نشانه‌هایی از این‌که در مسیر شغلی اشتباه قرار دارید

شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
قرار گرفتن در موقعیت یا مسیر شغلی بد، علاوه بر ناکامی‌های مادی باعث بیماری‌‌های روحی نیز می‌شود. اما چگونه می‌توان نامناسب بودن شغل را تشخیص داد؟
تبلیغات

فعالیت در مسیر شغلی اشتباه اتفاق غیر معمولی نیست. طبق اظهارات کارن الیزاگا، مربی کسب و کار و مؤلف کتاب «نقطه‌ی عطف خود را پیدا کنید»، همیشه به‌آسانی نمی‌توان بین موقعیت شغلی بد و مسیر شغلی بد تمایز قائل شد. اگر از شغلتان ناراحت هستید و نمی‌توانید با این مسئله کنار بیایید، اما درباره‌ی تغییر شغل مطمئن نیستید، در ادامه راهکار‌هایی برای تشخیص این امر ارائه می‌دهیم.

با وجود تلاش سخت، نتایج رضایت‌بخشی ندارید

در مقاله‌ی ایزاگا آمده است که اگر به محیط کاری و شغل خود علاقه‌مند هستید ولی با وجود به کار گرفتن تمام تلاش، نتایجی در حد بقیه‌ی همکاران کسب نمی‌‌کنید، دلیلی بر نداشتن مهارت کافی یا کمبود استعداد لازم برای موفقیت در آن شغل است.

درباره‌ی کار بسیار شکوه و گلایه می‌کنید

اگر شکایت و ناله‌های شما از کار بیش از حد معمول است، احتمالا مسیر اشتباه را انتخاب کرده‌اید. به عقیده‌ی کارشناسان نشانه‌ی دیگر مسیر شغلی اشتباه، افکار و احساسات منفی پس از انجام وظایف است.

دو راهی تصمیم‌گیری

حوزه‌ای که در آن کار می‌کنید با اعتقادات شما در تضاد است

شاید انگیزه‌هایی مانند موقعیت مکانی، پرستیژ شغلی و درآمد خوب در ابتدا بتوانند شما را ترغیب به پذیرش کار کنند. اما با وجود چنین مزایای منحصربه‌فردی وجدان و شخصیتتان نمی‌تواند با خط مشی و سیاست‌های کاری مجموعه کنار بیاید و سرانجام دچار استهلاک روحی خواهید شد.

استفاده‌ای از استعداد‌هایتان نمی‌کنید

هر کسی دوست دارد در حرفه‌ای مشغول به کار باشد که استعداد‌هایش را تقویت کند و از نقاط ضعفش دور باشد. وقتی در فعالیتی باشید که از هیچ‌ کدام از نقاط قوت خود بهره‌ای نمی‌برید، به روزمرگی دچار خواهید شد و لذتی از شغل خود نخواهید برد. این مسئله دلیل روشنی برای تغییر مسیر کاری است.

آرزوی خلاص شدن دارید

اگر در موقعیتی هستید که دغدغه‌ای نسبت به از دست دادن کارتان ندارید یا حتی آرزوی اخراج شدن داشته باشید، چنین روحیه‌ای کاملا بیان‌گر اشتباه بودن مسیر شغلی است.

اگر هر یک از موارد بالا در مورد شما صدق می‌کند نشان‌دهنده‌ی اشتباه بودن مسیر و حرفه‌ی شغلی است. اعتمادبه‌نفس خود را از دست ندهید. کسی شما را مجبور به ماندن در آن وضعیت نکرده است و برای پیدا کردن شغل جدید همیشه لازم نیست از ابتدا شروع کنید. برای تصمیم‌گیری در مورد تغییر شغل به سؤالات زیر پاسخ دهید.

  • در باطن خود چه کسی هستید؟
  • چه مهارت‌هایی دارید؟
  • چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد؟
  • چه چیزی شما را خوشحال می‌کند؟
ویژگی‌های شغل مناسب

متأسفانه بسیاری از افراد سؤال آخر را نادیده می‌گیرند و با هدف حفظ منبع درآمد، چشمشان را روی انگیزه و آرزوهای خود می‌بندند و بیش‌تر به دنبال شغل‌‌های در دسترس‌ هستند.

در ادامه به استفاده‌ی از مهارت‌ها و تخصص‌هایتان در شغل و حرفه‌ای جدید فکر کنید. فراتر از تصور خودتان بسیار متعجب خواهید شد که چقدر قادر به تطبیق مهارت‌هایتان با شغل‌های جدید هستید.

پس از انتخاب شغل جدید با افرادی که در آن کار سابقه و تخصص خوبی دارند مشورت کنید و از آن‌ها اطلاعاتی درباره‌ی فرصت‌های جدید در آن حوزه و نحوه‌ی شروع فعالیت بگیرید. آیا به یادگیری مهارت یا تخصص خاصی نیاز است؟ آیا باید در کلاس‌های آموزشی خاصی ثبت‌ نام کنید یا با کارآموزی می‌توانید مهارت‌های لازم را کسب کنید؟ این اطلاعات به شما کمک می‌کنند که تصمیم دقیق‌تری در مورد پیش‌نیاز‌های شغل بگیرید. شاید خلاف تصور خودتان در وضعیت فعلی نیز از همه‌ی شرایط لازم برای آن کار برخوردار هستید.

قبل از فعالیت رسمی در حرفه‌ی جدید بهتر است برای کسب تخصص و تجربه‌های لازم مدتی به کارآموزی بپردازید

برای کسب تجربه‌ در شغل جدید بهتر است قبل از درخواست رسمی مدتی به کارآموزی بپردازید. به عقیده‌ی یکی از مربیان کسب و کار اگر می‌خواهید وارد حرفه‌ی جدیدی شوید ولی احساس می‌‌کنید هنوز از تخصص کافی برخوردار نیستید، بهتر است در شرکت‌‌های دیگری مدتی به کارآموزی و کسب تخصص و تجربه بپردازید. این کار سبب می‌شود به‌مرور تخصص‌هایتان را رشد دهید و از بسیاری از اشتباه‌های متداول افراد تازه‌کار دور باشید و بتوانید بهتر رقابت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات