فراخوان فیات کرایسلر برای بیش از چهار میلیون خودرو

یک‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گروه فیات کرایسلر حدود ۴.۸ میلیون خودرو را در سراسر قاره آمریکا به علت نقص در سیستم کنترل کروز فراخوانی می‌کند که شامل شاسی‌بلند جیپ چروکی و دوج چلنجر نیز می‌شود.
تبلیغات

گروه خودروسازی فیات کرایسلر (FCA) حدود ۴.۸ میلیون خودرو را در سراسر ایالات متحده آمریکا فراخوانی می‌کند؛ زیرا این شرکت مشخص کرده است که وقوع «یک سری رویدادهای نامطلوب» می‌تواند مانع از عملکرد صحیح سیستم کنترل کروز شود.

طبق گفته خودروساز، در بعضی مواقع افرادی که مدل‌های آسیب‌دیده را در اختیار دارند، عملکرد مناسبی از آن مشاهده نمی‌کنند. به این صورت که هنگامی راننده سیستم کنترل کروز را فعال می‌کند، باید سرعت خودرو به‌طور همزمان افزایش یابد و سپس در میزان انتخاب‌شده توسط راننده ثابت شود. چنین مواقعی در مدل‌های آسیب دیده، اتصال کوتاهی در یک شبکه الکتریکی خاص به وجود می‌آید و ناگهان راننده متوجه می‌شود که نمی‌تواند سیستم کنترل کروز را غیرفعال کند. این عیب گرچه شاید بسیار جزئی به نظر برسد؛ اما در مواقعی می‌تواند منجر به تصادف شدید و حتی مرگ سرنشینان خودرو شود. 

این اتفاق بسیار ترسناک است؛ اما فیات کرایسلر می‌گوید رانندگان می‌توانند با استفاده از ترمز خودرو، بر شتاب سیستم کنترل کروز غلبه کنند. شرکت فیات کرایسلر همچنین یادآور می‌شود که رانندگان می‌توانند جعبه‌دنده‌ی خودرو را به حالت خلاص تغییر دهند و سپس ترمز کنند. صرف‌نظر از این‌که چه گزینه‌ای استفاده می‌شود، هنگامی که خودرو در حالت پارک قرار بگیرد، سیستم کنترل کروز غیرفعال خواهد شد.

مارک چرنوبی، افسر ارشد بازرسی فنی گروه خودروسازی فیات کرایسلر و رئیس بازرسی قوانین و ایمنی خودرو در منطقه آزاد تجاری آمریکای شمالی یا نفتا (NAFTA)، طی بیانیه‌ای گفت:

با وجود شرایط فوق‌العاده‌ای که باید مشتری قبل از بروز مشکل در خودرو تجربه کند، ما این اقدام را انجام می‌دهیم؛ زیرا ما به‌طور کامل به اجرای ایمنی خودرو متعهد هستیم. ما روش حل مشکل و چاره کار را می‌دانیم و در اختیار داریم؛ شبکه‌ای وسیع از نمایندگی‌های گروه خودروسازی فیات کرایسلر در این زمینه مشغول به کار هستند و آماده ارائه خدمات فنی مورد نیاز به مشتریان خودروهای آسیب دیده خواهند بود.

گروه فیات کرایسلر تا هفته آینده به مشتریانی که خودرویشان احتمالا مشکل داشته باشد، اطلاع‌رسانی می‌کنند. ولی برای جلوگیری از رخ دادن حادثه ناگوار، FCA به رانندگان توصیه می‌کند که تا زمانی که خودرو با نرم‌افزار بروزرسانی شده مجهز نشده و مشکل آن برطرف نشود، از فعال کردن سیستم کنترل کروز بپرهیزند. تاکنون هیچ گونه صدمه یا حادثه‌ای مربوط به این فراخوانی خودرو به فیات کرایسلر اطلاع داده نشده است، هرچند که این خودروها از ابتدا تاکنون مسافتی بیش از ۳۲۱ میلیارد کیلومتر را طی کرده‌اند.

خودروهای تولیدی گروه فیات کرایسلر که مجهز به پیشرانه بنزینی و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک هستند و از سیستم کنترل کروز فوق‌الذکر بهره‌ می‌برند، به شرح زیر هستند و مشمول فراخوانی خودرو این گروه خودروسازی می‌شوند: 

سدان کرایسلر 200 مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷

سدان کرایسلر 300 مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ 

مینی‌ون کرایسلر پاسیفیکا مدل ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ 

کوپه دوج چلنجر مدل ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸

سدان دوج چلنجر مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

کراس‌اور دوج جورنی (Journey) مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

شاسی‌بلند دوج دورانگو (Durango) مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

شاسی‌بلند جیپ چروکی مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

شاسی‌بلند جیپ گرند چروکی مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

جیپ رانگلر مدل ۲۰۱۸

وانت پیک‌آپ رم 1500 مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

وانت پیک‌آپ رم 2500 مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

وانت پیک‌آپ رم 3500 مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

تمام مدل‌های وانت (بدون کفی عقب) رم 3500 مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

تمام مدل‌های وانت (بدون کفی عقب) رم 4500 و 5500 مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸

Ram 1500

فیات کرایسلر همچنین یادآور شده است که دیگر خودروهای مشمول این طرح در کانادا، مکزیک و سایر بازارها را پس از این فرا خواهد خواند. این فراخوانی خودرو شامل فیات فریمونت (Fiat Fremont) نیز می‌شود که در حقیقت نسخه به‌روزشده‌ای از کراس‌اور دوج جورنی است. 

پیش از این حدود دو سال پیش، گروه خودروسازی فیات کرایسلر نزدیک به یک میلیون خودرو را به خاطر نقص در اهرم تعویض دنده فراخوانی کرد. این فراخوانی خودرو شامل محصولاتی می‌شد که از جعبه‌دنده‌ی هشت سرعته اتوماتیک استفاده می‌کردند. اگرچه این نقص بسیار جزئی بود؛ اما باعث بروز بیش از چهل حادثه منجر به جراحت شد. در پی این حادثه فیات کرایسلر مجبور به عذرخواهی از مشتریان، بهبود سیستم‌های هشداردهنده و رفع مشکل جعبه‌دنده‌‌های اتوماتیک خود شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات