروهای جدید با استفاده از متریال استفاده‌شده در مدل‌های قدیمی باشد.

Volvo / ولوو

تمپلار در ادامه‌ی ویدئو به صندلی‌های عقب، زیرپایی‌ها، اتاقک‌های کوچک صندوق عقب و زیر کاپوت کراس‌اور لوکس ولوو اشاره می‌کند که از پارچه‌های دورریز کارخانه‌های تولیدکننده پوشاک، تورهای ماهیگیری باقی‌مانده در دریا، بطری‌های پلاستیکی آب و شامپو و فوم صندلی‌ مدل‌های قدیمی ولوو ساخته شده‌اند. تمام این موارد هیچ تأثیر منفی در کیفیت همیشگی محصولات ولوو نخواهند داشت. هدف ساخت ۲۵ درصد قطعات خودرو از پلاستیک بازیافت‌شده، هماهنگ با برنامه‌ی دیگر ولوو، حذف پلاستیک‌های دورانداختنی از تمام محصولات این خودروساز تا پایان سال ۲۰۱۹ است. از طرفی ولوو اولین خط تولید خود را که از منابع قابل بازیافت انرژی می‌گیرد، راه‌اندازی کرده است و تا سال ۲۰۲۵، تمام کارخانه‌های این خودروساز سوئدی با این شیوه فعال خواهند بود.

Volvo / ولوو

سال گذشته بود که مقامات ولوو از تولید تنها خودروهای نیم‌هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام برقی از سال ۲۰۱۹ خبر دادند. در ادامه هدف فروش ۵۰ درصد کل محصولات با خودروهای تمام برقی تا سال ۲۰۲۵ تعیین شد. تولید خودرو با پلاستیک‌های بازیافت‌شده، مکمل مهم برنامه‌های زیست‌محیطی ولوو است. ولوو در زمانی که خودروسازان آلمانی با جریمه‌های هنگفت رسوایی آلایندگی روبه‌رو هستند، برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ی خود را با حمایت مالی جیلی چین به پیش می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات