اینتل پردازنده جدیدی برای شبکه عصبی مصنوعی عرضه می‌کند

جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل از پردازنده‌ی شبکه‌ی عصبی Nervana L-1000 پرده‌برداری خواهد کرد که می‌تواند سرعت یادگیری هوش مصنوعی را افزایش دهد.
تبلیغات

اینتل از برنامه‌های خود برای عرضه‌ی یک پردازنده‌ی جدید شبکه‌های عصبی (Neural Networks) خبر داد. این پردازنده که Nervana L-1000 نام دارد، محصولی از خانواده‌ی پردازنده‌های Spring Crest است و کار توسعه‌دهندگان را برای آزمایش و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی ساده‌تر خواهد کرد. اینتل پاییز سال گذشته از پردازنده‌های خانواده‌ی Lake Crest پرده‌برداری کرد؛ این پردازنده‌ها اولین نسل از پردازنده‌های شبکه‌ی عصبی بودند که توسط اینتل عرضه می‌شدند. امسال اینتل می‌خواهد پردازنده‌های خانواده‌ی Spring Crest را جایگزین Lake Crest کند؛ به گفته‌ی ناوین رائو، مدیر بخش محصولات هوش مصنوعی اینتل، این پردازنده‌های جدید به میزان ۳ الی ۴ برابر سریع‌تر از نسل قبلی پردازنده‌های شبکه‌ی عصبی اینتل هستند.

L-1000 اولین پردازنده‌ی تجاری شبکه‌ی عصبی اینتل است و از اواخر سال ۲۰۱۹ به‌طور گسترده در بازار عرضه خواهد شد. خبر ارائه‌ی این پردازنده‌ی جدید در جریان اولین کنفرانس توسعه‌ی هوش مصنوعی اینتل در تالار هنرهای زیبای شهر سن‌فرانسیسکو منتشر شد.

ناوین رائو / Naveen Rao

ناوین رائو، مدیر بخش محصولات هوش مصنوعی اینتل

رائو اعلامیه‌ای در این رابطه منتشر کرده است و می‌گوید:

... ما همچنین از فرمت bfloat16 پشتیبانی خواهیم کرد؛ این یک فرمت عددی است که به‌طور گسترده در صنعت رایانه و برای شبکه‌های عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در پردازنده‌ی L-1000 نیز استفاده خواهد شد. با گذر زمان، اینتل پشتیبانی از فرمت bfloat16 را به دیگر محصولات هوش مصنوعی‌اش، از جمله پردازنده‌های خانواده‌ی زئون و مدارهای مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FGPA) اضافه خواهد کرد. این بخشی از یک استراتژی منسجم و جامع برای فراهم آوردن توانایی آموزش هوش مصنوعی در پردازنده‌های عرضه‌شده توسط ما (اینتل) است.

پیش از این پردازنده‌ی جدید، اینتل بورد الکترونیکی کوچکی موسوم به AI Core را با واحد پردازش تصویری Movidius Myriad 2 عرضه کرد؛ این بورد کوچک به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد قابلیت‌های یادگیری ماشین را به محصولات خود اضافه کنند. پیش‌تر اینتل محصولی موسوم به Neural Compute Stick عرضه کرده بود که امکان مشابهی برای تولید کنندگان فراهم می‌آورد.

AI Core and Neural Compute Stick

Neural Compute Stick و AI Core

در هفته‌های گذشته، اینتل قدم‌های جدیدی برداشته است؛ قدم‌هایی که نشان می‌دهند غول دنیای پردازنده‌ها می‌خواهد حضور خود را در میان علاقه‌مندان افزایش کاربردهای هوش مصنوعی پررنگ‌تر کند.

هفته‌ی گذشته اینتل، بر پایه‌ی کیت توسعه‌ی نرم‌افزار Computer Vision، از ابزاری موسوم به OpenVINO پرده‌برداری کرد. این ابزار چهارچوبی است برای هوش مصنوعی تصویری و در کنار واحدهای پردازش تصویری Movidius، در بیش از ۸ میلیون خودروی خودران مورد استفاده قرار خواهند گرفت. شایان ذکر است که اینتل استارتاپ Movidius را در سال ۲۰۱۶ به تصاحب خود در آورده بود.

Intel OpenVINO

اوایل ماه جاری میلادی، مایکروسافت پیش‌نمایشی از پروژه‌ی Brainwave را ارائه داد. هدف این پروژه سرعت بخشیدن به آموزش شبکه‌های عصبی عمیق است و ردموندی‌ها برای این پروژه به مدارهای مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر Stratix 10 محصول اینتل وابسته خواهند بود.

شرکت‌هایی مانند انویدیا و ARM اعتبار خود را در زمینه‌ی تولید واحد‌های پردازش گرافیکیِ کارآمد جهت پردازش تصاویر افزایش داده‌اند و شرکت‌هایی همچون گوگل نیز به تولید تراشه‌های ویژه‌ی هوش مصنوعی مشغول هستند؛ اما اینتل با پردازنده‌های عمومی خود تا حدودی قافیه را به رقبا باخته است.

اما در جریان کنفرانس توسعه‌ی هوش مصنوعی، اینتل و شرکای این شرکت وقت زیادی صرف تمرکز بر بهبودهای پردازنده‌های سری Xeon کردند. در این میان می‌توان به افزایش سه‌برابری بهره‌وری در زمان استفاده از TensorFlow اشاره کرد. غول دنیای پردازنده‌ها معتقد است، از آن‌جا که اغلب مراکز داده از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند، بیشینه‌ی بار پردازش و یادگیری هوش مصنوعی همچنان بر دوش پردازنده‌های Xeon اینتل است.

علاوه بر موارد فوق، اینتل اعلام کرده است که آزمایشگاه هوش مصنوعی این شرکت در نظر دارد کتابخانه‌های پردازش زبان طبیعی خود را به‌صورت منبع باز در آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات