آیا دموی هوش مصنوعی گوگل دوپلکس ساختگی بود؟ [بروزرسانی]

سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
شواهدی وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توان مدعی شد گوگل در مورد توانایی هوش مصنوعی خود اغراق کرده است.
تبلیغات

گوگل چندی پیش در کنفرانس سالانه‌ی خود موسوم به Google IO از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی جدیدی به نام دوپلکس رونمایی کرد. این فناوری نوعی دستیار صوتی به حساب می‌آید که قادر است صحبت کردن انسان را با جزئیات بالا تقلید کند. دوپلکس به کمک این توانایی قادر است مثلا با رستوران تماس گرفته و میز رزرو کند یا به آرایشگاه زنگ بزند و وقت بگیرد. در دمویی که ساندار پیچای، مدیر اجرایی گوگل، از طرز کار دوپلکس هنگام رونمایی نشان داد، هوش مصنوعی طبق ادعای ساندار پیچای، به طور واقعی با یک آرایشگاه تماس برقرار کرد و وقت گرفت؛ اما آیا این تماس کاملا واقعی بوده است؟

ساندار پیچای

چند علت وجود دارد که بر اساس آن‌ها واقعی بودن تماس دموی گوگل در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

  • نخست، شخصی که به تماس پاسخ می‌دهد نه نامی از خود می‌برد نه از آرایشگاه؛ به علاوه هیچ اسم و شماره تماسی نیز از تماس‌گیرنده طلب نمی‌کند.
  • دلیل دوم وجود نداشتن هیچ‌گونه صدای محیط هنگام مکالمه است. به‌طور طبیعی وقتی با آرایشگاه یا سالن زیبایی تماس می‌گیرید صداهایی مانند صدای صحبت افراد یا سشوار به گوش می‌رسند؛ اما در این مکالمه هیچ صدای محیطی وجود ندارد.
  • در کالیفرنیا مادامی که هر دو طرف تماس به ضبط شدن آن رضایت ندهند، تماس تلفنی به شکل قانونی ضبط نخواهد شد. یعنی گوگل برای ضبط این مکالمه باید با آرایشگاه دریافت‌کننده‌ی تماس هماهنگ کرده باشد.
  • دلایل فوق برای شک‌کردن به اینکه گوگل یک دموی ساختگی را به حضار تحویل داده است، کافی هستند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توانیم بگوییم تماس مورد بحث ویرایش شده است و قسمت‌های مربوط به معرفی و شاید قسمت‌هایی دیگر حذف شده‌اند.

    با این وجود باید اذعان داشت که پیشرفت فناوری و ارائه‌ی رباتی که بتواند به سبک انسان صحبت کند، پیشرفت چشمگیری محسوب می‌شود؛ البته این پیشرفت نگرانی‌هایی در خصوص آینده‌ی ارتباطات و تعاملات اجتماعی را نیز در پی داشته است. در این میان، هرچند گوگل در راستای رفع نگرانی‌های اخلاقی و اجتماعی مربوط به دوپلکس واکنش‌هایی را نشان داده؛ اما در مورد اتهام ساختگی بودن دموی آن اظهار نظری نکرده است.

    بروزرسانی:

    بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، رستورانی که در دموی دوپلکس با آن تماس گرفته شده بود، شناسایی شده است. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که نام این رستوران Hongs Gourmet واقع در ساراگوتای ایالات کالیفرنایا است. گوگل تصویری را از یک مراسم شام در وبلاگ خود منتشر کرد که نشان می‌داد یانیو لویاتان، رهبر تیم گوگل دوپلکس و ماتان کاملان، یکی از مهندسان این پروژه در رستورانی دور یک میز نشسته‌اند. حال شواهد امر گویای این موضوع است که این میز توسط دوپلکس برای این افراد رزرو شده است. ظاهرا دکوراسیون رستوران یادشده با آن‌چه در تصویر آمده بود، مطابقت دارد. یکی از خدمه‌ی رستوران تأیید کرده است که رزور میز توسط گوگل اسیستنت انجام شده، حال آنکه گوگل پیش از انجام مکالمه، خدمه را در این خصوص مطلع نکرده بوده است. وی همچنین اذعان داشته که کسی از گوگل به او گفته است نام رستوران افشا نخواهد شد که این موضوع خود نشانگر آن است که تماس‌های پخش شده در دموی دوپلکس ویرایش شده بودند. به علاوه، بلومبرگ نیز گزارش کرده است که تماس‌های دمو ویرایش شده بوده و اسامی آرایشگاه و رستوران از آن‌ها حذف شده بودند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات