با اسنپدراگون 710، گوشی‌های میان رده از گذشته قوی‌تر خواهند بود

جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اسنپدراگون ۷۱۰، پردازنده‌ای است که می‌تواند بالاتر از پردازنده‌های سری ۶۰۰ قرار بگیرد؛ اما به قدرتمندی پردازنده‌های سری ۸۰۰ کوالکام نخواهد بود.
تبلیغات

کدام پردازنده از پردازنده‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۶۶۰ قدرتمندتر است اما به اندازه‌ی پردازنده‌ی رده بالای اسنپدراگون ۸۴۵ که در گلکسی اس ۹ سامسونگ استفاده شده قدرتمند نیست؟ واضح است که پاسخ این سؤال چیزی به‌جز پردازنده‌ی جدید کوالکام موسوم به اسنپدراگون ۷۱۰ نیست؛ این پردازنده اولین محصول از خانواده‌ی پردازنده‌های سری ۷۰۰ کوالکام است که اخبار مربوط به عرضه‌ی آن‌ها مدتی پیش منتشر شد.

اکنون که اسنپدراگون ۷۱۰ معرفی شده است، کوالکام همان قول‌هایی را که در زمان انتشار خبر عرضه‌ی سری ۷۰۰ داده بود تکرار کرده است. این پردازنده در زمینه‌ی پردازش هوش مصنوعی دو برابر بهتر از اسنپدراگون ۶۶۰ خواهد بود؛ به ادعای کوالکام، این مسئله منجر به بهبودهای مختلفی در زمینه‌هایی همچون رابط‌ کاربری صوتی، تصویربرداری و کارایی حسگرهای زیستی (حسگر اثر انگشت، سیستم تشخیص چهره و...) خواهد شد. اجزای دیگر این پردازنده مانند مودم نسل چهارم X15 و پردازنده‌ی تصویر Spectra 250، نسخه‌هایی ضعیف‌تر مودم قدرتمند X20 و پردازنده‌ی تصویر Spectra 280 هستند که در پردازنده‌های سری ۸۰۰ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کوالکام

این پردازنده در زمینه‌ی هوش مصنوعی بهتر از اسنپدراگون ۶۶۰ خواهد بود

مودم X15 نمی‌تواند مانند مودم X20 از اینترنت نسل چهارم گیگابیتی پشتیبانی کند؛ اما سرعت انتقال اطلاعات در مودم‌ X15 بالاتر از مودم X12 است که در پردازنده‌های سری ۶۰۰ اسنپدراگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. با مودم X15 امکان دسترسی به سرعت دانلود ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه و افزایش قدرت سیگنال وجود دارد. در مورد بهبودهای رسانه‌ای نیز وضع به همین منوال است؛ شما شاهد تمام پیشرفت‌های موجود در پردازنده‌های سری ۸۰۰ نخواهید بود، اما پردازنده‌های سری ۷۰۰ از پردازش رنگ ۱۰ بیتی پشتیبانی می‌کنند (برای مقایسه، در پردازنده‌های سری ۶۰۰ پردازش رنگ به‌صورت ۸ بیتی است). ابزارهایی که از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۱۰ استفاده می‌کنند توانایی پخش ویدئوهای 4K HDR خواهند داشت؛ امکانی که تاکنون تنها به پردازنده‌های سری ۸۰۰ اسنپدراگون محدود بود.

اسنپدراگون ۷۱۰ بر پایه‌ی معماری ۱۰ نانومتری ساخته شده است. کوالکام ادعا می‌کند که به لطف استفاده از این معماری، شاهد بهبود ۲۰ درصدی کارایی در مقایسه با اسنپدراگون ۶۶۰ خواهیم بود. همچنین، مصرف انرژی در اسنپدراگون ۷۱۰، به‌ویژه در زمان پخش ویدئو و اجرای بازی‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

نتیجه‌ی نهایی، ترکیبی از ویژگی‌ها است. بهبودهایی که باعث می‌شود این پردازنده‌ی جدید بالاتر از پردازنده‌های سری ۶۰۰ قرار بگیرد؛ هرچند این رهاورد جدید کوالکام به قدرتمندی پردازنده‌های سری ۸۰۰ نخواهد بود. اما عرضه‌ی چنین محصولی از سوی کوالکام اندکی عجیب به نظر می‌رسد؛ چرا که به نظر نمی‌رسد بازار سخت‌افزار عمیقا مشتاق و نیازمند چنین پردازنده‌ای باشد، پردازنده‌ای که می‌توان آن‌ را نیمه پرچم‌دار خواند.

کوالکام با نگاهی به بازارهای جهانی دست به عرضه‌ی این پردازنده زده است

از سوی دیگر، احتمالا کوالکام با نگاهی به بازارهای جهانی دست به عرضه‌ی این پردازنده زده است. در بازار ایالات متحده، گوشی‌های پرچم‌دار و گران‌قیمت حرف اول را می‌زنند؛ اما در دیگر بازارها، شرکت‌هایی مانند شیائومی و ویوو با گوشی‌های اندروید میان‌رده‌ نبض بازار را در اختیار دارند. با چنین دیدگاهی، میان‌رده‌های اندروید آینده، به لطف قیمت پایین‌تر و با استفاده از این پردازنده‌ی نسبتا قدرتمند‌تر، ممکن است به موفقیت‌های بزرگ‌تری دست پیدا کنند؛ موفقیتی که پرچم‌دارهایی مانند گلکسی اس ۹ و پیکسل ۲ نتوانسته‌اند به آن نائل شوند.

خوشبختانه به‌زودی خواهیم دید که آیا محصول جدید کوالکام با موفقیت روبه‌رو خواهد شد یا خیر؛ چرا که قرار است گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۷۱۰ در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی عرضه شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات