ساختار مغزی در افراد با مغز بزرگتر متفاوت است

یک‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
تفاوت در عملکرد مغز با ابعاد بزرگ‌تر نسبت به مفز کوچک‌تر، ریشه در ساختار متفاوت مغز دارد.
تبلیغات

 فایده‌ی داشتن مغزی بزرگ‌تر چیست؟ در مغز بزرگ‌تر، نواحی مرتبط با گردآوری اطلاعات به‌شدت گسترش یافته‌اند؛ اما نمی‌دانیم تأثیر این یافته بر کارکرد مغزی چگونه است.

آرمین رازنهان و همکارانش در مؤسسه‌ی ملی سلامت مغزی ایالات متحده در مریلند از طریق مقایسه تصاویر مغزی حدود ۳ هزار نفر به نتیجه‌ی فوق دست یافته‌اند. بدین منظور، آن‌ها سطح ۸۰ هزار نقطه از کورتکس را که بخش بزرگ مغز ما است و در اعمال پیشرفته‌ای چون تفکر شرکت می‌کند، مقایسه کردند.

آن‌ها از طریق بررسی این داده‌ها، متوجه شدند برخی سطوح خاص نسبت به دیگر سطوح در افرادی که به‌طور کلی اندازه مغزشان بزرگ‌تر بود، بیشتر گسترش یافته‌اند.

رازنهان گفت:

به نظر می‌رسد این مناطق در یکپارچه‌سازی اطلاعات به‌دست‌آمده از سراسر نقاط مغز نقش داشته باشند.

این سطوح گسترش‌یافته همان مناطقی هستند که در طول تکامل بشر، به نسبت بزرگ‌تر شده‌اند و در سال‌های نخست زندگی به رشد خود ادامه می‌دهند و در مغز افراد بزرگسال نسبت به مغز کودکان، بزرگ‌تر هستند.

آیا مغز بزرگ‌تر بهتر است؟

رازنهان می‌افزاید:

به‌طور دقیق نمی‌دانیم آیا وجود مغز بزرگ‌تر فایده‌ای دارد یا خیر. مطالعات پیشین نشان داده‌اند که افراد دارای مغز بزرگ‌تر؛ دارای IQ یا ضریب هوشی بالاتری نیز هستند؛ اما ارتباط محسوسی بین این دو یافته وجود ندارد. اندازه مغز تنها مسئول ۵ درصد از تغییرات مقدار ضریب هوشی است... ممکن است این مناطق تنها بخش‌هایی باشند که باید در مغز با ابعاد بزرگ‌تر، بزرگ‌تر باشند. برای آن‌که همه‌ی امور توسط مغز بزرگ‌تر به‌درستی به پیش بروند، نیاز است مغز با ابعاد بزرگ‌تر به نسبت مغزی کوچک‌تر، تفاوت‌هایی بنیادین داشته باشد.

این گروه پژوهشگر هم‌چنین متوجه شدند که برخی مناطق مغزی در افراد با مغز بزرگ‌تر، از آنچه تصور می‌شد کوچک‌تر هستند. این مناطق در پردازش احساس، حرکت و بینایی نقش دارند.

گروه رازنهان قصد دارند مناطق مغزی را در مغز افراد دچار اختلالات روانی یا مغزی مقایسه کنند. آن‌ها می‌خواهند به این پرسش پاسخ دهند که آیا می‌توان تفاوت‌هایی را که نشانه‌های اختلالات را توضیح می‌دهند یا به هدایت درمان در بیماران کمک می‌کنند شناسایی کرد؟

نتایج پژوهش فوق به‌تازگی در ژونال Science به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات