برترین برندهای خودروساز فعال در دیگر صنایع

شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
تعدادی از برندهای خودروساز مشهور جهان علاوه بر تولید خودرو، در حوزه‌های دیگری مانند صنایع هوا-فضا یا غذایی نیز فعالیت دارند.
تبلیغات

تمرکز اصلی برندهای خودروساز، طراحی و تولید خودرو است. برخی شرکت‌های در کنار خودروهای سواری، در ساخت کامیون و موتورسیکلت نیز فعالیت دارند.در کنار این موارد، دپارتمان‌های ویژه‌ای هم برای فروش محصولات جانبی مانند پوشاک با مارک برند سازنده فعالیت می‌کنند. البته معمولاً تولید پوشاک و لوازم مختلف برعهد‌ه‌ی خودروساز نیست و صرفاً مارک‌دار شدن محصولات (به‌خصوص با نشان دپارتمان مسابقه‌ای خودروساز) برای فروش بیشتر کمک می‌کند. اما در کنار تمام این موارد، برخی شرکت‌های خودروساز به‌طور گسترده در صنایع دیگر هم فعالیت می‌کنند.معمولاً سود اصلی شرکت از ساخت خودرو تأمین می‌شود و خدمات جانبی در صنایع دیگر، نقش مکمل در پروژه‌های آینده خواهد داشت. در ادامه به معرفی چند شرکت خودروساز مشهور که در صنایع دیگر هم فعالیت دارند، می‌پردازیم.

سوسیس‌های فولکس واگن

سوسیس فولکس واگن

آلمانی‌ها به محصولات گوشتی فرآوری‌شده به‌خصوص از نوع سوسیس، علاقه‌ی فراوانی دارند. تقاضا برای سوسیس به‌قدری بالا بوده است که غول خودروسازی آلمان، چند دهه در این بازار فعال باشد. از سال ۱۹۷۳ تا به‌امروز، فولکس واگن مشغول تولید و فروش سوسیس‌های کاری که فوق‌العاده در بازار محلی طرفدار دارند، بوده است. کارخانه‌ی سوسیس فولکس واگن در شهر وولفسبورگ آلمان توسط یک تیم ۳۰ نفره اداره می‌شود که در سال گذشته، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار سوسیس عرضه کرده‌اند. سوسیس‌های فولکس واگن که در ابتدا فقط به کارکنان این شرکت فروخته می‌شد، چند دهه است که در بازار شهرهای مختلف آلمان به عموم فروخته می‌شود. جالب است بدانید که سوسیس‌های فولکس واگن شماره سریال مخصوص به‌ خود دارند و جزئی رسمی از محصولات این برند آلمانی محسوب می‌شوند.

عسل‌ پورشه

عسل پورشه

برای بسیاری از طرفداران دنیای خودرو، هیچ چیزی از نشستن پشت فرمان محصولات پورشه شیرین‌تر نیست. اما این خودروسازی آلمانی محصولی شیرین‌تر هم عرضه می‌کند. بیش از ۳ میلیون زنبور عسل در کارخانه‌ی تولید عسل پورشه واقع در شهر لایپزیگ آلمان، زندگی می‌کنند. زمینی به مساحت حدود ۴۰.۴ هکتار با درخت‌های زالزالک، لیمو و اقاقیای سیاه در اختیار زنبورهای عسل پورشه است تا هر سال، بیش از ۱۰۰۰ کیلوگرم عسل تولید شود. عسل‌ پورشه فقط در فروشگاه‌های مرکزی پورشه به‌عنوان سوغاتی فروخته می‌شود و در بازار محلی شهرها توزیع نمی‌شود. سال گذشته ۴۰۸ کیلوگرم عسل پورشه، ظرف چند روز به فروش رفت.

خردکن و مخلوط‌کن پژو

خردکن پژو

برند فرانسوی پژو جزو شرکت‌هایی است که خودروهای تک‌محور و دومحور محرک تولید می‌کند، اما پژو سابقه‌ی فعالیت در صنایع دیگر هم دارد.شرکت PSP پژو  SAS در قالب برند پژو «پژو سوِر» (Peugeot Saveurs) انواع خردکن و مخلوط‌کن‌های ادویه، فلفل، نمک، قهوه و همچنین لوازم نوشیدنی تولید می‌کند. البته این برند چند سالی است که به‌طور مستقیم با پژو در ارتباط نیست و صرفاً تحت نظارت و مالکیت خانواده‌ی پژو فعالیت می‌کند. پس از این‌که سهام خانواده‌ی آرماند پژو (بنیان‌گذار پژو) از ۲۵ به حدود ۱۴ درصد کاهش پیدا کرد، بازگشت به فعالیت گذشته در صنایع مختلف از سر گرفته شد. البته برند دوچرخه‌ساز پژو، هنوز در اختیار خودروساز پژو است نه خانواده‌ی پژو.

نوشیدنی‌‌های آلپینا

آلیپنا / Alpina

شرکت تیونینگ آلپینا (Alpina) که درحوزه‌ی ارتقاء و شخصی‌سازی خودروهای بی‌ام‌و فعالیت می‌کند، چند دهه است که در صادرات انواع نوشیدنی نیز فعالیت دارد. آلپینا نوشیدنی‌های تولید اروپا، آمریکا و حتی آمریکای جنوبی را در بسته‌بندی شکیل به سراسر جهان صادر می‌کند. محصولات آلپینا در محدوده‌ی قیمتی ۵ دلار تا ۱۹۰۰ دلار قرار دارند که در برابر قیمت پایه ۱۴۰ هزار دلاری مدل آلپینا B7 ناچیز است.

چمن‌زن هوندا

چمن زن هوندا

برندهای خودروساز ژاپنی جزو موفق‌ترین شرکت‌هایی هستند که در صنایع دیگر هم خوش درخشیده‌اند. برای مثال حوزه‌ی فعالیت یاماها، از تولید موتورسیکت‌های متنوع تا عرضه‌ی پیانوهای گران‌قیمت را شامل می‌شود. مثال دیگر هوندا است که محصولات مختلفی شامل خودرو، کامیون، موتورسیکلت، پیشرانه‌ی زیردریایی، ربات انسان‌نما و حتی موتورهای جت‌ تولید می‌کند. برند هوندا در کنار این موارد، ژنراتور، برف‌روب و چمن‌زن نیز عرضه می‌کند. البته فعالیت هوندا فقط در ژاپن خلاصه نمی‌شود؛ برای مثال در طول چند سال گذشته و پس از صادرات سال ۱۹۷۳، بیش از ۴۰ میلیون لوازم موتوری هوندا در آمریکا فروش رفته است. این تعداد از فروش بیش از ۲۴ میلیونی هوندا سیویک؛ پرفروش‌ترین خودروی هوندا نیز بیشتر است.

قایق‌‌های تفریحی تویوتا

قایق تویوتا

برخلاف دیگر خودروسازان ژاپنی، تویوتا به‌جز یک مورد استثنا، فقط بر صنعت خودروسازی تمرکز کرده است. دپارتمان قایق‌سازی تویوتا، سه مدل مختلف قایق تفریحی با نام‌های پونام (Ponam) در طول‌های ۸.۵، ۹.۵ و ۱.۵ متر تولید می‌کند. قایق‌های تفریحی تویوتا که مشابه مدل‌های آمریکایی Carver یا SaeRay هستند، تقریباً فقط در بازار ژاپن فروخته می‌شوند.

پنل‌های خورشیدی تسلا

تسلا / Tesla

سال گذشته بود که نام کامل «تسلا موتورز» به «تسلا» تبدیل شد تا معرف بهتر فعالیت‌های متنوع این شرکت آمریکایی باشد. تسلا فقط به ساخت خودروهای تمام برقی مشغول نیست، بلکه انواع تجهیزات الکتریکی مانند Powerwall شارژر خانگی، پک‌های باتری تجاری و پنل‌های فتوولتاییک نیز عرضه می‌کند.

تراکتورهای لامبورگینی

تراکتور لامبورگینی

اگر جزو طرفداران برند ایتالیایی لامبورگینی باشید، حتماً از تاریخچه‌ی این شرکت اطلاع دارید. برند لامبورگینی قبل از ورود به خودروسازی و ساخت مدل‌های سوپراسپرت، تراکتور تولید می‌کرد. اما تراکتورهای لامبورگینی با عرضه‌ی سوپراسپرت‌ها کاملاً کنار گذاشته نشده‌اند. فروچو لامبورگینی در سال ۱۹۴۸ شرکت «لامبورگینی تراتوری» و پس از کشمکش‌ تاریخی با انزو فراری، در سال ۱۹۶۳ برند «اتومبیلی لامبورگینی» را بنیان نهاد.پس از یک دهه فعالیت هردو شرکت، تراکتورسازی لامبورگینی به گروه SDF فروخته شد. SDF هنوز هم تراکتورهای جذابی را با نام لامبورگینی در ۲۲ مدل مختلف تولید می‌کند. گران‌ترین محصول SDF تراکتور Mach VRT 250 با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۶ لیتری و گشتاور ۹۸۰ نیوتن‌متر است.

مبلمان بنتلی

مبل بنتلی

به‌طور میانگین خودروساز بریتانیایی بنتلی سالانه ۱۱ هزار دستگاه خودرو در بازار جهانی می‌فروشد. اما در دوران رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹، بنتلی فقط ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو فروش داشت که در مقایسه با سال ۲۰۰۸، از نصف آمار فروش نیز کمتر است. همین مورد باعث شد تا متخصصان بااستعداد بنتلی، هنر طراحی و ساخت کابین‌های لوکس خودرو در مبل‌های متنوع به‌کار ببرند. خروج از رکود اقتصادی به‌معنی تمرکز بیشتر بر ساخت خودرو و تولید مدل‌های جدید کانتیننتال و بنتایگا بود.

مقامات بنتلی که از فروش مبلمان برند خود راضی بودند، به‌منظور دوام این درآمد جانبی، با شرکت طراحی Luxury Living قرارداد همکاری امضا کردند. به‌لطف این قرارداد، امکان خرید انواع مبل، کاناپه، تخت‌خواب، میز و دیگر لوازم با برند بنتلی و کیفیت فوق‌العاده وجود دارد. اگر خواستار مبلمان کامل مشابه صندلی‌های کابین بنتلی مولسان باشید، باید مبلغی حدود قیمت پایه هاچ‌بک فولکس واگن گلفGTI برابر با ۲۹ هزار دلار پرداخت کنید.

جت‌های جنگنده ساب

جت ساب / SAAB

خودروساز سوئدی ساب (SAAB) همیشه در تبلیغ‌ محصولات خود از ترکیب مهندسی خودرو و جت‌های جنگنده صحبت می‌کرد. برخلاف تبلیغ شرکت‌های دیگر، پیوند بین خودروهای ساب و جت‌های جنگنده تا سال ۱۹۶۸ واقعی بود؛ در این سال بود که دپارتمان خودروسازی و هوایی ساب از هم جدا شدند. متأسفانه برند خودروساز ساب که در سال‌های گذشته، ایمن‌ترین و مقاوم‌ترین خودروهای جهان را تولید می‌کرد، کاملاً منحل شد اما دپارتمان هواپیمایی این شرکت سوئدی هنوز هم به فعالیت خود در زمینه تولید و عرضه‌ی انواع جت‌های جنگنده مانند گریپن 39 و دیگر ادوات نظامی ادامه می‌دهد.

موتور‌های هواپیمای رولز رویس

یوروفایتر تایفون

ساب تنها برندی خودروسازی که در صنایع هوایی فعالیت دارد، نیست. رولز رویس دیگر شرکت فعال در صنایع هوایی بود؛ درواقع از زمان بنیان این برند بریتانیایی در سال ۱۹۰۶، ساخت خودرو و موتورهای هواپیمای رولز رویس در یک مجموعه انجام می‌شد. در سال ۱۹۷۳ بود که خودروسازی رولز رویس درکنار بنتلی مستقل شد و سپس در سال ۱۹۸۰ به شرکت مهندسی ویکرز (Vickers) فروخته شد. در سال ۱۹۹۸، گروه خودروسازی فولکس واگن برند بنتلی را خریداری کرد و رولز رویس در اختیار بی‌ام‌و قرار گرفت. در حال حاضر شرکت هوا و فضای رولز رویس با نام هلدینگ رولز رویس، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های پیشرانه‌های هواپیما است. توربوفن EJ200 که در جت جنگنده‌ی مشهور یوروفایتر تایفون  قرار دارد، بر خودروی سرعت Bloodhound SSC نصب شد. این خودروی مافوق صوت با هدف دست‌یابی به نهایت سرعت ۱۶۰۹ کیلومتر بر ساعت، تولید شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات