معرفی استارتاپی که رستوران‌ها را به فضای کار اشتراکی تبدیل می‌کند

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
اغلب رستوران‌ها به‌جز ساعات اوج شلوغی ناهار و شام مشتری چندان زیادی ندارند و می‌توانند فضای خود را در اختیار آزادکارهای علاقه‌مند قرار دهند.
تبلیغات

اگر گفته شود عده‌ای برنامه‌نویس، آزادکار، پیمانکار یا هر شخصی را تصور کنید که تنها از طریق یک کامپیوتر دورکاری می‌کند، چه تصویری در ذهنتان نقش می‌بندد؟ احتمالا عده‌ای را تصور می‌کنید که در یک کافی‌شاپ شلوغ پشت لپ‌تاپ نشسته‌اند، با تلفن صحبت می‌کنند و از میز بغلی می‌خواهند برای مدتی مواظب وسایلشان باشد. تعدادی از آن‌ها برای پیدا کردن کافی‌شاپ مناسب با میز خالی ممکن است ساعت‌ها در شهر چرخیده باشند. فضاهای کار اشتراکی به همین صورت هستند و در ازای دریافت مبلغی به‌صورت ماهانه، برخی امکانات اولیه را در اختیار تیم‌های کاری قرار می‌دهند. اما گاهی اوقات همین مبلغ نیز برای عده‌ای زیاد است و ترجیح می‌دهند با پرداخت مبلغ کمتر و در محیط دیگری کارشان را انجام دهند.

cowork space

دنیل رزنزویگ، هم‌بنیان‌گذار شرکت KettleSpace نیز زمانی که با مشکل فضای کار مناسب روبه‌رو شده بود ایده‌ی جالبی به ذهنش رسید. او مدتی در شرکت مشاور املاک کار می‌کرد و متوجه شد ساختن و نگهداری فضای کار اشتراکی نیاز به سرمایه‌ی زیادی دارد و این شرکت‌ها برای جبران سرمایه‌گذاری خود اجاره‌ی بالایی از تیم‌ها دریافت می‌کنند. همچنین کافی‌شاپ‌ها به اندازه‌ای شلوغ هستند که به‌ندرت فضای خالی برای استفاده پیدا می‌شود.

روزی رزنزویگ در حال رفتن به محل کار بود که مجبور شد تماس تلفنی برقرار کند. خیابان‌ها بسیار شلوغ بودند و رزنزویگ برای فرار از صدای ماشین‌ها مجبور شد وارد یک رستوران شود. داخل رستوران هیچ شخص دیگری حضور نداشت و رزنزویگ چهار ساعت بعد از اتمام تماس تلفنی نیز در رستوران ماند تا به سایر کارهایش رسیدگی کند. او می‌گوید:

در آن لحظه احساس کردم کشف بزرگی انجام داده‌ام. آزادکارهایی که نمی‌توانند محل مناسبی برای نشستن در کافی‌شاپ‌ها پیدا کنند مجبورند از منزل کار کنند و این افراد لایق امکانات بهتری هستند. درنتیجه تصمیم گرفتم روی ایده‌ام کار کنم.
cowork space

اغلب رستوران‌ها در ساعات اوج شلوغی بازهم فضای خالی دارند و این فرصت خوبی برای ایجاد فضای کار اشتراکی است

رزنزویگ از ساعت استراحت ناهار برای تحقیق روی این موضوع استفاده می‌کرد. او در خیابان‌ها قدم می‌زد و با مراجعه به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در ساعت اوج شلوغی ظهر به نتیجه‌ی جالبی رسید. او متوجه شد به‌طور متوسط ۷۵ درصد جمعیت کافی‌شاپ‌ها مشغول کار با لپ‌تاپ بودند و در عین حال حداقل نیمی از فضای اغلب رستوران‌ها خالی بود. او این موضوع را با یکی از دوستان خانوادگی خود که صاحب رستوران بود در میان گذاشت و آن‌ها به کمک هم اولین رستوران فضای کار اشتراکی را در بهار سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کردند.

در همان سال بنیان‌گذار دیگری به جمع آن‌ها وارد شد و تعداد شعب آن‌ها افزایش پیدا کرد. امروزه ۶ رستوران در منهتن نیویورک و یک رستوران در بروکلین با آن‌ها همکاری می‌کنند و تعداد آن‌ها در آینده افزایش پیدا خواهد کرد. اطلاعات مربوط به هر رستوران در وب‌سایت شرکت درج شده است و هیچ محدودیتی در تعداد انتخاب‌های فرد وجود ندارد. این شرکت میزان فروش نوشیدنی و غذای رستوران‌ها را از یک دلار تا دو میلیون دلار افزایش می‌دهد و هزینه‌ی کمی بابت عضویت از آن‌ها دریافت می‌کند و در برخی موارد حتی همان مقدار کم را نیز دریافت نمی‌کند. البته این شرکت در زمینه‌ی کاری خود تنها نیست و شرکت‌های مشابه دیگری در زمینه‌ی رزرو رستوران یا هتل برای جشن‌ها و مهمانی‌ها فعالیت می‌کنند.

شرکت KettleSpace خدمات جالبی نیز به کاربران ارائه می‌دهد. برخی رستوران‌های عضو این طرح برای ناهار باز هستند و برخی دیگر شب‌ها برای سرو شام. هیچ اجباری برای سفارش غذا از طرف افرادی که از فضای رستوران‌های عضو این مجموعه برای کار استفاده می‌کنند وجود ندارد. اما افرادی که دوست داشته باشند می‌توانند غذای خود را با تخفیف خریداری کنند. همچنین در برخی رستوران‌ها کاربران با پرداخت مبلغی می‌توانند قهوه و ساندویچ نامحدود دریافت کنند.

cowork space

درواقع این ایده یک موقعیت برد برد برای هر سه طرف است. افرادی که دنبال فضای کار اشتراکی هستند با پرداخت هزینه‌ی کمی مکان مورد نظر خود را پیدا می‌کنند. این افراد معمولا روی پروژه‌ای کار می‌کنند یا دنبال پیدا کردن راه حلی با همکار خود هستند و حداقل چهار ساعت در فضای رستوران حضور دارند. در این مدت احتمالا نوشیدنی یا خوراکی سفارش می‌دهند و درنتیجه فروش رستوران بالا می‌رود. همچنین اکثر این افراد رفتار شایسته‌ای دارند و با کارمندان رستوران مؤدبانه صحبت می‌کنند. پس این کسب‌وکار هم برای افرادی که به دنبال فضای کار هستند، هم برای رستوران‌های کم‌‍مشتری و هم برای بنیان‌گذار این ایده که مبلغی را از هر دو طرف دریافت می‌کند یک موقعیت برد برد است.

رستوران‌هایی که بعدازظهر فعالیت خود را آغاز می‌کنند معمولا با نصب تابلویی بیرون رستوران، اعلام می‌کنند این محل در طول روز به‌عنوان فضای کار اشتراکی در دسترس است. این تابلو هم تبلیغی برای رستوران و هم برای شرکت KettleSpace است. پس رستوران‌های عضو این مجموعه از مزایای متعددی بهره‌مند می‌شوند. اغلب رستوران‌هایی که شب‌ها فعالیت می‌کنند در طول روز بسته هستند؛ پس مشتری‌ها چگونه وارد رستوران شوند؟ شرکت KettleSpace کارمندانی را به این منظور استخدام کرده است تا در صورت موافقت رستوران‌ها به مشتری خدمات ارائه دهند. همچنین بنیان‌گذاران شرکت در اغلب مواقع در رستوران‌ها حضور دارند. این رستوران‌ها، شعب دفتر کارشان هستند و خودشان نیز از این امکانات استفاده می‌کنند.

در هر رستوران یک مدیر، با سابقه‌ی کار خدمت‌رسانی وجود دارد و به مشتری‌ها مشاوره می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر مشتری در استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ مشکل داشته باشد، این فرد راهنمایی لازم را به او می‌رساند. مربی و مشاوران کسب‌وکار نیز سایر امکاناتی هستند که در صورت نیاز در اختیار مشتری قرار می‌گیرند. درنتیجه این رستوران‌ها هم برای افراد جویای شبکه‌سازی مناسب است و هم برای افرادی که هدفون روی گوششان می‌گذارند و در خلوت به کارهایشان رسیدگی می‌کنند.

cowork space

دورهمی‌های صبحانه، شرکت در فعالیت‌های ورزشی و حضور در سایر رویدادها امکاناتی هستند که در اختیار اعضای مجموعه قرار می‌گیرد. همچنین هفته‌نامه‌ی شرکت ارتباط اعضای مجموعه را افزایش می‌دهد و یک ستون آن به معرفی موفقیت اعضا اختصاص دارد. رزنزویگ در مورد امکانات ارتباطی شرکت می‌گوید:

زمانی که شخصی در شرکت کار می‌کند به‌طور دائم با همکاران خود در ارتباط است. درنتیجه بعد از هر موفقیت بزرگ مانند فروش خوب یا راه‌اندازی محصول جدید مورد تشویق آن‌ها قرار می‌گیرد. اما آزادکارها معمولا تنها هستند. کسی موفقیت‌هایشان را جشن نمی‌گیرد و معمولا ارتباطی با دیگران ندارند. KettleSpace به‌نوعی این مشکل را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. این افراد در محیط رستوران با همنوعان خود آشنا می‌شوند و اخبار مهم را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. همچنین فضای مناسبی برای قرار ملاقات‌های کاری در اختیارشان قرار می‌گیرد.

این شرکت تمام رستوران‌ها را به اینترنت پرسرعت مجهز کرده است و مشتری‌ها هیچ مشکلی بابت مصرف برق و اینترنت نخواهند داشت. رزنزویگ در مورد سایر امکانات شرکت می‌گوید:

ما همچنین در طول روز موسیقی مخصوصی برای مشتری‌ها پخش می‌کنیم. موسیقی‌هایی که باعث افزایش بهره‌وری می‌شوند با صدایی که طبق تحقیقات علمی میزان تمرکز را افزایش می‌دهند در فضای رستوران شنیده می‌شوند.

تهیه‌ی صندلی و نورپردازی مناسب و دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی از دیگر دغدغه‌های شرکت KettleSpace است. درنتیجه شرکت سعی کرده است فضاهای کار را در سطح شهر پراکنده کند تا برای همه در دسترس باشند. این شرکت هنوز تعداد دقیق کاربران خود را اعلام نکرده اما بنیان‌گذاران آن گفته‌اند در چند ماه گذشته بیش از هزاران نفر از خدمات آن‌ها استفاده کرده‌اند. KettleSpace مبلغ ۹۹ دلار برای دسترسی نامحدود، ۴۹ دلار برای ۴۰ ساعت استفاده در ماه و ۲۵ دلار برای ۱۰ ساعت استفاده در ماه از مشتری‌های خود دریافت می‌کند.

این روزها تعداد آزادکارها روبه افزایش است و تمام این افراد به فضایی برای کار احتیاج دارند. بسیاری از این افراد ترجیح می‌دهند پروژه‌های خود را در محیط کافی‌شاپ یا رستوران انجام دهند. از طرفی بسیاری از رستوران‌ها در شلوغ‌ترین ساعات روز نیز فضای خالی دارند و می‌توانند امکانات خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند. رستوران‌ها فروش بیشتری خواهند داشت و آزادکارها نیز فضای مناسبی برای کار پیدا خواهند کرد درنتیجه این موضوع به نفع هر دو طرف است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات