وردپرس، جوملا و دروپال بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا نیستند

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس، جوملا و دروپال، محبوب‌ترین و پرکاربرترین ابزارهای این حوزه هستند؛ اما لزوما بهترین انتخاب‌های موجود نیستند.
تبلیغات

وردپرس، جوملا و دروپال، سه سیستم مدیریت محتوای متن باز مشهور هستند که از نگاه بسیاری از کاربران، به‌عنوان بهترین انتخاب های این حوزه شناخته می‌شوند. این سیستم‌ها طرفداران دوآتشه‌ی خود را دارند؛ اما می‌توان عنوان کرد که این سه رقیب، لزوما بهترین انتخاب‌های مدیریت محتوا نیستند.

در طی سال‌های گذشته، افراد مختلف تلاش کرده‌اند این سیستم‌های مدیریت محتوا را بیش از پیش محبوب کنند و جامعه‌ی کاربران آن‌ها را گسترش دهند. برای رسیدن به این هدف، کاربران و کارشناسان، آن‌ها را برای هر منظور پیشنهاد کرده‌اند. متأسفانه این روند، به اعتبار این سیستم‌های مدیریت محتوا ضربه زده است. مایک جانستون، مؤسس وبسایت CMS Critic، منتشرکننده‌ی محتوای آموزشی و انتقادی در مورد سیستم‌های مدیریت محتوا، در این مقاله سعی دارد ایرادات کلی این روند را بررسی کند و همچنین ثابت کند که سه سیستم مشهور، برای هر منظوری بهترین نیستند.

هدف اصلی مقاله این است که افراد در انتخاب سیستم مدیریت محتوای خود دقت بیشتری به خرج دهند و صرفا با شنیدن یک نام مشهور، آن را به‌عنوان انتخاب اصلی خود در نظر نگیرند. جانستون برای شروع تحقیقاتی در این مقاله، ابتدا نگاهی به سؤا‌ل‌های مشهور و تکراری کاربران در وبسایت پرسش و پاسخ Quora داشته است.

website

عموم کاربران در این وب‌سایت، مشکل خود در مورد انتخاب سیستم مدیریت محتوا را با سؤال ساده‌ی «از چه سیستمی برای مدیریت محتوا استفاده کنم» بیان می‌کنند. نکته‌ی جالب در این میان پاسخ‌های دیگر کاربران است که قاطعانه، یکی از سه CMS وردپرس، جوملا و دروپال را برای هر منظوری پیشنهاد می‌کنند.

نمی‌توان تنها یک سیستم را به‌عنوان راه‌ حلی برای همه‌ی اهداف طراحی وبسایت معرفی کرد

این نوع از پاسخ دادن و پیشنهاد کورکورانه، نه‌تنها کمکی به مکالمه‌ی موجود در کوئرا نمی‌کند، بلکه فرد سؤال‌کننده را در چندراهی جدیدی قرار می‌دهد که تصمیم‌گیری برایش دشوارتر خواهد شد. در این مثال، سؤالی ساده بدون توضیح کامل در مورد نیازهای پروژه، با پیشنهاد سه سیستم کاملا متفاوت با امکانات متفاوت روبرو می‌شود. واقعیت این است که بر خلاف ادعای طرفداران اساسی هریک از سیستم‌ها، هیچ‌کدام را نمی‌توان به‌عنوان بهترین راه‌حل پیشنهاد داد.

هیچ سیستمی بهترین نیست

در همین ابتدای کار باید از طرفداران دوآتشه‌ی هریک از سیستم‌های Wordpress، Joomla و Drupal عذرخواهی کنیم؛ اما حقیقت این است که سیستم مورد نظر آن‌ها به‌هیچ‌وجه بهترین نیست. باوجود هزاران سیستم مدیریت محتوا در فضای اینترنت، هرکدام از آن‌ها برای هدفی خاص، قابلیت‌های بهتری دارند. برخی از این سیستم‌ها مناسب وبلاگ‌نویسی، برخی مناسب پروژه‌های پیشرفته با فریمورک قوی وبرخی مناسب سایت‌های چندزبانه هستند. البته این مثال‌ها تنها جزئی از کاربردهای سیستم‌های مدیریت محتوا هستند.

نکته‌ی قابل توجه اینکه خود وبسایت سی‌ام‌اس کریتیک، مسابقات و نظرسنجی‌هایی در مورد بهترین CMS موجود دارد. البته آن‌ها این نظرسنجی‌ها را دسته‌بندی کرده و بهترین‌ها را در بخش‌های مختلف (مثلا فروشگاهی یا نیازهای سازمانی)، اجرا کرده‌اند. به‌هرحال صحبت نهایی این است که هیچ سیستم مدیریت محتوا به‌عنوان بهترین انتخاب در تمامی موضوعات شناخته نمی‌شود. در ادامه به بررسی جداگانه‌ی هر سه CMS محبوب پرداخته و دلیل بهترین نبودن آن‌ها را شرح می‌دهیم.

wordpress

وردپرس بهترین سیستم مدیریت محتوا نیست

وردپرس در اصل پلتفرمی برای وبلاگ‌نویسی است. البته افرادی هستند که این سیستم را برای تمامی موضوعات مناسب می‌دانند. آن‌ها از وبسایت‌های شرکتی تا فروشگاه‌ اینترنتی را نیز با این سیستم اجرا می‌کنند. نکته‌ی اصلی این است که توسعه‌دهندگان وردپرس در اولین اولویت خود، وبلاگ‌نویسی آن را مدنظر قرار می‌دهند.

مشکل بعدی وردپرس، با بسیاری از دیگر سیستم‌های مدیرتی محتوا مشترک است. آن‌ها وابستگی شدیدی به پلاگین (افزونه) دارند. اولین اشکال این وابستگی آن است که لزوما پلاگین‌ها توسط کارشناسان اصلی وردپرس بازبینی نمی‌شوند و ایرادات آن‌ها ممکن است منجر به نفوذ خرابکارانه به وب‌سایت‌ها شود.

پلاگین بیشتر = مشکلات بیشتر

این ایده هم مخالفان خاص خود را دارد اما واقعیت این است که این مشکل در اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا و خصوصا وردپرس وجود دارد. در یک مثال ساده، شما نمی‌توانید وبسایت وردپرسی را بدون نیاز به حداقل پنج پلاگین اضافه به‌صورتی مناسب و کارآمد راه‌اندازی کنید.

وردپرس برای راه‌اندازی کامل قطعا به پلاگین نیاز دارد

نکته‌ی ساده‌ی راه‌اندازی وبسایت این است که با افزایش پلاگین‌ها، سرعت راه‌اندازی آن کاهش می‌یابد. متأسفانه حتی پلاگین‌هایی که توسط خود تیم Automattic (شرکت صاحب وردپرس) منتشر می‌شوند، تاثیر مخربی روی بازدهی و سرعت وبسایت‌ها دارند. البته قطعا هدف توسعه‌دهندگان پلاگین‌ها، بهبود CMS است اما خواه‌ناخواه، نصب پلاگین به‌معنای اضافه شدن وظیفه‌ی به‌روزرسانی آن‌ها و همچنین کاهش سرعت است.

پلاگین‌های قدیمی (AddOns)

یکی از مشکلات اساسی وردپرس، تعداد بسیار زیاد پلاگین‌های قدیمی است. این افزونه‌ها در سرویس وردپرس وجود دارند و کاربر می‌تواند بدون دریافت هیچ هشداری آن‌ها را نصب کند. نکته‌ی مهم اینکه کدنویسی‌های قدیمی پلاگین‌ها، امکان نفوذ به آن‌ها را آسان می‌کند و کاربری که بدون دریافت هیچ هشداری، اقدام به نصب این افزونه‌ها می‌کند، وبسایت خود را در معرض نفوذ قرار داده است.

wordpress

البته وردپرس در به‌روزرسانی‌ها اخیر خود برخی از این اشکالات را برطرف کرده است. این سرویس، پلاگین‌های به‌روز را بالاتر از نتایج جستجوی دیگر قرار می‌دهد و سازگاری آن‌ها با آخرین نسخه‌ی وردپرس را نیز ذکر می‌کند. البته هنوز مشکل اصلی یعنی توانایی کاربر به نصب افزونه‌های قدیمی به قوت خود باقی است.

به‌روزرسانی‌های مکرر

افزونه‌های وردپرس و خود هسته‌ی آن در دوره‌های زمانی متعدد نیاز به به‌روزرسانی دارند. این اقدامات عموما جهت افزایش امنیت و کارایی وبسایت است. نکته‌ی آزاردهنده اینکه برخی اوقات به‌روزرسانی یک افزونه یا هسته‌ی وردپرس، ممکن است کل وبسایت را از دسترس خارج کند. این اشکال در عموم سیستم‌های وابسته به پلاگین (که تعداد زیادی هم دارند) وجود دارد.

به‌هرحال پشتیبان‌گیری از وبسایت پیش از هر به‌روزرسانی وردپرس یا افزونه‌ها پیشنهاد می‌شود. امکانی که امروزه در اکثر سرویس‌دهنده‌های فضای هاست وجود دارد.

برخی به‌روزرسانی‌ها موجب از کار افتادن کامل وبسایت می‌شوند

جمع‌بندی

وردپرس سیستم مدیریت محتوای خوبی است و در زمینه‌های اصلی خود حرفی جدی برای گفتن دارد. ایراد اصلی این سیستم، افزونه‌ها و کاهش سرعت به‌ خاطر آن‌ها است. مشکل بعدی، زمانی است که این CMS را برای تمامی مقاصد طراحی و اجرای وبسایت پیشنهاد دهیم. درحالی‌که بسیاری سیستم‌های بهتر وجود دارند که تنها به‌ خاطر قدرت کمتر در بازاریابی، جایی در میان انتخاب‌های کاربران ندارند.

جوملا بهترین سیستم مدیریت محتوا نیست

جوملا یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های مدیریت محتوا در جهان است. جامعه‌ی پشتیبان جوملا نقش مهمی در افزایش محبوبیت این سیستم و حتی تمامی اکوسیستم متن باز داشته‌اند. اما در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که این سیستم نیز لزوما بهترین انتخاب برای هر مقصودی نخواهد بود.

joomla

مشکل پلاگین‌ها (ماژول‌ها)

جوملا و وردپرس اجازه‌ی نصب پلاگین‌های قدیمی را به کاربران می‌دهند

جوملا هم در بخش پلاگین‌ها مشکلی کاملا مشابه با وردپرس دارد. پلاگین‌های این سیستم نیز بدون بررسی توسط تیم توسعه‌دهنده‌ی اصلی، منتشر می‌شوند و این مشکل نه‌تنها در جوملا بلکه در تعداد بسیار زیادی از سیستم‌ها وجود دارد. علاوه بر آن، در این سیستم نیز شاهد بسیاری پلاگین با تاریخ‌های انتشار قدیمی هستیم.

متأسفانه طبق آخرین بررسی، این سی‌ام‌اس نیز اجازه‌ی نصب پلاگین‌های قدیمی را به کاربر می‌دهد که قطعا خطراتی برای وبسایت خواهد داشت.

خطر هک شدن

البته این مشکل برای تمامی سیستم‌های مدیریت محتوا و تمامی وبسایت‌ها وجود دارد. در این مورد خاص و از زبان نگارنده‌ی مقاله، کاربران جوملا گزارشات بیشتری در ارتباط با هک شدن داشته‌اند. به بیان دیگر نمی‌توان گفت که جوملا بیش از هر سیستمی هک می‌شود و آمار دقیقی از هک شدن سیستم‌های مدیریت محتوا وجود ندارد. البته قطعا سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب‌تر مانند وردپرس و جوملا، بیش از بقیه مورد حمله قرار می‌گیرند.

برای توضیح این اشکال می‌توان بار دیگر به مسئله‌ی اصلی این مقاله یعنی استفاده کردن از یک سیستم برای تمامی مقاصد اشاره کرد. در تعریف ساده هرچه سیستمی را برای مقاصد متنوع و بدون مطالعه به‌کار بگیریم، امکان ارتکاب اشتباه و باز کردن مسیر برای مجرمان سایبری بیشتر می‌شود.

توصیه‌های اشتباه

از لحاظ حرفه‌ای بودن ساختار و دشواری، جوملا بالاتر از وردپرس قرار می‌گیرد. افرادی که این سیستم را به کاربران مبتدی پیشنهاد می‌دهند، در حق آن ظلم می‌کنند. چرا که به‌کارگیری سیستم توسط افراد ناآشنا با ساختارهای سیستم‌های مدیریت محتوا، خطرات و اشکالات آن را افزایش می‌دهد.

به‌هرحال سیستم‌های ساده‌تری برای کاربران مبتدی وجود دارند اما جوملا نیز در نسخه‌های اخیر، سعی در ساده‌تر شدن داشته و رابط کاربری خود را به مراتب بهبود داده است.

جوملا علاوه بر دشواری، در انعطاف‌پذیری و کاربرد نیز بین وردپرس و دروپال قرار می‌گیرد. وردپرس توانایی توسعه‌ی وبسایت‌ها با اهداف مختلف را دارد و دروپال نیز به کمک سیستم بلوکی خود توانایی مناسبی در این زمینه دارد. در این میان جوملا قرار دارد که برای استفاده در اهداف مختلف، نیاز به شخصی‌سازی زیادی دارد که البته برای توسعه‌دهندگان هم دشوار است. در نهایت جوملا برای برخی وبسایت‌ها مناسب است؛ اما در برخی موضوعات تنها  دارای ظاهری کاربردی است و در ساختار مشکل دارد.

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده شد، جوملا نیز مانند وردپرس ایرادات خاص خود را دارد. باوجود اینکه این سیستم مدیریت محتوا محصولی مناسب و قوی است؛ اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را بهترین CMS موجود در بازار برای تمامی مقاصد عنوان کرد.

drupal

دروپال بهترین سیستم مدیریت محتوا نیست

دروپال، نکته‌ی جذاب این مقاله است. این سیستم، فریمورک مدیریت محتوا یا CMF است. در تعریف ساده، دروپال مانند لگو است که بسته به نیاز کاربر، می‌تواند برای مقاصد بسیار متنوع و پیشرفته‌ای استفاده شود. مشکل اصلی این است که کاربران زیادی، این سیستم را برای موضوعاتی ساده که راه‌حل‌های ساده‌ای دارند، پیشنهاد می‌دهند.

دروپال فریمورکی است که قابلیت پیاده‌سازی انواع وبسایت را دارد

مانند موارد قبلی، پیشنهاد دادن دروپال برای تمامی انواع وبسایت، کمکی به پیشرفت آن نخواهد کرد. این پیشنهادات باعث می‌شود افراد از این سیستم برای مقاصدی که در آن بهترین نیست (یا برای آن‌ها طراحی نشده) استفاده کرده و نامید شوند. این ناامیدی باعث انتشار انواع نقدهای مخرب در مورد سیستم می‌شود.

در نتیجه بهتر است به‌جای پیشنهاد این سیستم برای هر کاربری با هر نوع استفاده، موارد استفاده از آن را پیدا کنید و روی آن‌ها متمرکز شوید.

بخش پلاگین‌ها (ماژول‌ها)

دروپال در این بخش بسیار بهتر از دو سیستم قبلی عمل کرده است. مخزن پلاگین‌های این سیستم قابلیت فیلتر کردن پلاگین‌های با تیم توسعه‌ی فعال را دارد. دروپال در این زمینه قوی‌تر عمل می‌کند؛ اما هنوز قابلیت دانلود ماژول‌های قدیمی وجود دارد که دلیل آن مشخص نیست.

دشواری توسعه

واقعیت این است که دروپال چه به‌عنوان سیستم و چه به‌عنوان فریمورک، دشوار است. پیاده‌سازی دروپال به آسانی رقبا نیست و پیشنهاد این فریمورک به‌ خاطر آسانی، اقدامی کاملا غلط است. کار کردن با بخش مدیریتی دروپال نیز به‌هیچ‌وجه به آسانی دیگر فریمورک‌ها نیست. این سیستم برای کاربران مبتدی بسیار خسته‌کننده و زمان‌بر است. البته در صورتی که دروپال توسط توسعه‌دهنده‌های حرفه‌ای پیاده‌سازی شود، قدرت بسیار زیادی خواهد داشت.

drupal

دروپال برای وبسایت‌های سبک و ساده و کاربران مبتتدی مناسب نیست

نتیجه‌گیری

ساختار فریمورکی دروپال آن را به انتخابی مناسب برای راه‌اندازی انواع گوناگونی از وبسایت‌ها تبدیل کرده است. تنها اشکال اساسی این محصول، دشواری استفاده از آن است. البته باز هم پیشنهاد می‌شود برای وبسایت‌های ساده مانند وبلاگ‌نویسی، از سرویس‌های مخصوص آن‌ها استفاده شود.

انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا

توضیحات بالا نشان داد که هیچ‌یک از سه سیستم مدیریت محتوای محبوب جهان، نمی‌توانند به‌عنوان بهترین انتخاب شوند و هریک نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارند. نتیجه‌گیری اصلی این است که هیچ سیستم محتوایی در جهان، نمی‌تواند برای تمامی مقاصد استفاده شود و انتخاب هدف و نوع وبسایت، قدم اصلی پیش از انتخاب سیستم است.

cms

نکته‌ی دیگر اینکه تمامی سیستم‌های مدیریت محتوا، اشکالات خاص خود را دارند. کاربران باید پیش از انتخاب نهایی سیستم، با اشکالات متداول آن آشنا شوند و خود را برای آن‌ها آماده کنند. اطلاع از این اشکالات پیش از شروع کار، کنار آمدن با آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

در نهایت به این نکته می‌رسیم که پیش از شروع به جستجوی سیستم مدیریت محتوا، هدف نهایی از خود ار راه‌اندای وبسایت را مشخص کنید. فراموش نکنید که سیستم‌ها جهت کمک به شما برای مدیریت محتوا طراحی شده‌اند و به‌تنهایی محتوا را مدیریت نخواهند کرد. نکته‌ی بعدی، در نظر گرفتن زیرساخت‌های خود و همچنین منابع مالی در نظر گرفته‌شده برای پروژه است. توسعه‌دهندگان سیستم‌های مختف، دستمزدهای متنوعی دارند و افزونه‌های رایگان و غیر رایگان نیز در سیستم‌های مختلف، متفاوت هستند. 

پیشنهاد ویژه: برای خرید هاست و میزبانی هر کدام از CMSهای مندرج در این مقاله می‌توانید به هاست ایران مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات