طرح انقلابی لینک اند کو، در بازاریابی خودرو

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مدیرعامل برند چینی لینک‌اندکو قصد دارد با شیوه جدید بازاریابی و تمرکز بر نسل جوان، تغییرات گسترده‌ای در صنعت خودرو و ساختار فروش ایجاد کند.
تبلیغات

برند چینی لینک‌اندکو (Lynk & Co) در تلاش برای ایجاد یک انقلاب در شاخه‌ی بازرگانی صنعت خودروسازی است؛ نه فقط در نوع گارانتی هفت ساله شبیه آن‌چه کیا ارائه می‌دهد، بلکه لینک‌اندکو قصد دارد به طور اساسی تغییراتی در نحوه ارتباط با شرکت‌های خودروساز و خرید قطعات موردنیاز از آن‌ها ایجاد کند. مدیرعامل لینک اند کو در حال حاضر ، آلن ویسر بلژیکی است که با شوخ‌طبعی بسیار زیاد و ظاهر خاص خود شناخته می‌شود.

Alain Visser Lynk & Co / آلن ویسر مدیرعامل لینک‌اندکو چین

ویسر می‌گوید:

ما هر روز در سراسر جهان می‌بینیم جوانان بیش‌تری پیدا می‌شوند که مایل به گذراندن زمان زیاد در خودرو و سیستم حمل‌ونقل هستند، حالا چه اوبر (uber) باشد یا این‌که قطار و خودرو یا هواپیما. اما آن‌ها نمی‌خواهند هزینه زیادی صرفا برای یک بار سواری بدهند. آن‌ها مایل به صرف ۵۰۰ یا ۶۰۰ دلار در ماه برای رفتن به کنسرت هستند. این معیارها مطابق با چیزی است که اسپاتیفای (Spotify) ارائه می‌کند. ما به دنبال این طیف بازار هستیم و مشتریان با ما فقط تعهد یک ماهه دارند. 

خودروهای لینک‌اندکو به طور انحصاری از طریق خدمات اشتراک جدید شرکت در دسترس خواهند بود؛ مشتریان هر ماه هزینه ثابتی را پرداخت می‌کنند و صاحب یک خودرو می‌شوند. در این مدت، مشتری نیازی به تعمیر و نگهداری و دیگر خدمات خسته‌کننده خودرو ندارد و لینک‌اندکو این خدمات را ارائه می‌کند. ویسر معتقد است که مدل ارائه اشتراکی خودرو نه تنها این شرکت را از دیگران متمایز می‌سازد، بلکه چیزی است که عموم رانندگان نیز می‌خواهند. به گفته ویسر زمان ۱۰ ساله برای خدمات اشتراک خودرو، دقیقا مانند لیزینگ است که اکنون بسیار رایج به شمار می‌رود. مشتریان حاضر به پرداخت ۱۱۰۰ یا ۱۴۰۰ دلار در ماه نیستند، اما آن‌ها می‌توانند ۷۰۰ دلار در ماه برای یک خودرو بپردازند. 

Lynk & Co / لینک‌اندکو چین

در آینده این شرکت بعضی از فروشگاه‌های خود را راه‌اندازی می‌کند؛ اما ساختمان آن‌ها مانند نمایندگی برخی خودروسازها بیرون از شهر نیست، بلکه دقیقا در وسط شهرها جای دارد و شهروندان به راحتی می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. سفارش خودرو در این فروشگاه‌ها به شیوه آنلاین انجام می‌شود و آن‌طور که ویسر اذعان می‌کند، مشتریان می‌توانند به لطف قوانین ساده در طی یک روز خودروی خود را تحویل بگیرند. هشت مدل خودرو در این خدمات به مشتریان ارائه خواهد شد که مشخصات آن‌ها در آینده اعلام می‌شود. در حال حاضر برند چینی قصد دارد که تمام فرآیند فروش اشتراکی را از نحوه قیمت‌گذاری تا انتخاب و سفارش را ساده‌سازی کند.

ویسر می‌گوید:

برخی خودروها دارای صدها میلیون ترکیب مختلف در دسترس هستند. در نتیجه نظارت بر سفارش مشتریان در کارخانه کار بسیار دشواری خواهد شد، اما مراکز توزیع لینک‌اندکو نمونه‌هایی از هر نسخه‌ای را برای فروش در اختیار دارند. تولید این مدل‌ها در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ شروع می‌شود، در حالی که تحویل طی سه ماه اول ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد. این خودروها در تاسیسات لینک‌اندکو در شهر گنت بلژیک ساخته خواهند شد و همه‌ی آن‌ها مجهز به امکانات خودروی هیبریدی و تنظیمات اتوماتیک ساخته می‌شوند.
Alain Visser Lynk & Co / آلن ویسر مدیرعامل لینک‌اندکو چین

از نظر ویسر عوامل مهمی در شیوه جدید لینک‌اندکو برای فروش خودرو نقش دارند؛ این شیوه می‌تواند وضعیت فعلی را در میان خودروسازان به چالش بکشد. ویسر معتقد است که روش‌های سنتی اشتباه هستند؛ صنعیت خودرو در حال حاضر بیش‌تر درآمد خود را از طریق خدمات پس از فروش تامین می‌کند، اما برای ما همه چیز برعکس است. 

ویسر توضیح می‌دهد:

رویکرد سنتی به فروش اشتباه است و ما می‌خواهیم برعکس این روند حرکت کنیم. اگر خودروهای ما بیش‌تر دچار مشکل شوند، ما پول کمتری دریافت می‌کنیم. بله این ذهنیت درست است، زیرا شما مجبور می‌شود تا محصولات خود را واقعا خوب کنید. 

حدود ۱۸ ماه تا ورود اولین خودروهای لینک‌اندکو به بازار بریتانیا زمان باقی مانده است و این فرصت بسیار مناسبی برای برند چینی جهت بهبود ساختار خود محسوب می‌شود. ویسر و تیم لینک‌اندکو مشتاق به ارائه چیزی بیش‌تر از یک خودروساز هستند. مرد شوخ‌طبع بلژیکی از تمایز با دیگران نمی‌ترسد و در واقع فکر می‌کند که این موضوع می‌تواند بسیار عالی باشد.

Alain Visser Lynk & Co / آلن ویسر مدیرعامل لینک‌اندکو چین

ویسر اذعان می‌کند:

ما دو سال تمام را صرف بهبود ساختار و روش‌های اجرایی این برند تجاری کرده‌ایم بدون این‌که حتی یک محصول در این مدت تولید کنیم. ما می‌خواهیم یک برند معتبر در حوزه سبک زندگی باشیم. این کار بسیار مهمی است که ما کارهایی مربوط به علایق جوانان انجام دهیم. در این صورت هر مشکلی به سادگی برطرف می‌شود؛ تلاش برای عالی بودن واقعا سخت است، اما در عین حال باعث ایجاد حس خوبی از مسئولیت و تعهد می‌شود. 

تا به حال طرح برند خودروساز چینی لینک‌اندکو، با راه‌اندازی خانه مد در آمستردام و چین و همکاری با طراحان مبلمان پیگیری شد. اما این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای حضور در جشنواره‌های موسیقی و رقص است که از آن جمله می‌توان به فستیوال تومارولند در ماه جولای (تیر ماه) اشاره کرد. 

شعار غیررسمی لینک‌اندکو این است که غیرمنتظره باشد؛ در مقر این شرکت مستقر در گوتنبرگ سوئد، ممنوعیت روابط وجود دارد و افراد باید قبل از شروع جلسات، تلفن همراه خود را در یک مخلوط‌کن قرار دهند. طرح بازاریابی جدید، این شرکت را در همه مکان‌های عجیب و غریب ظاهر می‌کند. به گفته ویسر شاید تنها جایی که کسی نتواند لینک‌اندکو را مشاهده کند یک نمایشگاه خودرو باشد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات