فیس‌ بوک از تصاویر اینستاگرام برای پیشرفت سیستم تشخیص تصویر استفاده می‌کند

یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
فیس‌بوک با بهره‌مندی از منبع عظیم تصاویر اینستاگرام، از این شبکه‌ی اجتماعی برای توسعه‌ی هوش‌ مصنوعی خود که به شناسایی تصاویر می‌پردازد، استفاده می‌کند.
تبلیغات

در حالی که بسیاری از شرکت‌های حوزه‌ی فناوری سیستم‌های پیشرفته‌ای در حوزه‌ی هوش مصنوعی توسعه داده‌اند؛ اما فیس‌بوک با داشتنِ اینستاگرام، برتری ملموسی را نسبت به رقبا دارد. حال این شرکت قصد دارد با بهره‌گیری از تصاویر اینستاگرام، هوش‌ مصنوعی خود را برای شناسایی هرچه بهتر تصاویر آماده کند.

این روزها شناسایی تصاویر از طریق هوش مصنوعی به امری مهم بدل شده و می‌توانند در زندگی انسان‌ها تأثیرات مثبتی را از خود برجای بگذارد.

فیس‌بوک درباره‌ی این موضوع نوشته است:

در راستای بهبود سیستم‌های بینایی کامپیوتری و تمرین‌دادنِ آن‌ها برای شناسایی مداوم و طبقه‌بندی شده در بین بازه‌ی وسیعی از اشیا، ما به مجموعه داده‌هایی نیاز داریم که به‌جای میلیون‌ها تصاویر، حاوی میلیارد‌ها تصویر باشد. مهندسان و پژوهشگرانِ ما با آموزش‌دادنِ شبکه‌‌های تشخیص تصویر از طریق مجموعه‌های بزرگی که با تصاویر عمومی و به همراه هشتگ تشکیل شده‌اند، این مشکل را حل کرده‌اند. شبکه‌ای که ما از آن بهره می‌گیریم حاوی ۳.۵ میلیارد تصویر و ۱۷ هزار هشتگ است.

فیس‌بوک به‌لطف تصاحب اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ میلادی به قیمت ۱ میلیارد دلار، اکنون به انبوهی از تصاویر عمومی دسترسی دارد که روز به روز نیز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

به کمک ۳۳۶ واحد پردازش گرافیکی و بهره‌گیری از ۱ میلیارد عکس و ۱۵۰۰ هشتگ، فیس‌بوک موفق شد در طول یک هفته به امتیاز تحسین‌برانگیز ۸۵.۴ درصد در آزمون ایمیج‌نت دست پیدا کند.

با این وجود، فیس‌بوک همچنان در تلاش برای بهبود بیشتر کارایی سیستمِ خود است و قصد دارد در این راه از تمامِ ۳.۵ میلیارد عکس و ۱۷ هزار هشتگی که در اینستاگرام قرار گرفته، استفاده کند.

تشخیص تصویر / image recognition

فیس بوک در ادامه بیان داشت:

نتیجه‌ی مهمی که از این مطالعه به دست آوردیم، کارایی سیستم‌های بینایی کامپوتری از مدل هشتگ‌محور است؛ این موضوع حتی از عظمت منبع داده نیز مهمتر است. ما با استفاده از مدل هشتگ‌محور، بدون تغییرات چشمگیر در نحوه‌ی آموزشمان توانستیم به موفقیت برسیم؛ البته حجم عظیم داده نیز در این مسئله دخیل بوده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات