چگونه بر چالش‌های آزادکاری غلبه کنیم

سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
مزایای آزادکاری نظیر ساعات کار انعطاف‌پذیر و آزادی عمل در انتخاب پروژه‌ها، نباید مانع از این شود که چالش‌های این راه را دست‌ کم بگیریم.
تبلیغات

در نگاه اول، رها شدن از یک محیط کار شرکتی و قوانین اداری و همچنین در دست داشتن کنترل پیشرفت شخصی به‌عنوان یک آزادکار، فضایی رؤیایی به نظر می‌رسد. طبق آمار سال ۲۰۱۷، ۵۳.۷ میلیون نفر یعنی حدود ۳۶ درصد از نیروی کار آمریکا را آزادکاران تشکیل می‌دادند. اما نکته‌ای که اغلب کارمندان نمی‌دانند یا حداقل آن را دست‌ کم می‌گیرند، این است که آزادکاری نیز با چالش‌های خاص و بعضاً سختی همراه است.

برای مثال «دورکاری» غالباً به احساس تنهایی و ایزوله بودن منتهی می‌شود. به‌علاوه وقتی تنها کار می‌کنید، به خاطر پیشرفت‌ها و تلاش‌ها و پروژه‌های فوق‌العاده‌ای که تکمیل می‌کنید، ترفیع نمی‌گیرید و تشویق نمی‌شوید. شما دائماً در مدیریت زمان خود با مشکل مواجه می‌شوید، بین مشتریان مختلف سرگردان می‌مانید و بسیاری از اوقات برای دریافت حق‌الزحمه‌ی خود، زحمت زیادی متحمل می‌شوید. ما در این مطلب زومیت سعی می‌کنیم راه‌ حل چالش‌های متداول آزادکاری را به شما پیشنهاد کنیم:

Top Challenges of Remote Freelance Work

پیشرفت و ارتقاء

اغلب آزادکاران هرگز به بازاریابی کارهای خود فکر نمی‌کنند؛ ولی در دنیای امروز هیچ کسب‌وکاری بدون بازاریابی رشد نمی‌کند.

راه‌ حل این است که به تولید محتوا بپردازید؛ در قالب ویدیو، پادکست یا مقاله. محتوا کلید نمایش تخصص شما است. محتوا به مردم اجازه می‌دهد شما را کشف کنند و به شما کمک می‌کند تخصص و مهارت را بهبود دهید.

کارشناسان محتوا همیشه از آخرین روندهای این حوزه آگاه‌ هستند؛ بنابراین اگر پیش‌ازاین محتوایی تولید کرده‌اید، می‌توانید از تخصص این افراد کمک بگیرید. به دنبال کارشناسانی باشید که درباره‌ی موضوعات مورد نظر شما می‌نویسند و از طریق پلتفرم‌هایی مثل توییتر یا اینستاگرام با آن‌ها تماس بگیرید. دایرکت این شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه‌های دسترسی به افرادی است که می‌خواهید با آن‌ها در ارتباط باشید.

درهرصورت توصیه می‌کنیم روی روابط متمرکز شوید. امروزه اغلب مردم داستان‌های خود را در دنیای رسانه بازگو می‌کنند؛ ولی بسیاری از این داستان‌ها هیچ ارزش خاصی تولید نمی‌کنند. اما اگر شما روی برقراری ارتباط و یک چشم‌انداز منحصربه‌فرد تمرکز کنید، ژورنالیست‌ها و کارشناسان محتوا تمایل بیشتری خواهند داشت که با شما صحبت کنند؛ تا زمانی که مدام محتوای تکراری و بی‌کیفیت عرضه می‌کنید.

Working in a lonely solo void

تنهایی

آزادی عمل یکی از مزایای آزادکاری به شمار می‌رود؛ ولی کار کردن در فضایی که هیچ همکاری در کنار شما نیست، به‌مرورزمان به یک چالش جدی تبدیل می‌شود. طبیعت انسانی به حمایت و تعامل نیاز دارد و انزوای دائمی، شما را از پای درمی‌آورد. بدن ما تنها ۹۰ دقیقه مداوم به‌طور بهینه عمل می‌کند، پس لپ‌تاپ خود را بردارید و به نزدیک‌ترین کافه بروید تا کمی با سایر مردم در ارتباط باشید.

امروزه فضاهای کار مشارکتی نیز رواج بیشتری پیداکرده‌اند؛ چراکه آزادکاران و مالکان کسب‌وکارهای کوچک، به دنبال اجتماع کوچک و مناسبی برای کار می‌گردند. یک محیط کار که به‌خوبی طراحی‌ شده است، تجربه‌ی خوشایندی برای حاضرین فراهم می‌کند و بهره‌وری شما را بیش از همه‌ی کارمندان شرکتی بالا می‌برد.

علاوه بر این می‌توانید با افرادی که هم‌تخصص شما هستند، جلسات فکری داشته باشید. بهتر است زمان جلسات را در طول هفته (و نه تعطیلات) انتخاب کنید تا از سکوت همیشگی خارج شوید و برای ادامه‌ی کار انگیزه پیدا کنید.

نکته: می‌توانید روی یکی از پلتفرم‌های اجتماعی، یک اتاق کنفرانس مجازی طراحی کنید و جلسات هماهنگی و تعامل با مشتریان را در آن برگزار کنید. با آن‌ها تماس تصویری داشته باشید، مراحل کار را به اشتراک بگذارید و بازخورد بگیرید. به‌این‌ترتیب احساس نمی‌کنید که تمام‌روز به‌تنهایی در یک اتاق خالی نشسته‌اید.

 Pomodoro Technique

زمان‌بندی

به‌عنوان کسی که به‌تنهایی یک کسب‌وکار را اداره می‌کنید، ناچارید وظایف کاملاً متفاوتی را انجام دهید و به همین دلیل، باید زمان خود را به‌خوبی مدیریت کنید. طبیعی است که برخی از این وظایف، شما را از منطقه‌ی راحتی بیرون می‌کشد؛ پس بهتر است همه‌ی آن‌ها را یکباره و در یک‌ زمان انجام دهید. نکته‌ی کلیدی این است که باید به هر ترتیب، مشکل به تعویق انداختن کارها را حل کنید. باید برنامه‌ی دقیق و حتی سخت‌گیرانه‌ای داشته باشید که به آن پایبند بمانید و مطمئن شوید که همه‌ی کارها را در زمان محدود معین‌شده، به پایان می‌رسانید. در این راستا برخی از برنامه‌های نرم‌افزاری مدیریت زمان بسیار مفید واقع می‌شوند.

یکی از روش‌های خوب، قانون پومودورو است. این تکنیک به شما کمک می‌کند بر حواس‌پرتی غلبه کنید، تمرکز خود را حفظ کنید و کارها را در مهلت‌های مشخص انجام دهید. درعین‌حال فرصت خواهید داشت به‌اندازه‌ی کافی استراحت کنید، ذهنتان را خالی کنید و دوباره تمرکزتان را برای ادامه‌ی کار به دست آورید. درواقع تکنیک پومودورو ترکیبی از کار شدید کوتاه‌مدت و استراحت کوتاه‌مدت است:

  • فهرستی از وظایف خود آماده کنید.
  • این فهرست را اولویت‌بندی کنید.
  • پومودورو یا تایمر خود را روی ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.
  • تا زمانی که تایمر زنگ بزند، روی وظیفه‌ی خود کار کنید. سپس روی کاغذ یک علامت تیک بگذارید.
  • یک استراحت کوتاه داشته باشید (زمان پیشنهادی پنج دقیقه است؛ اما خودتان می‌توانید بهترین زمان را مشخص کنید.
  • بعد از چهارمین پومودورو، به مدت طولانی‌تری استراحت کنید (۲۰ تا ۳۰دقیقه)

هدف این است که وظایف خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. گاهی اوقات یک وظیفه را در دو بخش تکمیل می‌کنید. نکته‌ی مهم دیگر این است که باید مشخص کنید در هر روز، چه تعداد پومودورو انجام می‌دهید؛ زیرا پس از چند روز می‌توانید استاندارد و معیار خوبی برای کار کردن خود داشته باشید. روز بعد، همین چرخه را تکرار کنید.

Scope creep

دامنه‌ی افزوده‌ی پروژه

منظور از دامنه‌ی افزوده، درخواست‌های اضافه‌ی مشتریان است. درست مثل زمانی که وب‌سایتی را طبق سفارش یک مشتری ساخته‌اید و بعد او ناگهان از شما درخواست می‌کند پیش از تحویل، چند صفحه‌ی دیگر به آن اضافه کنید؛ یا وقتی طرح گرافیکی مشتری را به پایان رسانده‌اید و او درخواست می‌کند چند تغییر دیگر در آن اعمال کنید.

این درخواست‌ها گاهی ظریف و گاهی واقعاً زیاده‌روی هستند. اگر یک‌ بار به این خواسته‌ها تن بدهید، دیگر هیچ‌وقت متوقف نمی‌شوند.

بهترین راه‌ حل این است که یک قرارداد روشن و واضح تنظیم کنید و در آن ذکر کنید که هر درخواست اضافه، چه هزینه‌ای دارد. می‌توانید انواع نمونه‌های قراردادها را از اینترنت دانلود کنید یا از نرم‌افزارهایی نظیر BidSketch استفاده کنید. اگر یک‌ بار برای تنظیم یک قرارداد مشروح وقت بگذارید، می‌توانید آن را ذخیره کنید و در آینده دوباره مورد استفاده قرار دهید.

Chasing clients for payment

پیگیری پرداخت مشتریان

بدون شک پرداخت‌ها جدی‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین مشکل آزادکاری هستند. شما محصول یا خدماتی را تولید و فاکتور آن را ارسال می‌کنید؛ سپس مدت‌ها منتظر می‌مانید و هیچ خبری از سفارش‌دهنده نمی‌شود.

بنابراین باید از خودتان محافظت کنید. اطمینان حاصل کنید که برای هر پروژه، یک قرارداد تنظیم کرده‌اید و حتماً در این قرارداد تدابیری برای تأخیرات پرداخت لحاظ کنید. از یادآورهای خودکار برای تاریخ صورتحساب‌های خود استفاده کنید.

مهم‌ترین نکته‌ این است که هرگز تا حق‌الزحمه‌ی نهایی را دریافت نکرده‌اید، پروژه‌ی نهایی را به مشتری تحویل ندهید. به‌این‌ترتیب پیش از آنکه یک مشتری بتواند بدون پرداخت هزینه، سفارش را با خود ببرد، شما مالک کار باقی می‌مانید.

متأسفانه مشکلات پرداخت، چالشی است که حتماً با آن مواجه خواهید شد. اگر این حقیقت را درک کنید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید، در صورت وقوع این اتفاق شوکه نمی‌شوید. توجه کنید که گاهی مجبور می‌شوید گوشی تلفن را بردارید و مستقیماً با مشتری در خصوص پرداخت هزینه‌ی پروژه صحبت کنید. این امر نباید شما را شرمنده کند. به‌علاوه اگر تلفنی با مشتری تماس گرفتید، حتماً پیرو آن یک ایمیل هم ارسال کنید تا سندی در دست داشته باشید. دریافت هزینه‌ی خدماتی که ارائه داده‌اید، ساده‌ترین حق شما است.

آزادکاری و دورکاری، گرچه با مزایای فریبنده‌ای نظیر انعطاف‌پذیر بودن کار همراه است؛ اما شما را با چالش‌های متعددی نیز روبرو می‌کند. ولی اگر آزادکاری شما را یک گام به رؤیاها یا اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند، نباید اجازه بدهید هیچ مانعی شما را از پیشرفت بازدارد. اگر ازجمله افرادی هستید که دوست دارند برای خودشان کار کنند، الزامات این حوزه را فراموش نکنید. متمرکز باشید، الهام بگیرید، بیاموزید و رشد کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات