اینتل تراشه جدیدی با هسته‌های زئون و FPGA یکپارچه معرفی کرد

جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل مدتی پیش شرکت الترا فعال در زمینه‌ی FPGA را خریداری و سرمایه‌گذاری فراوانی روی این شرکت و فناوری‌های آن کرد. حالا به مرور نتایج این سرمایه‌گذاری در حال نمایان شدن است.
تبلیغات

اینتل از تراشه‌ای جدید در بستر قابل توسعه‌ی زئون رونمایی کرده که علاوه بر دارا بودن پردازنده سطح سرور اسکای‌لیک با هسته‌های AVX-512 و توپولوژی جدید مِش، میزبان یک واحد جدید نیز هست. از مدت‌ها پیش شایعاتی مبنی بر برنامه‌ریزی اینتل برای قرار دادن یک واحد FPGA الترا به صورت یکپارچه با پردازنده‌های زئون به گوش رسیده بود، و حالا غول دنیای تراشه‌ها این کار را انجام داده است. این شرکت از تراشه Xeon Gold 6138P رونمایی کرده که یک اف‌پی‌جی‌ای Aria 10 GX 1150 الترا در درون خود دارد.

سال گذشته در نمایشگاه سوپرکامپیوتینگ ۲۰۱۶، اینتل یک تراشه زئون با پردازنده برادول معرفی کرد که در درون خود یک اف‌پی‌جی‌ای داشت، اما هیچ‌گونه جزییات بیشتری درباره آن ارائه نکرد و حتی تراشه را در معرض دید نیز قرار نداد. امسال نیز در نمایشگاه MWC بار دیگر یک پردازنده مقیاس‌پذیر را معرفی کرد که درون خود میزبان یک FPGA بود، اما باز هم تراشه را به نمایش نگذاشت و حتی به مراجعین اجازه باز کردن جعبه‌ای که تراشه را درون آن قرار داد بود را نداد. اینتل می‌گفت این تراشه برای به‌کارگیری در پردازش‌هایی مانند آن‌چه در شبکه مانند نسل پنجم ارتباطات همراه (5G) مورد نیاز است طراحی شده است اما به سوال‌هایی که از نوع هسته‌های پردازشی به کار رفته و مشخصات FPGA درون این تراشه پرسیده می‌شد، پاسخی نمی‌داد. به همین دلیل خبری از این تراشه مخابره نشد و چندان به این موضوع پرداخته نشد.

دو ماه بعد ار آن از نمایشگاه PC-Watch خبر می‌رسد که اینتل از تراشه Xeon Gold 6138P رونمایی و تولید انبوه آن را نیز آغاز کرده است. برخی از مشتریان منتخب نیز پیش‌تر نمونه‌های اولیه این تراشه را دریافت کرده‌اند. در مراسم رونمایی اعلام شده که شرکت فوجیستو به عنوان یکی از همکاران اینتل برای ساخت سیسمتی مبتنی بر این تراشه برنامه‌ریزی کرده است.

مشخصات

Xeon Gold 6138P with Arria 10 FPGA

Xeon Gold 6138P

سوکت

Socket P - LGA 3647

Socket P - LGA 3647

ترد / هسته

20 / 40

20 / 40 ?

فرکانس پایه

2000 MHz

فرکانس توربو

3700 MHz

3700 MHz?

تعداد لین‌های PCIe

48

32

DRAM

Six Channels DDR4-2666

Six Channels DDR4-2666

FPGA

Arria 10 GX 1150

المان‌های منطقی

1150K (1.15m)

حافظه‌ی یکپارچه

53 Mb

تعداد لینک‌های UPI

Three

Two

TDP

125 W

125 W CPU

60 - 70 W FPGA

195 W Total

قیمت

$2612

Arm, Leg

اینتل پردازنده‌ی زئون را با پهنای باند 160 گیگابیت در هر سوکت (هنوز مشخص نیست این ارتباط دو جهته است یا خیر) و با استفاده از یک اتصال مجزا از حافظه پنهان (Catch) به FPGA متصل می‌کند. از آنجا که می‌دانیم اینتل از فناوری OmniPath Fabric برای اتصال پردازنده و FPGA استفاده کرده، این اتصال احتمالا پروتکلی متفاوت را روی رابط PCIe x16 که برای اجزای درون تراشه‌ای در نظر گرفته شده است، اجرا می‌کند. به این ترتیب می‌تواند از مزایای اتصال فوق العاده مسیر (UPI) اینتل نیز برای انطباق حافظه پنهان و دسترسی به داده‌ها در سراسر پلتفرم بهره گیرد. این موضوع به معنای آن است که اگر یکی از ارتباط‌های UPI از پردازنده برای FPGA استفاده کند تراشه می‌تواند تنظیمات Xeon و FPGA را به بهترین وجه به سوکت دوگانه کاهش دهد. اما اینتل برای تایید این نکات اطلاعاتی را در مورد تراشه جدید ارائه نداد. ما می‌توانیم وجود یک اسلایدر قدیمی Intel تأیید کنیم که پلتفرم باید از یک رابط سریال با سرعت بالا (HSSI) برای اتصال استفاده کند؛ این اسلاید همچنین بیان می‌کند که پردازنده‌های جدید دارای مشخصات قدرتمند مختلف به درگاه‌های استاندارد Skylake-SP هستند و به همین ترتیب Xeon Gold 6138P احتمالا بعید است که در پردازنده‌های سیستم های فعلی قرار گیرد.

 Intel Xeon + FPGA

لیزا اسپلمن در حال نشان دادن تراشه جدید اینتل که از یک هسته زئون و اف‌پی‌جی‌ای میزبانی می‌کند

اینتل برای این رونمایی یک طراحی مرجع سوییچینگ مجازی ساخته است که در آن از اف‌پی‌جی‌ای برای زیرساخت سوییچنگ اطلاعات کاربر (dataplane) استفاده کرده که با ماشین مجازی روی پردازنده کار می‌کند و پردازش‌های مورد نیاز را انجام می‌دهد. اینتل مدعی‌ است این طراحی مرجع ۳/۲ برابر بازده محاسباتی بیشتر و تاخیر ۵۰ درصدی را نسبت به مدل‌های پیاده شده بر روی پردازنده (بدون وجود اف‌پی‌جی‌ای) با استفاده از پلتفرم Open Virtual Switch دارا است. نتایج مورد ادعا از طریق روش DPDK اندازه‌گیری شده است.

سیستمی که مورد آزمایش قرار گرفته یک سرور 2P با دو تراشه Xeon Gold 6138P با اف‌پی‌جی‌ای یکپارچه‌ی Arria 10 GX 1150 و ۱۲ حافظه رم ۱۶ گیگابایتی DDR4 و همچنین یک کارت شبکه آلاسکا 100G مارول بوده است. با این تفاوت که این سیستم همچنین دارای یک اسلات PCIe 3.0 x10 در کنار یک اسلات PCIe 3.0 x8 است. که به نظر می‌رسد اعدادی غیرعادی هستند.

همچنین در این رونمایی اعلام شده که اینتل قصد دارد راه‌کاری مشابه برای استفاده از FPGAهای جداگانه (غیریکپارچه با پردازنده) و با ارتباطی سریع‌تر و یکپارچه ارائه دهد، که البته اطلاعات بیشتری درباره این ارتباط سریع ارائه نشده است. این راه‌کار قابلیت به کارگیری کدهای نوشته شده برای تراشه‌های دارای پردازنده و اف‌پی‌جی‌ای را خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات