نقص فنی و مشکلات فراوان تسلا مدل 3 در بلندمدت

جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
تیم وب‌سایت ادموندز پس از تجربه‌ی استفاده از تسلا مدل 3 در طول چهارماه، مشکلات فراوان این سدان تمام برقی را غیرقابل قبول می‌دانند.
تبلیغات

تیم تحریریه وب‌سایت ادموندز (Edmunds) با مدیریت دن ادموندز، بررسی و تست تسلا مدل 3 (نسخه‌ی با شعاع حرکتی بالا) در بلندمدت را آغاز کرده است، گزارش این ماه خود از این سدان تمام برقی را منتشر کرد. تسلا مدل 3 اساساً به‌عنوان خودروی روزمره اعضای تیم ادموندز استفاده می‌شود تا بهترین بررسی ممکن از این خودرو به‌دست آید. 

در گزارش این ماه، مشکلات زیادی در تسلا مدل 3 به چشم می‌خورد. پس از ۱۶ هفته خرید، اعضای تیم به‌قدری با مشکلات ریز و درشت مواجه شده‌اند که تصمیم به تهیه لیست خرابی‌های مدل 3 در گوگل داکس (Google Docs) گرفته شد.

 Tesla Model 3 / تسلا مدل 3

در جدیدترین گزارش گروه کارشناسان ادموندز آمده است:

خودروی برقی انقلابی و پرطرفدار را فراموش کنید. تسلا با این عملکرد، چیزی بیشتر از یک پی‌نوشت کوتاه در صنعت خودروسازی نخواهد شد. مدل 3 برای ما ۵۶ هزار دلار خرج داشت و با توجه به این قیمت، تجربه‌ی استفاده از آن در این مدت غیرقابل قبول بوده است. البته این یک خودروی معمولی ۵۶ هزار دلاری نیست؛ ما برای خرید مدل ۳ ابتدا یک هزار دلار ودیعه دادیم تا در صف انتظار دو ساله قرار بگیریم و حالا پس از تحویل و استفاده، خودرو درحال فروپاشی است.شاید کسانی که توانایی پرداخت مبالغ بالای ۱۰۰ هزار دلار برای مدل S دارند، به تسلا حق میدان آزمایش بیشتری بدهند. شاید این مبلغ برای یک خودرو با این تجهیزات و فناوری‌ها، ارزان قیمت باشد. شاید خرید این خودرو یک قربانی باشد تا استفاده از خودروهای احتراقی کنارگذاشته شود و البته دسترسی به مسیر ویژه‌ی تعبیه شده در خیابان‌ها ممکن باشد. تسلا باید مشکلات خودرویی که برای عموم به جذابیت رسیده است را برطرف کند. فعلاً اصلاً چنین کاری نکرده است.
Tesla Model 3 / تسلا مدل 3

تیم ادموندز در ادامه به مسافت طی شده و مصرف تسلا مدل 3 اشاره می‌کند. هدف اصلی طی کردن مسافتی حدود ۲۷۳۶ کیلومتر در ماه است که این رقم در ماه گذشته به ۱۸۰۲ کیلومتر محدود شد. در ماه گذشته مدل 3 فقط یک بار از ایستگاه سوپرشارژر و ۱۲ بار از شارژرهای استاندارد خانگی تسلا استفاده کرده است. برای رسیدن به مسافت هدف‌گذاری شده، تیم ادموندز باید دفعات بیشتری به ایستگاه سوپرشارژر مراجعه کنند. به‌طور کلی در طول مدت چهار ماهه، حدود ۸۴۶۰ کیلومتر مسافت با تسلا مدل 3 طی شده و به‌طور میانگین در هر ۱۶۰ کیلومتر ۳۱.۷ کیلووات ساعت انرژی مصرف شده است. لازم به ذکر است که قیمت هر کیلووات ساعت انرژی از ۲۰ سنت به ۲۶ سنت در ایستگاه‌های سوپرشارژر افزایش پیدا کرده است که البته همچنان در مقایسه با شارژرهای استاندارد خانگی سطح ۲ تسلا، معامله‌ی بهتری محسوب می‌شود.

Tesla Model 3

در ادامه‌ی مطلب، گزارش برخی مشکلات تسلا مدل 3 آورده شده است. بالا رفتن خودکار صدای سیستم صوتی حتی درهنگامی هیچ سرنشینی در خودرو نیست، یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات مدل 3 بوده است. به‌دلیل مشکلات فراوان، تسلا مدل 3 در طول ماه گذشته دوبار به سرویس کلی نیاز پیدا کرده که البته سرویس سوم نیز هم‌اکنون تاریخ خورده است. بخشی دیگر از مشکلات این خودروی برقی در طول این مدت به‌این شرح بوده است:

  • عدم تشخیص کارت‌شناسایی و به‌دنبال آن عدم حرکت به جلو یا عقب. برای اصطلاحاً دنده انداختن و حرکت به جلو یا عقب، باید اپلیکیشن را بسته و دوباره اجرا کرد.
  • دوربین عقب تصویری نشان نمی‌دهد.
  • نمایشگر راهیاب همزمان اعمال بزرگ‌نمایی و بالا و پایین تصویر را به نمایش می‌گذارد.
  • سیستم صوتی به‌صورت خودکار در حالت بالاترین حجم صدای ممکن روشن می‌شود.
  • تصاویر نمایشگر سیستم صوتی به‌صورت خودکار و بدون دستور سرنشین بالا و پایین می‌رود.
  • آیکن‌های نمایشگر راهیاب به‌صورت خودکار روشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.
  • آینه‌ی آفتاب‌گیر سرنشین جلو کاملاً جدا شد.
  • در هنگام استارت، نمایشگر کاملاً خاموش شد و هیچ عملی را نمی‌پذیرفت. پس از ریستارت کردن خودرو، نمایشگر دوباره روشن شد اما دوربین عقب از کار افتاد.

پس از این مشکلات خودرو به مرکز سرویس تسلا برده شد. نمایشگر مرکزی تعویض و فرم‌ور (Firmware) آپدیت شد؛ تمام این فرآیند، حدود سه ساعت طول کشید. پس از دو هفته مشکلات دیگری در تسلا مدل 3 نمایان شد:

  • عدم فعال شدن دنده و حرکت به عقب یا جلو پس از استارت. باید حرکت باید منتظر انرژی رسانی بیشتر باشیم. پس از شنیدن صدای تق بلند از محور عقب، حرکت با خودرو امکان پذیر شد.
  • باوجود فضای موجود، پیام محدود بودن فضا برای ذخیره‌ی انرژی نمایش داده شد. با ریبوت نمایشگر، این پیام محو شد.
  • پیام عدم انرژی رسانی به قوای محرکه و لزوم توقف خودرو نمایش داده شد ولی خودرو بدون مشکل به حرکت ادامه داد.
  • در حالی که آفتاب‌گیر سرنشین جلو رو به پایین بود، آینه‌ی آن جدا شد.

تمام این مشکلات در طول چهار هفته اتفاق افتاده است و اعضای تیم ادموندز پس از تجربه‌ی مالکیت نزدیک به چهار ماه، تقریباً مدل 3 را غیرتحمل می‌دانند. در کنار این مشکلات، برخی از نقاظ قوت مدل 3 نیز اعلام شده است. البته از نظر اعضای تیم ادموندز فقط فضای زیاد صندوق عقب و سواری مناسب در بزرگراه‌ها جزو نقاط مثبت تسلا مدل 3 است. علاوه بر مشکلات ذکر شده، اعضای تیم ادموندز از پیچیده بودن کار کردن با نمایشگر، نبود دستگیره‌های در و مشکل بودن دسترسی به دکمه‌ آن در تاریکی و سواری فوق‌العاده‌ آزاردهنده‌ی صندلی‌های ردیف عقب نیز شکایت کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات