گفتگوی زومیت با مدیران اینپین؛ راهکاری برای رفع خلأ در بازار املاک

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
زومیت با میثم سپهری کیا و شهاب خوشنویس، بنیان‌گذاران اپلیکیشن اینپین که سرویسی در زمینه جستجو و انتخاب ملک در سراسر ایران است، مصاحبه کرده است.
تبلیغات

اینپین یک «سامانه آنلاین درخواست ملک» است که به کمک به کمک تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) و الگوریتم‌های پیشرفته و هوشمند خود، مشخصات املاک درخواستی را با آگهی‌های املاک عرضه‌شده توسط مالکان و مشاوران مطابقت می‌دهد و املاک مناسب را به درخواست‌کننده اعلام می‌کند. جستجوکنندگان ملک می‌توانند مشخصات دقیق ملک مورد نظرشان را در محله‌های دلخواه خود در اینپین ثبت و بلافاصله، مناسب‌ترین آگهی‌های موجود در سامانه را روی موبایل خود دریافت کنند. در صورت تمایل، هم‌زمان اینپین «درخواست ملک» را به‌رایگان برای تمامی مشاورین فعال در محله‌های انتخابی ارسال می‌کند و درخواست‌کننده، پیشنهادات جداگانه‌ای از مشاورین نیز دریافت خواهد کرد. 

میثم سپهری‌کیا فارغ‌التحصیل رشته‌های مهندسی مخابرات و MBA است و بیش از ۱۵ سال در صنعت IT کشور فعالیت دارد. شهاب خوشنویس نیز فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مخابرات و دارای سابقه ۱۵ ساله در صنعت IT کشور است. ایده اولیه در سمیناری تخصصی به ذهن یکی از مؤسسان شرکت رسید و پس از حدود دو سال تلاش تیم ۱۲ نفره برنامه‌نویسی و مدیریتی، اپلیکیشن اینپین به بازار املاک ایران معرفی شد.

با توجه به سابقه شخصی شما و تمایل به ایجاد یک سرویس، چرا حوزه املاک انتخاب شد؟

همه مردم در طول زندگی‌شان حداقل یک بار تجربه جستجوی ملک دارند و ما هم از این قاعده مستثنا نبوده‌ایم! تجربه ما در جستجوی ملک نشان می‌داد که در این مسیر، موضوع‌های آزاردهنده‌ای برای مردم (اعم از جستجوکننده ملک یا مشاور املاک) وجود دارد که تجربه‌ی پراسترسی برای آن‌ها رقم می‌زند! از طرفی تجربه چندین سال فعالیت در فضای IT کشور، به ما فشار می آورد که باید یک فکر اساسی برای این مشکل بشود. ما مطالعه‌ای طولانی‌مدت روی راه‌ حل‌های داخلی و نمونه‌های جهانی املاک انجام دادیم. متوجه شدیم که نه‌تنها نمونه‌های داخلی چندان راهکارهای مؤثری برای حل مشکل مردم ارائه نمی‌دهند، بلکه بهترین نمونه‌های خارجی در آمریکا و اروپا هم چندان ارزش خاصی برای مشتریان فراهم نمی‌کنند! لذا تصمیم گرفتیم خودمان دست به کار شویم و یک راه حل آنلاین مناسب پیدا کنیم که حتی الگویی برای سایر کشورهای دنیا شود.

مصاحبه با اپلیکیشن اینپین inpinapp / میثم سپهری کیا

موضعی که به نظر ما بزرگ، کلیدی و عجیب می‌آمد، این بود که چرا اصلا «جستجو»؟ چرا مردم باید از این سایت به سایت دیگر و از این اپلیکیشن به اپلیکیشنی دیگر بروند و در هر یک از این سایت‌ها،‌ تعداد زیادی فیلتر تنظیم کنند و بعد آن پلتفرم کلی آگهی برای ایشان لیست کند که با بررسی هر کدام از این لیست‌ها به مرور سردرگمی و استرس کاربر بیشتر از پیش شود؟ و بعد روزها و حتی ماه‌ها این فرایند تنظیم کردن فیلتر را تکرار کنند؟ یا چرا باید مردم پس از ناامید شدن از این سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین، راهی کوچه‌ها و خیابان‌های شهر شوند و از این بنگاه به آن آژانس املاک جزئیات درخواستشان را تکرار کنند و باز هم جستجو، جستجو و جستجو.

یعنی از نظر شما جستجو برای کاربر مفید نیست؟

به نظر ما خیر! در دنیای امروز که همه‌ی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و بنگاه‌های املاک پر هستند از آگهی‌ها و اطلاعات ریز و درشت، دیگر «جستجو» به‌تنهایی نه‌تنها مشکل یافتن ملک مناسب را حل نمی‌کند، بلکه استرس جستجوکننده را بیشتر می‌کند.

حالا تجسم کنید به‌جای اینکه کاربر به جستجوی ملک بپردازد، بیاید و جزئیات ملک مورد نظر خود مثل محله‌های مورد نظرش، متراژ ملک و بودجه خرید یا اجاره و هر آیتم مهم دیگر را به یک اپلیکیشن به‌صورت آنلاین بگوید. سپس این «درخواست» توسط یک سری الگوریتم هوشمند و پیچیده پردازش شود و هرگاه آگهی‌ منطبق با نیاز ایشان پیدا شد، برای وی مستقیما ارسال شود. به علاوه، «ین درخواست» برای همه مشاورانی که در محله‌های مورد نظر درخواست‌کننده فعالیت می‌کنند ارسال شود و آن‌ها هم در صورتی‌که بتوانند، به درخواست‌کننده کمک کنند. در واقع به‌جای جستجو از طرف کاربر، درخواست وی مورد پردازش پلتفرم و همینطور مشاوران حرفه‌ای آن محله‌ها قرار می‌گیرد. در صورت تحقق این رؤیا، دیگر هیچ نیازی به جستجوی آنلاین و آفلاین برای کاربر وجود ندارد. چون نه‌تنها همه مشاوران فعال در محله‌های مورد نظر وی، آن درخواست را در لحظه دریافت کرده‌اند و روی آن درخواست کار می‌کنند، بلکه خود پلتفرم هم به‌صورت آنلاین پیشنهاداتی که اصطلاحا مچ (Match) هست با درخواست، برای وی ارسال می‌کند.   

اپلیکیشن ها و سرویس‌های مختلفی در حوزه املاک فعالیت می‌کنند. نقطه تمایز اپلیکیشن اینپین چیست؟

همانطور که عرض کردم، ما سرویسی کاملا متمایز به بازار املاک کشور عرضه کردیم که تاکنون در هیچ نمونه داخلی یا خارجی وجود نداشته است. در واقع ما یک پلتفرم آنلاین Matching در حوزه املاک طراحی و پیاده سازی کرده‌ایم. جستجوکنندگان ملک می‌توانند مشخصات دقیق ملک مورد نظرشان را در محله های دلخواه خود در اینپین ثبت کنند و بلافاصله مناسب‌ترین آگهی های موجود در سامانه را روی موبایل خود دریافت کنند. همچنین در صورت تمایل، همزمان اینپین «درخواست ملک» را برای تمامی مشاورین فعال در محله های انتخابی ارسال می‎‌کند و درخواست‌کننده، پیشنهادات جداگانه‌ای از مشاورین نیز دریافت خواهد کرد. همچنین پلتفرم ما مجهز به تکنولوژی واقعیت افزوده یا همان Augmented Reality است که این نیز یکی از نوآوری‌های ما است که نمونه جهانی آن کمیاب است.

ما خوش‌بین هستیم بحث AR، بحث درگیر کردن کاربر با اپلیکیشن اینپین خواهد بود.

فکر می‌کنید قابلیت AR تا چه اندازه می‌تواند در فرایند خرید و فروش یا اجاره املاک مؤثر باشد؟

تکنولوژی AR (واقعیت افزوده) در سالهای اخیر به‌صورت تجاری در اختیار مردم دنیا قرار گرفته است. اخیرا اپل و گوگل هم پلتفرمهای AR خود را توسعه داده‌اند. اما تاکنون این تکنولوژی در صنعت بازی و سرگرمی بیشتر مورد استفاده و توجه شرکت‌ها و مردم دنیا بوده است. ما به‌عنوان یکی از اولین استارتاپ‌های دنیا هستیم که از این تکنولوژی در پلتفرم خود به‌صورت Enterprise استفاده می‌کنیم که تا به حال در هیچ پلتفرم آنلاین املاک روی هر دو سیستم عامل ios و اندروید به کار گرفته نشده است. تکنولوژی واقعیت افزوده در اینپین این امکان را می‌دهد که با استفاده از دوربین گوشی به ساختمان‌های اطراف نگاه کرد و اطلاعات مربوط به املاک عرضه‌شده برای فروش یا اجاره را در کنار هر یک از ساختمان ها روی صفحه دید. این اطلاعات با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده به تصویر اضافه شده است. همچنین می‌توان نام و محل دفتر آژانسهای املاک اطراف را روی صفحه مشاهده کرد و به سهولت به دفتر هر یک از این آژانس ها مراجعه کرد. البته برنامه‌های بسیار کامل‌تر و همه جانبه‌ای را در نظر داریم که در نسخه‌های بعدی به‌تدریج اضافه خواهیم کرد. هدف ما در نسخه اولیه آشنایی کاربر با این فناوری است.

امکان دارد نمونه‌ای از قابلیت‌هایی را که در آینده برای این فناوری متصور هستید به ما بگویید؟

برای مثال، شما از دوران کودکی قصد داشتید در یک خیابان یا کوچه ای، خانه‌ای را خریداری کنید و اکنون‌ می‌خواهید به‌صورت جدی روی این موضوع فکر کنید، ما قصد داریم قابلیتی را طی دو الی سه ماه آینده معرفی کنیم که شما بتوانید با گرفتن گوشی خود به سمت آن خیابان مورد نظر و ثبت درخواست ملک، آگهی‌های موجود و یا آگهی‌های آینده را دریافت کنید. در حال حاضر اگر هر جای دنیا بخواهید این کار را انجام دهید چاره‌ای ندارید جز اینکه به تک‌تک بنگاه‌های آن محله درخواست خود را اعلام کنید یا مدام به نقشۀ آنلاین وبسایت‌های املاک آن محله سر بزنید!!! ما خوش‌بین هستیم که فناوری AR، کاربر را بیشتر با اپلیکیشن درگیر کند و منجر به استفاده‌ی بیشتر وی شود. علاوه بر این، از قابلیت AR می‌توان برای سنجش قیمت‌های یک منطقه به‌خوبی استفاده کرد. برای نمونه شما به یک مهمانی رفته‌اید و از آن مکان خوشتان آمده. قصد دارید میانگین قیمت‌های این منطقه را متوجه شوید. با ورود به اپلیکیشن و گرفتن گوشی به اطراف، به کمک AR، آگهی‌های مربوطه را دیده و به راحتی متوجه قیمت حدودی منطقه خواهید شد.

مصاحبه با اپلیکیشن اینپین inpinapp / میثم سپهری کیا

عملکرد اصلی AR روی نسخه فعلی از اپلیکیشن مربوط به کدام قسمت است؟

شما با AR می‌توانید تمامی آگهی‌های مورد نیاز تا شعاع ۵۰۰ متری اطراف خودتان را ببینید. فقط کافی است گوشی خود را به اطراف بچرخانید. با لمس هر کدام از آگهی‌ها، مشخصات کامل را خواهید دید.

به نظر شما AR به‌عنوان یک قابلیت منحصربه‌فرد، مسئله ملک را حل می‌کند؟

مسلماً خیر؛ AR به‌عنوان یک ابزار جانبی به برطرف کردن مشکلات کمک خواهد کرد. اصلی‌ترین تمرکز اینپین، سیستم Matching است که قبلا توضیح داده شد.

سناریوی سیستم Matching به چه صورت است؟

جستجو کنندگان ملک می‌توانند مشخصات دقیق ملک مورد نظرشان را در محله‌های دلخواه خود در اینپین ثبت کنند و بلافاصله مناسب‌ترین آگهی‌های موجود در سامانه را روی موبایل خود دریافت کنند. همچنین در صورت تمایل، همزمان اینپین «درخواست ملک» را برای تمامی مشاورین فعال در محله های انتخابی ارسال می کند و درخواست کننده، پیشنهادات جداگانه ای از مشاورین نیز دریافت خواهند کرد. از تاریخ ثبت «درخواست ملک»، به مدت ۳۰ روز هر آگهی جدیدی که توسط مالکین و یا مشاوران املاک به اینپین اضافه شود و با «درخواست ملک» مطابقت داشته باشد، برای درخواست‌کننده ارسال می‌گردد.

چه ارزش‌های ‌افزوده‌ای در این سیستم قرار گرفته است؟

یک امکانی که در پلتفرم ما هست و رقبای ما آن را ندارند این است که علاوه بر املاکِ کاملا منطبق با درخواست کاربر،‌ ما یک سری پیشنهادات هوشمندانه نیز به وی ارائه می‌کنیم. مثلا فرض کنید که یکی از کاربران، ملکی اطراف سعادت آباد با امکانات خاص مثل انباری بزرگ، یا نزدیک به یک مهد کودک درخواست کرده باشد. پلتفرم ما این هوشمندی را دارد که علاوه بر آگهی‌های منطبق با نیاز وی در سعادت آباد، املاکی با همین مشخصات اما در نزدیکی محل کار وی را نیز به ایشان معرفی کند. یا حتی به وی بگوییم که در محدوده بودجه شما ولی بدون در نظر گرفتن برخی امکانات خاص که ممکن است باعث افزایش قیمت ملک شود، چه املاک دیگری وجود دارد. و بسیاری قابلیت دیگر...

مصاحبه با اپلیکیشن اینپین inpinapp / میثم سپهری کیا

مدل درآمدی شما به چه صورت است؟

به‌صورت کلی می‌توان گفت کسب‌ و کار ما به حالت Freemium فعالیت خواهد کرد. بخش زیادی از خدمات اینپین به‌صورت رایگان برای همه قابل استفاده است. به طور مثال «ثبت آگهی» و یا «درخواست ملک» به تعداد نامحدود رایگان می باشد. اما برای ثبت «آگهی ویژه» یا «درخواست ملک ویژه» هزینه‌هایی طبق تعرفه‌های مندرج در اینپین دریافت می‌گردد. جداول تعرفه خدمات ویژه اینپین در داخل اپلیکیشن موجود و قابل رؤیت است.

آیا این حالت برای مشاوان املاک هم فعال است؟

بله. ثبت نام، ایجاد پروفایل و ثبت آگهی برای مشاوران و آژانس‌های املاک در اینپین کاملا رایگان است. اما برای خدمات تخصصی ویژه، هزینه‌هائی طبق تعرفه‌های مندرج در اینپین دریافت می‌گردد. جداول تعرفه خدمات ویژه اینپین در داخل اپلیکیشن موجود است.

منظور از حالت ویژه چیست؟

آگهی‌های منتخب، به‌صورت ویژه‌ای روی نقشه نمایش داده می‌شوند و ظاهر متفاوت‌تری نسبت به دیگر آگهی‌های موجود دارند. انواع اطلاع‌‌رسانی‌های از طریق ایمیل، اس‌ام‌اس و پوش نوتیفیکیشن انجام خواهد شد. ضمناً آگهی برای مدت‌‌زمان بیشتری روی پلتفرم باقی خواهد ماند. اشتراک ویژه و طلایی نیز به مشاورین، امکان فعالیت حرفه‌ای‌تر، مشاهده و دسترسی به درخواست‌های بیشتری را می‌دهد.

آیا مشاوران املاک توسط کاربران امتیازدهی می‌شوند؟

یکی از امکانات جالبی که در اینپین وجود دارد امکان رتبه‌بندی برای مشاورین و آژانس‌های املاک است. از منظرهای مختلف کاربر می‌تواند رأی و بررسی خود را ثبت کند. با این حساب کاربر می‌تواند قبل از مراجعه به مشاورین املاک از امتیاز و نظرات دیگر کاربران نسبت به آن مشاور باخبر شود.

تأیید آگهی به چه صورت است؟ آیا راهکار خاصی برای راستی‌آزمایی آگهی دارید؟

تمام آگهی‌ها قبل از انتشار آنلاین، توسط کارشناسان اینپین بررسی و در صورت عدم وجود مشکل تأیید نهایی می‌شوند. مسئولیت صحت و دقت اطلاعات هر آگهی با خود آگهی‌دهنده است.

محصول فعلی این‌پین چه مدت در دست توسعه بوده است؟

ما ۳ سال در فاز مطالعاتی بودیم و ۲ سال اخیر به‌صورت جدی مشغول طراحی و پیاده سازی پلتفرم بوده‌ایم.

پلتفرمی دوطرفه برای حل معضلات خرید و فروش ملک

آیا نسخه وب معرفی خواهد شد؟

بله به‌زودی نسخه وب هم در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت اما مسلما امکانات و قابلیت‌های آن نسبت به اپلیکیشن اینپین کمتر خواهد بود. به‌عنوان مثال قابلیت AR در نسخه وب وجود ندارد.

استقبال مشاورین املاک به چه صورت بوده است؟

با توجه به این‌که پلتفرم اینپین می‌تواند مشتریان بسیار زیادی را به آن‌ها به‌صورت روزانه معرفی کند و به‌‌عنوان یک سیستم دوطرفه شناخته شود، استقبال مشاورین املاک بسیار خوب بوده است. ما نیز تلاش می‌کنیم تا نظراتشان را در پلتفرم خود اعمال کنیم تا رفته‌رفته سرویس بهتری ارائه کنیم. 

احراز هویت کاربران به چه صورت خواهد بود؟

کاربران با شماره موبایل مشخص می‌شوند، اما مشاورین و بنگاه‌ها باید مدارک خود را برای احراز هویت ارسال کنند. مشاوران با ارائه کارت مشاور صادره از سوی اتحادیه با نشان خاصی در اپلیکیشن مشخص خواهند شد. در غیر اینصورت به‌عنوان مشاور آزاد در اینپین شناخته می‌شوند. آژانسهای املاک بدون داشتن پروانه کسب در پلتفرم ثبت نخواهند شد.

اگر تخلفی صورت بگیرد، از چه طریقی قابل‌ پیگیری خواهد بود؟

جدا از تعبیه قسمت گزارش، کارشناسان ما به‌صورت مداوم برای پیگیری موارد مورد نیاز در دسترس خواهند بود.

برنامه توسعه اینپین برای آینده چیست؟

ما در اینپین قصد داریم این پلتفرم را برای بازارهای دیگر هم توسعه دهیم. از این نظر بسیار خوشبین هستیم که فرصت جهانی ‌شدن داریم. در آینده‌ای نزدیک اطلاعات بیشتری منتشر خواهیم کرد.

به‌صورت خلاصه می‌توانید دلایلی که کاربر را راضی به مهاجرت از دیگر اپلیکیشن ها به اینپین می‌کند، نام ببرید؟

ما فکر می‌کنیم سرویس‌ها و قابلیت‌های پیاده‌سازی ‌شده در اپلیکیشن، به‌ اندازه کافی برای کاربران جذاب خواهد بود، از آنجایی‌که به‌صورت جدی در اینپین برای حل مشکلات تمام نقش‌ آفرینان بازار املاک کشور فکر شده است، خیلی امیدواریم که مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

توسعه نسخه اندروید در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با توجه به اینکه در حال توسعه نسخه اندروید بر بستر یک تکنولوژی جدید و پیشرفته هستیم، نهایی‌سازی این نسخه نسبت به نسخه ios کمی زمانبر شده است. اما تلاش داریم که به‌زودی این نسخه را نیز نهایی و عرضه کنیم.

به نظر شما فاصله زیادی میان عرضه نسخه iOS و اندروید نیست؟

با شما موافق هستم اما دلایلی برای این کار داشتیم. جدای از مشکلات فنی در توسعه نسخه اندروید، با توجه به تحولات بازار مسکن قصد نداشتیم این فرصت را از دست بدهیم. حضور اینپین در حال کنونی روی iOS مهم است تا مقداری روی شناخت برند ما تأثیر داشته باشد؛ از آنجائیکه ما قصد داریم به‌‌عنوان یکی از جدی‌ترین استارتاپ‌‎های حوزه املاک شناخته شویم لذا ظرف چند هفته آینده نسخه اندروید را نیز به بازار عرضه خواهیم کرد.

ضمنا در پایان هم خاطرنشان می‌کنم که ما به اکثر سئوالات و ابهاماتی که ممکن است برای شما و سایر کاربران پلتفرم پیش بیاید فکر کرده‌ایم و در قالب «سئوالات متداول» در وبسایتمان منتشر کرده‌ایم که مطالعه آن را نیز توصیه می‌کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات