خطرات جدی رعدوبرق برای بیمارانی که از ایمپلنت‌های مغزی استفاده می‌کنند

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
افرادی که از ایمپلنت‌های مغز استفاده می‌کنند، باید بیش از دیگران مراقب رعدوبرق باشند.
تبلیغات

پنج سال قبل، پزشکان الکترودهایی را به مغز یک زن اسلوونیایی متصل کردند. این الکترودها به دستگاهی به‌نام پالس ژنراتور قابل ایمپلنت (IPG) در قفسه سینه او متصل شده بودند. این دستگاه، پالس‌های برق را به مغز این زن می‌فرستاد تا به او در کنترل اسپاسم‌های دردناک عضلات گردنش کمک کند. اما چندی قبل، آپارتمان او در معرض رعدوبرق قرار گرفت. حدود یک ساعت بعد، اسپاسم گردن زن بازگشت. یک روز بعد پزشک وی متوجه شد که دستگاه پالس ژنراتور قابل ایمپلنت این زن با مواجه با رعدوبرق خاموش شده است.

 هفته‌ی جاری، متخصصان مغز و اعصاب کشور اسلونی مقاله‌ای را در نشریه‌ی Journal of Neurosurgery منتشر کردند. پژوهشگران در این مقاله، از پزشکان و سازندگان ایمپلت مغز خواسته‌اند که به بیماران هشدارهای لازم را در مورد امکان خرابی دستگاه‌های ایمپلنت مغز در زمان وقوع رعدوبرق بدهند.

دستگاه تحریک عمقی مغز (DBS) چند دهه‌ای است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها فقط برای بیمارانی مانند زن اسلوونیایی که با مشکل گردن مواجه است مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ بلکه افراد مبتلا به بیماری‌های پارکینسون، افسردگی و صرع می‌توانند از این درمان استفاده کنند. پژوهشگران همچنین دستگاه‌های تحریک عمقی مغز را در بیماران مبتلا آلزایمر و افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند، آزمایش کرده‌اند. دستگاه تحریک عمقی مغز، حتی می‌تواند حافظه‌ی افراد سالم را هم بهبود ببخشد، به این ترتیب، احتمالا شمار افرادی که از تحریک عمقی مغز استفاده می‌کنند، در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

اما زن اسلوونیایی که دستگاه پالس ژنراتور قابل ایمپلنت او هنگام رعدوبرق خاموش شده بود، تا حد زیادی خوش‌شانس بوده است. اگر او در زمان رعدوبرق دستگاهش را شارژ می‌کرد، ممکن بود جان خود را هم از دست بدهد. اکثر دستگاه‌های پالس ژنراتور قابل ایمپلنت دو بخش برای شارژ دارند: یک پاور پک به همراه آنتن و یک کابل برق. بیمار برای شارژ دستگاه پالس ژنراتور قابل ایمپلنت، یک سر سیم برق را به پریز برق و سر دیگر آن را به پاور پک وصل می‌کند. وقتی پاور پک به‌طور کامل شارژ شد، بیمار آنتن را در محل ایمپلنت روی پوست خود نگه می‌دارد تا دستگاه شارژ شود.

ایمپلنت‌های مغز برای طیف وسیعی از بیماران از جمله بیماری‌های پارکینسون، افسردگی و صرع مورد استفاده قرار می‌گیرد

اگر زن اسلوونیایی در زمان رعدوبرق دستگاه را شارژ می‌کرد، رعدوبرق ممکن بود پاور پک را منفجر کند. با این حال، این بدترین سناریوی ممکن نیست. بیماران می‌توانند پاور پک و آنتن را همزمان شارژ کنند، یعنی در حالی که پاور پک شارژ می‌شود، آنتن را در برابر قفسه‌ی سینه خود نگه دارند. پژوهشگران می‌گویند اگر این اتفاق در هنگام رعدوبرق رخ بدهد، بیمار می‌تواند با عواقب جدی مواجه شود. پژوهشگران توصیه کرده‌اند بیمارانی که از ایمپلنت‌های مغز استفاده می‌کنند، از شارژ دستگاه‌های خود در زمان رعدوبرق بپرهیزند، از محافظ‌های برق استفاده کنند و اگر متوجه شدند که ایمپلنت به درستی کار نمی‌کند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات