فعالیت استارتاپ Ossic، تولیدکننده هدفون سه بعدی متوقف می‌شود

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
استارتاپ Ossic که با هدف ساخت هدفون‌هایی با پخش صدای سه‌بعدی، سرمایه‌ی قابل توجه و سفارش‌های پیش فروش زیادی دریافت کرده بود به کار خود پایان می‌دهد.
تبلیغات

شرکت Ossic، استارتاپی با هدف ساخت هدفون‌هایی با توانایی پخش صدای سه‌بعدی بود که نیمی از بودجه‌ی آن از طریق تأمین سرمایه‌ی مردمی و نیم دیگر از طریق سایر سرمایه‌گذاری‌‌ها فراهم شده بود. ظاهرا تمام این پول طی مراحل تحقیق و توسعه و تولید آزمایشی اولیه خرج شده و در نهایت تنها ۲۵۰ عدد هدفون توسط این شرکت ساخته و تعداد انگشت‌شماری از این دستگاه‌ها به دست حامیان پروژه رسیده است.

به بیان روشن‌تر، این استارتاپ از طریق کمک‌های مالی و پیش‌خرید، بیش از ۵ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرد و این سرمایه از طریق مبلغ ناخواسته‌ای که توسط سرمایه‌گذاری‌های جزئی حاصل شد افزایش یافت؛ با این حال تنها تعداد انگشت‌شماری از حامیان اولیه استارتاپ، هدفون‌ را دریافت کرده‌اند و هیچ صحبتی در خصوص اینکه چه اتفاقی برای سایرین خواهد افتاد به میان نیامده است.

از آنجایی که شرکت Ossic ادعا کرده است که به ۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بیشتر برای تولید سایر هدفون‌ها نیاز دارد، سبب نگرانی افرادی که آن را پیش‌خرید کرده‌اند شده است؛ این شرکت بیش از ۲۲ هزار سفارش دریافت کرده که به نظر می‌رسد کمتر از ۱۰۰ واحد از آن‌ها به دست کاربران خواهد رسید. جالب‌تر اینکه Ossic، با انتشار گزارشی در وب‌سایت رسمی خود صراحتا اعلام کرده است که توانایی بازگرداندن پول‌های دریافت‌شده از پیش‌خرید را به خریداران ندارد و به‌زودی شرکت را تعطیل خواهد کرد.

دلیل شکست استارتاپ چیست و سرنوشت پول‌ها چه می‌شود؟

دلایل Ossic در خصوص اینکه چرا این پروژه در نهایت شکست خورد، کمی مبهم است. این شرکت بازار‌های دیگر را به‌طور عمده مقصر شکست خود می‌داند و گسترش آهسته‌ی فناوری‌های واقعیت مجازی و عدم توانایی در جذب سرمایه اولیه‌ی کافی را دلیل اصلی شکست عنوان کرده است. Ossic حتی ادعا می‌کند که کارمندانش به‌صورت رایگان کار می‌کردند و پول خودشان را جهت سرپا نگه‌داشتن شرکت خرج می‌کردند.

در نهایت همانطور که Ossic اظهار می‌کند، این پروژه برای به موفقیت رسیدن، بسیار پیچیده و بزرگ بود. به هر حال این توضیح هیچ تأثیری در ناراحتی افرادی که جهت خرید تولیداتی که هرگز نخواهند دید هزینه کرده‌اند، ندارد و نتیجه این موضوع بعدا مشخص خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات